23 آبان 1404 ساعت 12:09
در دنیای سینما، فیلم انتقامی جایگاه ویژهای دارد و اگرچه سری «جان ویک» استاندارد جدیدی را تعریف کرده، اما آثاری هستند که با رویکرد متفاوت، توانایی پیشی گرفتن از آن را دارند. این فیلمها ثابت میکنند که انتقام فراتر از اکشن محض است.
مجموعه جان ویک با اکشن بیوقفه و خونین خود، تعریف جدیدی از ژانر هیجانانگیز انتقامی ارائه داده و الهامبخش بسیاری از فیلمسازان بوده است.
با این حال، تاریخ سینما پر از آثاری است که با تمرکز بر داستانگویی، شخصیتپردازی عمیقتر یا سبک بصری منحصربهفرد، تجربهای فراتر از یک اکشن صرف ارائه میدهند. این مقاله به معرفی ۱۰ فیلم میپردازد که هر کدام به دلیلی خاص، میتوانند از «جان ویک» نیز برتر باشند.
نقطه بیبازگشت (Point Blank)

نقطه بیبازگشت (Point Blank) محصول سال ۱۹۶۷، با وجود تفاوت دههها، شباهتهایی به جان ویک دارد. این فیلم انتقامی داستان مردی را روایت میکند که پس از خیانت دوستان خلافکارش، برای گرفتن انتقام به یک سازمان قدرتمند نفوذ میکند.
«نقطه بیبازگشت» با سبک نئو-نوآر و داستانگویی بصری فشردهاش، به جای اکشن بیوقفه، بر تنش و استفاده هوشمندانه از خشونت تأکید دارد که به هر لحظه وزن بیشتری میبخشد و حتی پس از گذشت ۶۰ سال، همچنان جذاب است.
مردی در آتش (Man on Fire)

مردی در آتش (Man on Fire) محصول ۲۰۰۴ با بازی دنزل واشینگتن، داستان مأمور سابق سیا را روایت میکند که برای نجات دختربچهای که محافظت از او را برعهده داشت، به مکسیکوسیتی میرود.
این فیلم انتقامی با وجود اکشن قوی و عملکرد احساسی دنزل واشینگتن، از «جان ویک» واقعگرایانهتر است و توانایی جان کریسی (شخصیت واشینگتن) برای رقابت با جان ویک را نشان میدهد.
لئون حرفهای (Léon: The Professional)

لئون حرفهای (Léon: The Professional) محصول ۱۹۹۴، داستان یک آدمکش حرفهای را روایت میکند که دختری دوازدهساله را پس از قتل خانوادهاش توسط یک مأمور فاسد DEA تحت حمایت خود قرار میدهد.
این فیلم انتقامی اگرچه در صحنههای اکشن به پای «جان ویک» نمیرسد، اما با بازیهای درخشان، بهویژه نقشآفرینی فراموشنشدنی گری اولدمن، و داستانگویی قدرتمند، بدون نیاز به صحنههای پر زرق و برق، تأثیرگذار است.
اولدبوی (Oldboy)

اولدبوی (Oldboy) محصول ۲۰۰۳، شاهکار پارک چان-ووک، داستان مردی را دنبال میکند که پس از سالها اسارت ناگهان آزاد شده و به دنبال انتقام میرود.
این فیلم انتقامی خشن و بیرحم، با الهامبخشی به سکانسهای اکشن «جان ویک»، فراتر از خشونت صرف عمل میکند و با واکاوی مفهوم انتقام و زیر سوال بردن بخشش، عمق فلسفی بیشتری نسبت به «جان ویک» ارائه میدهد.
سگهای پوشالی (Straw Dogs)

سگهای پوشالی (Straw Dogs) محصول ۱۹۷۱ با بازی داستین هافمن، یک فیلم انتقامی روانشناختی است که بر خلاف «جان ویک»، بر تعلیق و مقدمه خشونت تأکید دارد.
داستان یک مهاجر آمریکایی که در انگلیس با اراذل و اوباش درگیر میشود، با کارگردانی سم پکینپا، لحظاتی پرتنش و پایانی رضایتبخش را رقم میزند که بر بسیاری از صحنههای اکشن صرف برتری دارد.
نابخشوده (Unforgiven)

نابخشوده (Unforgiven) محصول ۱۹۹۲، به کارگردانی و بازی کلینت ایستوود، یک وسترن برجسته است که در کنار داستانهای انتقامی، یک درام شخصیتمحور عمیق را روایت میکند.
این فیلم اخلاقیات انتقام و عدالت را زیر سوال میبرد و با شخصیتپردازی بینظیر، روایتی قویتر و تأثیرگذارتر از جان ویک ارائه میدهد.
آرزوی مرگ (Death Wish)

آرزوی مرگ (Death Wish) محصول ۱۹۷۴، با بازی چارلز برانسون، تأثیر بیبدیلی بر ژانر فیلم انتقامی گذاشت. داستان پدری که پس از قتل همسرش به دنبال انتقام خشونتآمیز میرود، نقدی بر وضعیت جرم و جنایت زمان خود بود.
این فیلم با وجود اکشن کمتر نسبت به «جان ویک»، شدت احساسی بالاتری دارد و میتوان آن را یکی از ریشههای اصلی ایدهی «جان ویک» دانست.
کماندو (Commando)

کماندو (Commando) محصول ۱۹۸۵ با بازی آرنولد شوارتزنگر، یک اکشن-هیجانانگیز انتقامی است که خود را جدی نمیگیرد. این فیلم داستان یک افسر بازنشسته نیروهای ویژه را روایت میکند که برای نجات دختر ربودهشدهاش به میدان بازمیگردد.
«کماندو» با انرژی بیحد و حصر و کاریزمای شوارتزنگر، نمادی از اکشن دهه هشتاد میلادی است و با اغراقهای دوستداشتنی، حتی میتواند از «جان ویک» هم پیشی بگیرد.
بازپرداخت (Payback)

بازپرداخت (Payback) محصول ۱۹۹۹ با بازی مل گیبسون، یک فیلم انتقامی نئو-نوآر است که هرچند اکشن کمتری نسبت به «جان ویک» دارد، اما با شخصیت اصلی جذاب و داستانگویی گیرایش، مخاطب را تا پایان دو ساعت زمان فیلم میخکوب میکند. این فیلم نشان میدهد که حتی یک طرح انتقام استاندارد هم میتواند با اجرای قوی، بسیار سرگرمکننده باشد.
بیل را بکش: جلد ۱ و ۲ (Kill Bill: Vol. 1 & 2)

بیل را بکش: جلد ۱ و ۲ (Kill Bill: Vol. 1 & 2) کوئنتین تارانتینو (۲۰۰۳-۲۰۰۴)، یک فیلم انتقامی واحد و هایپراستایلایزد است که به عنوان ادای احترامی به فیلمهای گرایندهاوس ساخته شده است.
داستان یک آدمکش سابق که از کما بیدار میشود تا از کسانی که زندگیاش را تباه کردهاند انتقام بگیرد، با زبان سینمایی منحصربهفرد و ماندگاری فراتر از دو دهه، اثری برتر از «جان ویک» و یکی از بزرگترین دستاوردهای قرن بیست و یکم محسوب میشود.
source