23 آبان 1404 ساعت 18:47
مدیرعامل فورد پس از بررسی فنی خودروهای تسلا و رقبای چینی به جزئیاتی شوکهکننده از طراحی و مهندسی زیر کاپوت دست یافته است.
در فضای پرشتاب رقابت جهانی خودروهای برقی، هر نگاهی به درون ساختار فنی رقبا میتواند مسیر آینده یک برند را دگرگون کند و دقیقا چنین لحظهای برای فورد رقم خورده است. جیم فارلی، مدیرعامل فورد در اظهارنظری بیسابقه و صادقانه فاش کرد که تیم مهندسی شرکت پس از باز کردن و تحلیل جزء به جزء تسلا مدل 3 و چند نمونه از خودروهای برقی ساخت چین، با سطحی از مهندسی و انسجام طراحی مواجه شد که به گفتهی او چشم هر متخصصی را خیره میکند.
اعتراف تکاندهنده مدیرعامل فورد به ضعف مهندسی
زمانیکه مهندسان فورد، کراس اوور موستانگ Mach‑E را در کنار تسلا مدل ۳ روی میز کالبدشکافی گذاشتند، به نتایجی رسیدند که لرزه بر پیکره ساختار مهندسی فورد انداخت. آنها متوجه شدند که نزدیک به ۱.۶ کیلومتر سیمکشی اضافه در سیستمهای داخلی محصولشان قرار دارد که منجر به وزنی بیشتر از نیاز شده و در مقابل شبکهای پیچیده از مدارهایی که در طراحی تسلا با ظرافتی مینیمالیستی حذف شده بودند نیز مهندسان فورد را به فکر فرو برد.
این اختلاف کوچک در ظاهر نشانهای بزرگ از فاصلهی عمیق بین دو تفکر مهندسی بود، جاییکه فورد هنوز در چارچوب سنتی طراحی مکانیکی نفس میکشید، در حالیکه تسلا و خودروسازان چینی با دیدی نرمافزاری به خودرو نزدیک شده بودند. آنچه تیم فارلی یافت، تصویری از آینده صنعت و تولیدکنندگانی جدید بود که با سرعتی حیرتآور نه فقط در کاهش هزینه و بهرهوری ساخت، بلکه در هماهنگی نرمافزار و سختافزار، گامهایی بلندتر از نامداران صنعت خودرو برداشتهاند.
شوک ناشی از این یافتهها به نقل مدیرعامل فورد لحظهای از شرمساری مهندسی برای این برند مشهور آمریکایی بود. بعدها وی در یک پادکست با لحنی تلخ روایت کرد: «وقتی اولین تسلا مدل ۳ و خودروهای برقی چینی را باز کردیم، به معنای واقعی کلمه سرافکنده شدم. چیزهایی دیدیم که باورشان سخت بود؛ این لحظه یک زنگ بیدارباش برای ما بود.»
جنگ جدید فورد با خودروهای چینی
فارلی در سال ۲۰۲۲، با الهام از چابکی و ساختار ساده تسلا تصمیم گرفت واحدی مستقل برای تولید خودروهای برقی با نام Model E تأسیس کند. این مسیر اما آسان نبود و Model E در سال گذشته بیش از 5 میلیارد دلار ضرر ثبت کرد، اما فارلی این ضرر را «بهای یادگیری سریع» دانست و نه شکست. او بارها تأکید کرده که مشکلات ساختاری وقتی به درستی تشخیص داده شوند، باید بیدرنگ و بدون پنهانکاری به چالش کشیده شوند، حتی اگر این چالش در دید همگان باشد.
به گفته مدیرعامل فورد، تهدید چینیها اکنون چیزی فراتر از آنچه ژاپنیها در دهه ۱۹۸۰ برای دیترویت به ارمغان آوردند، به حساب میآید. فارلی هشدار داده است: «اگر در این مسیر عقب بمانیم، بازار جهانی خودروهای برقی بهراحتی در دستان چینیها خواهد افتاد». در همین راستا، تصویری اخیراً از او در حال رانندگی با یک شیائومی SU7 منتشر شد که نشان میداد او رقبا را نه از پشت میز جلسات، بلکه در میدان واقعی تست و بررسی دنبال میکند.
اکنون نگاهها به چالشی تازه برای این خودروساز بزرگ آمریکایی دوخته شده است. پروژه ساخت یک پیکاپ برقی میانرده با قیمت حدود ۳۰ هزار دلار که مبتنی بر پلتفرمی کاملاً جدید است و باید نشان دهد آیا فورد واقعاً توانسته درسهای گرفتهشده از کالبدشکافی رقبا را به مزیت رقابتی تبدیل کند یا خیر.
source


