آی‌تی‌من– به گزارش روابط‌عمومی و برندینگ فناپ، دکتر شهاب جوانمردی در نشست «هم‌اندیشی آینده آموزش با نوآوری‌های دیجیتال» که صبح دوشنبه دوم مهرماه همزمان با روز فناوری‌های آموزشی توسط مرکز نوآوری و تحول دیجیتال اتاق بازرگانی تهران و سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور برگزار شد،‌ یکی از ابرچالش‌هایی که جامعه و نظام حکمرانی با آن مواجه است را مساله سرمایه اجتماعی عنوان کرد و گفت: به دلیل فقدان برخورداری از سرمایه اجتماعی لازم، بسیاری از تغییرات و تحولاتی که امروز باید کم و بیش شاهد آن باشیم به کندی رخ می‌دهد و نتوانسته‌‌ایم تغییرات موردنیاز را در جامعه رقم بزنیم.

او با اشاره به گفتمان دکتر مسعود پزشکیان رییس‌جمهوری درباره موضوع عدالت و فراگیری، افزود:‌ ایشان به فراست این موضوع را دریافته‌اند که اگر قرار است سرمایه اجتماعی را بالا ببریم، باید نگاهمان به آحاد جامعه باشد و تا زمانی‌که نتوانیم در مقوله عدالت در کف هرم نیازمندی‌های جامعه از جمله فراگیری مالی، بهداشتی و آموزشی، کاری انجام دهیم نمی‌توان انتظار داشت که حرکتی به سمت افزایش سرمایه اجتماعی رخ دهد.

نایب‌رییس اتاق بازرگانی تهران به دو راه مدنظر در موضوع فراگیری اشاره کرد و ادامه داد: یا باید مانند گذشته به دنبال تقسیم منابع در سطح جامعه باشیم و به‌طور مداوم، منابع محدود و کاهنده‌مان را در آحاد جامعه توزیع کنیم که این یک گام صفر و عدالت توزیعی است و یا اینکه یک جریان ماندگار در کشور ایجاد کنیم و آن زمانی محقق می‌شود که ما آحاد جامعه را به‌حدی توانمند کنیم که جامعه بتواند استمرار فراگیری را در خود مشاهده کند. این امر تحقق نمی‌یابد مگر اینکه بحث عدالت آموزشی و توانمندسازی آموزشی رخ دهد.

دکتر جوانمردی خاطرنشان کرد: تجربه نشان می‌دهد که اگر می‌خواهیم کشورمان مسیر خود را اصلاح کند جایی که باید روی آن سرمایه‌گذاری کرد حوزه آموزش برای نسل آینده است. چرا که تغییر در نسل‌های فعال حاضر به سختی رقم می‌خورد، زمان‌بر است و زیرساخت و امکانات می‌خواهد و بیش از همه چیز، نیازمند تغییر نگرش است اما آن را می‌توان در نسل بعدی جستجو کرد.

مدیرعامل هلدینگ فناپ با بیان اینکه از هر طرف که می‌نگریم موضوع عدالت آموزشی و دسترسی به امکانات و منابع آموزشی، جزو مهم‌ترین اقداماتی است که باید جامعه در سطوح مختلف از حکمرانی تا فعالان اقتصادی و آحاد مردم به آن توجه کنند،‌ ادامه داد: خوشبختانه در جامعه ما خانواده‌ها به این موضوع اهتمام دارند و از ضروریات زندگی خود برای افزایش کیفیت آموزشی فرزندانشان هزینه می‌کنند.

او گفت: یکی از جدی‌ترین رویکردها برای تحقق فراگیری در جامعه، استفاده از فناوری و ابزارهای فناورانه برای دسترس‌پذیری به آموزش باکیفیت است اما در این راه چالش‌هایی پیش روی ما قرار دارد. اولین چالش این است که ما مثل بسیاری از مقولات دیگر، وقتی می‌خواهیم از جادوی فناوری استفاده کنیم به همان شیوه گذشته اما به صورت فناورانه مسائل را حل می‌کنیم. به بیان دیگر می‌خواهیم به همان شکل گذشته، مسائل را به صورت فناورانه حل کنیم. در حالی که مساله در وهله اول به صورت‌بندی جدیدی نیاز دارد. 

دکتر جوانمردی افزود:‌ ما ابتدا باید مساله خود را در فراگیری آموزشی بازتعریف کنیم و آن را با سیاستگذار به اشتراک بگذاریم و بعد ببینیم که فناوری در سطح سیاستگذاری، راهبری، محتواهای متناسب و ارزیابی، چه نقشی را می‌خواهد ایفا کند و بعد از آن  فعالان صنعت متناسب با آن خدمات و محصولات را عرضه کنند.

او با اشاره به حل مساله از منظر اقتصادی و فعالان صنعت گفت:‌ خروجی و اجماع اتاق بازرگانی تهران و نظام صنفی رایانه‌ای کشور به عنوان دو نهاد بالادستی در این زمینه باید یک سند ساده و خلاصه برای ارائه به سیاستگذاران اعم از مجلس و دولت و شورای‌عالی انقلاب فرهنگی باشد.

نایب‌رییس اتاق بازرگانی تهران تاکید کرد: باید در این سند نگاه خود را برای اینکه این تحول آموزشی و فراگیری با طعم فناورانه رخ دهد به اشتراک بگذاریم و مشخص کنیم که هرکدام از این ارکان چه نقشی در این تحول باید داشته باشند.

شهاب جوانمردی گفت: ما با بیش از یک میلیون دانش‌آموز، جزو کشورهایی در دنیا هستیم که که پایین‌ترین مبلغ سرانه آموزشی را دارد. اگر تغییر و تحولی در این شرایط رخ ندهد و به سمت فراگیری، ارزان‌سازی و کیفی‌سازی آموزش نرویم،‌ نسل آینده این کشور از منظر آموزش نسل مستضعفی خواهد بود.

او افزود:‌ باید در سطح فعالان اقتصادی و نهادهای بالادستی کسب‌وکارها و نیز در سطح سیاستگذار، فهم مشترک ایجاد کرده و با یک تقسیم کار ملی، بتوانیم به جای آنکه به‌طور مداوم در پی توزیع امکانات موجود برای فراگیری باشیم، نسل آینده را به نوعی توانمند کرده و پرورش دهیم تا یک نسل ثروت‌آفرین و امیدوار بتواند ایرانی سربلند را رقم بزند.

 

source

توسط elmikhabari.ir