آیا تفاوت آنها به این معنی است که لاستیک‌های EV را نمی‌توان مانند لاستیک‌های استاندارد تعمیر کرد؟ نه لزوما! تولیدکنندگان تایر با ظهور خودروهای برقی امروزی با مشکل مواجه شدند.

با از بین رفتن احتراق، سروصدا، لرزش و سختی همراه با آن نیز وجود نداشت. بسیاری از تایرهای مخصوص خودروهای برقی دارای لایه‌ای از فوم ضدصدا هستند که به داخل تایر چسبانده شده است.

این فوم صدای ناشی‌از اصطکاک بین لاستیک و جاده را کاهش می‌دهد که البته در صورت نیاز به تعمیر می‌تواند مشکل ایجاد کند. البته تایرهای مخصوص خودروهای برقی بدون این ویژگی نیز وجود دارند که می‌توانند مانند تایرهای استاندارد تعمیر شوند.

همه می‌دانیم خودروهای برقی به‌خاطر استفاده از پک باتری، وزن بیشتری نسبت به خودروهای بنزینی و دیزلی دارند. این اختلاف وزن معمولا به بیش‌از 400‌کیلوگرم می‌رسد. بنابراین باید گفت تایرهای یک خودرو برقی باید بتواند وزن بیشتری را تحمل کند. موضوع وقتی پیچیده‌تر می‌شود که بدانیم در خودروهای برقی به‌دلیل رعایت مباحث مربوط به آیرودینامیک و مصرف بهینه انرژی، تایرها نباید پهنای زیادی داشته باشند.

تحقیقات نشان می‌دهند اگر از یک تایر واحد هم در خودرو بنزینی و هم در خودرو برقی استفاده شود، میزان ساییدگی آن در مدل برقی 20درصد سریع‌تر خواهد بود. برای مقابله با این مساله، تایرهای مخصوص خودروهای برقی را از موادی مقاوم‌تر تولید می‌کنند.

ساختار مقاوم‌تر هنگام تغییر مسیر و عبور از پیچ نیز به کمک خودروهای الکتریکی می‌آید. این تایرها توانایی تحمل وزن بیشتری را دارند و در پیچ‌ها یا تغییر مسیرهای ناگهانی از بازی اضافه بدنه جلوگیری می‌کنند.

برای مثال تایرهای هانکوک سری iON که برای مدل‌های الکتریکی تولید شده‌اند، دیواره‌ای با 25درصد مقاومت بیشتر دارند. به‌منظور مدیریت بهتر وزن، سطح تماس تایرهای مخصوص خودروهای برقی با زمین بیشتر است. به عبارت دیگر، این تایرها صاف‌تر از تایرهای معمولی هستند تا وزن را بهتر تقسیم کنند.

جنس و مواد به‌کاررفته در این تایرها نیز تفاوت‌هایی با تایرهای معمولی دارد. شرکت‌های مختلف در این زمینه ترکیبات سری خود را دارند و معمولا آن را برای حفظ برتری یا رقابت‌پذیری بیشتر فاش نمی‌کنند.

بد نیست اشاره کنیم در این تایرها از رزین و سیلیکا بیشتر استفاده می‌شود. به‌طور خلاصه باید گفت اگر از یک تایر مخصوص خودروهای برقی در مدلی بنزینی یا دیزلی استفاده کنیم، به‌علت سختی بیشتر، میزان راحتی کاهش پیدا خواهد کرد. چنانچه این اتفاق برعکس شود، فاکتورهایی مثل هندلینگ و عمر تایر قربانی خواهند شد.

source

توسط elmikhabari.ir