10 آبان 1404 ساعت 20:03

خودروهای کلاسیک ژاپنی، به‌ویژه مدل‌های دهه ۱۹۸۰ تا اوایل ۲۰۰۰، به‌سرعت در حال تبدیل شدن به گزینه‌هایی گران‌قیمت برای کلکسیونرها هستند. این افزایش ارزش، توجه بسیاری از علاقه‌مندان به دنیای خودرو را به خود جلب کرده است.

باورکردنی نیست که برخی از این خودروهای ژاپنی که روزگاری فراموش‌شده به‌نظر می‌رسیدند، اکنون در حراجی‌های معتبر با قیمت‌های بالایی به فروش می‌رسند. عواملی مانند کمیابی، طراحی منحصربه‌فرد و عملکرد فنی برجسته در افزایش ارزش این مدل‌ها نقش دارند و برخی از انتخاب‌ها حتی طرفداران باتجربه خودروهای کلاسیک ژاپنی را نیز شگفت‌زده خواهد کرد.

۱۰ خودروی ژاپنی که اکنون به کلاسیک گران‌قیمت تبدیل شده‌اند

در ادامه به معرفی ۱۰ خودروی ژاپنی می‌پردازیم که از گذشته تا امروز، ارزش آن‌ها به‌شکل چشمگیری افزایش یافته و به نمادهایی در دنیای خودرو تبدیل شده‌اند:

۱. هوندا S2000

هوندا S2000 با ارزش میانگین ۳۳,۱۴۲ دلار در بازار کارکرده، اکنون فراتر از قیمت اولیه خود در سال ۲۰۰۰ معامله می‌شود. این رودستر جمع‌وجور با موتور ۲.۰ لیتری VTEC خود که ۲۴۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کند و تا ۹,۰۰۰ دور بر دقیقه می‌چرخد، به‌عنوان قدرتمندترین موتور چهارسیلندر تنفس طبیعی شناخته می‌شود. هندلینگ دقیق و لذت‌بخش آن بدون دردسرهای معمول خودروهای خاص، باعث محبوبیت روزافزون آن در میان کلکسیونرها شده است.

۲. نیسان فیگارو

نیسان فیگارو با ارزش میانگین ۱۸,۹۱۲ دلار، قیمت خود را مدیون طراحی عجیب و تولید محدودش است. نیسان تنها ۲۰,۰۰۰ دستگاه از این مدل روباز را تولید کرد. فیگارو با موتور ۱.۰ لیتری توربو خود که ۷۵ اسب بخار قدرت دارد، بیشتر بر جذابیت و طراحی نوستالژیک خود تکیه می‌کند تا عملکرد فنی. این خودرو نمونه‌ای بارز از تبدیل یک مدل با تولید محدود و طراحی خاص به یک کالای کلکسیونی باارزش است.

۳. تویوتا سوپرا A80 Mk4

تویوتا سوپرا نسل چهارم (Mk4) با موتور شش سیلندر خطی تویین توربو 2JZ-GTE خود که به‌طور رسمی ۳۲۰ اسب بخار تولید می‌کرد، شهرت جهانی یافت. این خودرو که به‌راحتی تا بیش از ۱,۰۰۰ اسب بخار قابل تیونینگ بود، پس از حضور در فیلم «سریع و خشن» به یک نماد فرهنگی تبدیل شد. اکنون نمونه‌های کاملا استاندارد و دست‌نخورده این خودرو، با میانگین قیمت ۷۵,۱۴۳ دلار، محبوبیت ویژه‌ای در میان کلکسیونرها دارند و ارزش آن‌ها همچنان در حال افزایش است.

۴. آتوزام AZ-1

آتوزام AZ-1 که زیربرند مزدا آن را در اوایل دهه ۱۹۹۰ عرضه کرد، با درهای گالوینگ و موتور میانی خود، در دسته خودروهای کِی (kei car) قرار می‌گرفت. این خودروی کوچک با وزن تنها ۶۸۰ کیلوگرم و موتور ۶۵۷ سی‌سی توربوشارژ سه سیلندر، تجربه‌ای شبیه به یک سوپراسپرت کوچک ارائه می‌داد. تنها ۴,۳۰۰ دستگاه از آن تولید شد و اکنون با میانگین ارزش ۲۲,۴۳۴ دلار، به‌دلیل ظاهر خاص و کمیاب بودنش، بسیار مورد توجه کلکسیونرها است.

