قوانین بازی اونو

Uno را می‌توان به اشکال مختلف بازی و امتیازهای آن را شمارش کرد. با این وجود ما در این مقاله به معرفی قوانین رسمی بازی می‌پردازیم که در نسخه اصلی آن مورد استفاده قرار می‌گیرد. در قوانین رسمی بازی اولین نفری که به امتیاز ۵۰۰ برسد، برنده محسوب می‌شود. در بازی Uno اصلی تعداد ۱۰۸ کارت مختلف با ویژگی‌های گوناگونی وجود دارد. کارت‌ها شامل چهار رنگ اصلی (قرمز، آبی، سبز و زرد) و اعداد ۰ تا ۹ هستند و میان آن‌ها کارت‌های ویژه‌ای نیز وجود دارند که شامل کارت‌هایی مانند «ممنوعیت بازی یا Skip»، «تغییر جهت یا Reverse»، کارت «وحشی یا Wild) و کارت (وحشی با چهار کارت یا Wild Draw Four) می‌شوند. این کارت‌ها به بازی چالش‌های جدیدی اضافه می‌کنند و باعث ایجاد تنوع و هیجان بیشتر می‌شوند.

در هر نوبت هفت کارت در اختیار بازیکنان قرار گرفته و مابقی کارت‌ها در وسط قرار می‌گیرند. اولین کارت دسته وسط برگردانده شده و در کنار آن‌ها گذاشته می‌شود تا بازی براساس آن کارت آغاز گردد.

بازیکنان می‌توانند به یکی از روش‌های زیر نوبت خود را بازی کنند:

  • یک کارت مطابق با رنگ، شماره یا شکل کارت وسط بازی کنند.
  • کارت Wild یا Wild Draw Four را بازی کنند.
  • درصورت نداشتن هیچ کارت مناسب، یک کارت از دسته وسط بردارند و درصورت تطابق آن را بازی کنند.

بازی از ابتدا به صورت ساعت‌گرد آغاز می‌شود و تا زمانی‌که یک شخص تمامی کارت‌های خود را خالی کند، ادامه می‌یابد. اما همان‌طور که گفته شد در کنار کارت‌های معمولی،‌ یک سری کارت ویژه وجود دارند که هرکدام نقش خاصی را بازی می‌کنند که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم:

  • کارت ممنوعیت بازی یا Skip: این کارت باعث می‌شود که نوبت بازیکن بعدی از دست برود.
  • کارت تغییر جهت یا Reverse: این کارت جهت بازی را معکوس می‌کند؛ اگر بازی در جهت ساعت‌گرد بود، به‌صورت پادساعت‌گرد ادامه خواهد یافت.
  • کارت جریمه ۶ کارت یا Draw Two: اگر بازیکنی این کارت را بازی کند، بازیکن بعدی باید دو کارت از دسته اصلی بکشد و نوبتش را از دست بدهد. درصورتی‌که بازیکن بعدی هم کارت Draw Two یا همان 2+ را داشته باشد می‌تواند آن را روی کارت قبلی بازی کند تا بازیکن بعد از او چهار کارت جریمه شود.
  • کارت تغییر رنگ یا Wild: بازیکنی که این کارت را بازی می‌کند می‌تواند رنگ بازی را به هر رنگی که دوست دارد تغییر دهد. روی برخی از نسخه‌های بازی کلمه Wild نوشته شده است و روی برخی از نسخه‌هایی که در داخل کشور بازی می‌شود، تنها یک دایره با چهار رنگ اصلی طراحی شده است.
  • کارت جریمه ۲ کارت یا Wild Draw Four: این کارت یکی از قدرتمندترین کارت‌ها در بازی است. علاوه بر تغییر رنگ، بازیکن بعدی مجبور به کشیدن چهار کارت خواهد بود. البته که استفاده از این کارت به این راحتی هم نیست. درصورتی‌که بازیکن اول کارت Wild Draw Four را بازی کند، بازیکن دوم می‌توان او را به چالش بکشد. بدین صورت که از بازیکن اول بخواهد که کارت‌های خود را به او نشان دهد تا بازیکن دوم مطمئن شود که بازیکن اول هیچ کارتی منطبق با کارت‌های وسط نداشته است که به ازای آن از Wild Draw Four استفاده کرده است. خب اگر چالش موفقیت‌آمیز بود، بازیکن اول باید جریمه شود و ۴ کارت از روی دسته وسط بردارد. اما اگر چالش شکست خورد، بازیکن دوم علاوه‌بر چهار کارت باید دو کارت دیگر را به‌عنوان جریمه بردارد و نوبتش هم سوخت می‌شود.

با نزدیک شدن به پایان بازی و با کم شدن تعداد کارت‌های بازیکنان، اگر تعداد کارت‌های بازیکنی به عدد یک برسد، قبل از آن‌که بازیکن بعدی نوبت خود را بازی کند، او باید کلمه Uno را به زبان بیاورد و در غیراینصورت با برداشتن دو کارت از دسته وسط جریمه می‌شود.

source

توسط elmikhabari.ir