حیدر شمسی، رئیس هیئت مدیره پالایشگاه نفت آبادان با بیان اینکه کل تولید بنزین در پالایشگاه‌های ایران ۱۰۰ میلیون لیتر در روز و مصرف روزانه این فرآورده حدود ۱۱۵ میلیون لیتر است، گفت: یکی از چالش‌های اصلی صنعت پالایش کشور ناترازی در فرآورده‌های نفتی است که هم‌اکنون نیازمند توان شرکت‌های دانش‌بنیان برای افزایش راندمان واحدهای پالایشی کشور هستیم.

وی با اشاره به اینکه روزانه ۶۵ میلیون لیتر نفت کوره در پالایشگاه‌های کشور تولید می‌شود، گفت: به عبارت دیگر ۲۰ تا ۲۵ درصد نفت خام تحویلی به پالایشگاه‌های کشور تبدیل به این محصول می‌شود.

رئیس هیئت مدیره پالایشگاه نفت آبادان با یادآوری اینکه قانون پالایشگاه‌های کشور را در سال ۱۴۰۲ ملزم به کاهش تولید نفت کوره کرده است، گفت: هم‌اکنون طرح‌های خوبی در این زمینه همچون کوک سوزنی و کوک اسفنجی در پالایشگاه‌های بندرعباس و اراک در حال انجام است، همچنین در سایر پالایشگاه‌های لاوان، کرمانشاه و شیراز با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان برای کاهش تولید نفت کوره در حال انجام است.

عظیم کلانتری‌اصل، رئیس پژوهشگاه صنعت نفت نیز در این نشست تخصصی با تأکید بر اینکه این مرکز دستاوردهای خوبی در زمینه کاهش تولید نفت کوره و تبدیل آن به فرآورده‌هایی با ارزش اقتصادی بالاتر در پالایشگاه‌ها به‌دست آورده است، گفت: برای تبدیل نفت کوره باید در بخش‌های پایین‌دستی سرمایه‌گذاری بزرگی انجام شود.

او با اشاره به ارتباط پژوهشگاه صنعت نفت با واحدهای پتروپالایشگاهی جدید و در حال ساخت برای استفاده از فناوری پژوهشگاه صنعت گفت: نفت کوره تولیدی در پالایشگاه‌های کنونی کشور معادل تولید ۴۰۰ چاه نفت است. به عبارت دیگر نفت ۴۰۰ چاه که برای هرکدام حداقل ۱۰ میلیون دلار هزینه شده تبدیل به محصولی می‌شود که ارزش اقتصادی زیادی ندارد.

source

توسط