۵. لکسوس IS F

لکسوس IS F که در سال ۲۰۰۸ عرضه شد، با هدف رقابت با BMW M3 و مرسدس C63 AMG طراحی شده بود. این سدان لوکس جمع‌وجور از یک موتور ۵.۰ لیتری V8 تنفس طبیعی با ۴۱۶ اسب بخار قدرت بهره می‌برد. با وجود تولید نسبتا محدود و پیشرانه منحصربه‌فرد در عصر موتورهای توربو و هیبریدی، اکنون میانگین ارزش آن حدود ۲۹,۱۳۱ دلار است و پتانسیل بالایی برای افزایش قیمت به‌عنوان یک خودروی کلاسیک آینده‌دار دارد.

۶. سوبارو SVX

سوبارو SVX با طراحی خاص خود توسط جورجتو جوجارو و شیشه‌های عجیب «شیشه در شیشه»، در اوایل دهه ۹۰ شمایلی futuristic داشت. این کوپه با موتور ۳.۳ لیتری فلت-سیکس و سیستم تمام چرخ محرک ۲۳۰ اسب بخار قدرت داشت. تولید نسبتا کم، به‌ویژه در ایالات متحده، اکنون آن را به یک کالای کلکسیونی با میانگین ارزش ۸,۴۴۶ دلار تبدیل کرده و آن را به یکی از ارزان‌ترین راه‌ها برای داشتن یک GT کمیاب ژاپنی در دهه ۹۰ میلادی تبدیل می‌کند.

۷. مزدا RX-7 FD

مزدا RX-7 FD که در اوایل دهه ۹۰ معرفی شد، با موتور روتاری دو روتوره ۱.۳ لیتری تویین توربو و ۲۵۵ اسب بخار قدرت، یکی از بهترین هندلینگ‌ها را در زمان خود داشت. وزن حدود ۱,۲۷۰ کیلوگرم و توزیع وزن تقریبا عالی، آن را به یک خودروی اسپرت بی‌نظیر تبدیل کرد. مدل‌های خاص و محدود Spirit R با قیمت‌های بسیار بالاتر معامله می‌شوند. ارزش میانگین کلی نسل سوم RX-7 حدود ۴۴,۲۷۹ دلار است و به‌عنوان آخرین نسخه از RX-7 با موتور روتاری، جایگاه ویژه‌ای در تاریخ خودروهای ژاپنی دارد.

۸. میتسوبیشی پاجرو اوولوشن

پاجرو اوولوشن میتسوبیشی، مستقیما از قوانین همولوگاسیون رالی داکار نشات گرفت و نسخه‌ای جاده‌ای از SUV برنده رالی داکار بود. این خودرو با کیت بدنه پهن، شاسی تقویت‌شده و موتور ۳.۵ لیتری V6 با ۲۷۶ اسب بخار، برای مسیرهای ناهموار ساخته شده بود. با میانگین ارزش ۳۴,۲۰۸ دلار، این مدل کمیاب با میراث موتوراسپرت واقعی خود، به یک کلاسیک آتی در میان کلکسیونرها تبدیل شده است.

۹. تویوتا MR2 توربو

تویوتا MR2 توربو (SW20) نسل دوم، با طراحی گُوه‌ای شکل و چراغ‌های پاپ‌آپ، اغلب به «فراری مرد فقیر» تشبیه می‌شد. این خودرو با موتور ۲.۰ لیتری توربوشارژ چهار سیلندر که ۲۰۰ اسب بخار قدرت داشت، عملکردی سریع و هیجان‌انگیز را ارائه می‌داد. MR2 توربو با میانگین ارزش ۲۳,۴۹۵ دلار، یکی از ارزان‌ترین خودروهای اسپرت موتور وسط توربوشارژ است و به‌دلیل قابلیت اطمینان تویوتا و بازار قطعات یدکی فعال، توجه بسیاری از علاقه‌مندان به خودروهای عملکردی ژاپنی را جلب کرده است.

۱۰. ایسوزو VehiCROSS

ایسوزو VehiCROSS در سال ۱۹۹۹ با ظاهری بسیار متفاوت و منحصر‌به‌فرد عرضه شد. این SUV با بدنه‌ای عضلانی، پنجره‌های باریک و ظاهری خشن، بیشتر شبیه یک خودروی کانسپت بود تا یک محصول تولید انبوه. VehiCROSS با موتور ۳.۵ لیتری V6 با ۲۱۵ اسب بخار قدرت و سیستم تمام چرخ محرک پیشرفته، قابلیت‌های آفرود واقعی داشت. با کمتر از ۶,۰۰۰ دستگاه تولید جهانی، کمیاب بودن آن، اکنون با میانگین ارزش ۱۰,۸۳۱ دلار، آن را به یک کلاسیک آتی تبدیل کرده است.

بیشتر بخوانید

source

توسط elmikhabari.ir