کلاس یوس

محققان یک فناوری جدید ژن‌درمانی ایجاد کرده‌اند که می‌تواند مدارهای مغز را به صورت غیرتهاجمی با استفاده از میدان‌های مغناطیسی کنترل کند. این روش جدید که با موفقیت روی موش‌ها آزمایش شده است، می‌تواند برای درمان اختلالات عصبی مانند پارکینسون و یا افسردگی استفاده شود.

براساس گزارش نیواطلس، محققان دانشگاه راکفلر آمریکا یک فناوری ژنتیک مغناطیسی (Magnetogenetics) توسعه داده‌اند که از میدان‌های مغناطیسی برای کنترل دقیق مدارهای مغزی خاص به‌صورت لحظه‌ای و بدون نیاز به ایمپلنت استفاده می‌کند.

فناوری ژن‌درمانی جدید برای درمان پارکینسون

براساس مقاله منتشرشده در Science Advances، محققان آزمایش‌هایی روی موش‌ها انجام دادند که نشان می‌دهد این فناوری جدید می‌تواند نورون‌های خاصی را روشن یا خاموش کند و تأثیرات واضحی بر حرکات حیوانات داشته باشد. در یک آزمایش، محققان از این فناوری برای کاهش حرکات غیرطبیعی در یک موش مبتلا به پارکینسون استفاده کردند.

فناوری ژن‌درمانی جدید برای درمان پارکینسون

به‌طورکلی کنترل مدارهای مغز در لحظه، به گونه‌ای که به حیوانات – یا انسان‌ها – بیمار اجازه دهد تا به‌طور عادی حرکت کنند، یکی از اهداف اصلی دانشمندان علوم اعصاب است، بااین‌حال این امر بسیار چالش‌برانگیز است. برای مثال، با فناوری اپتوژنتیک (Optogenetics) می‌توان نورون‌های منتخب را بلافاصله با پالس‌های نور روشن یا خاموش کرد، اما به یک دستگاه درون مغز نیاز است و باید بیمار جراحی شود. اکنون فناوری مغناطیسی جدید محققان این مسئله را برطرف کرده است.

پروتئین مجرای یونی به عنوان یک سوئیچ برای روشن یا خاموش‌کردن نورون‌های آسیب‌دیده عمل می‌کند و به میدان مغناطیسی حساس است. در روش‌های مرسوم ژن‌درمانی برای کنترل این مجرا باید روی نواحی خاصی از مغز جراحی انجام شود، اما در روش جدید، یک میدان مغناطیسی نیروی کافی برای تأثیرگذاشتن روی اتم‌های آهن پروتئینی به نام فریتین را دارد تا مجرا را باز یا بسته کند. به همین دلیل در روش جدید نیازی به جراحی وجود ندارد.

اکنون محققان قصد دارند از این فناوری در آزمایش‌های بالینی نیز استفاده کنند، درصورت موفقیت می‌توان امیدوار بود این روش برای درمان پارکینسون یا دیگر اختلال‌ها استفاده شود.

source

توسط elmikhabari.ir