آی‌تی‌من– شرکت‌های عضو این سازمان در سال‌های اخیر با چالش‌های قابل‌توجهی در حوزه بیمه مواجه شده‌اند، طبق اطلاعات جمع‌آوری شده توسط مشاوره بیمه‌ای سازمان نصر کشور، اعمال ضریب بیمه‌ای به قراردادهای فناوری اطلاعات و طولانی بودن فرایند اخذ مفاصا حساب از سازمان تأمین اجتماعی، دو چالش عمده اعضا با بیمه تامین اجتماعی است.

کارشناسان این حوزه معتقدند عدم اجرای یکنواخت بخشنامه‌ها توسط شعب مختلف سازمان تأمین اجتماعی و تفسیرهای سلیقه‌ای کارشناسان از مواد قانونی، مشکلات بسیاری را برای فعالان حوزه فناوری اطلاعات به وجود آورده است همچنین از سوی دیگر، رشد سریع کسب‌وکارهای حوزه فناوری اطلاعات و عدم پیش‌بینی بخشنامه‌های جدید برای پوشش نیازهای این بخش، لزوم بازنگری اساسی در قوانین و ضوابط بیمه‌ای را ضروری می‌سازد.

براساس این اطلاعات، پیوست ماده ۱۶ بخشنامه تنقیح و تلخیص مقاطعه‌کاران سازمان تأمین اجتماعی نمونه‌ای از این نوع قوانین است که نتوانسته به‌خوبی نیازهای کسب‌وکارهای حوزه فناوری اطلاعات را پوشش دهد این ماده، علاوه بر تحمیل ضرایب بیمه‌ای غیرمنصفانه، منجر به تعطیلی بسیاری از بنگاه‌های اقتصادی، تعدیل نیروی انسانی، و کاهش اعتماد به سرمایه‌گذاری در این حوزه شده است.

فعالان صنعت فناوری اطلاعات تأکید دارند که سازمان تأمین اجتماعی باید با بازنگری و به‌روزرسانی ضوابط بیمه‌ای مرتبط با قراردادهای این حوزه، از جمله پیوست ماده ۱۶ بخشنامه تنقیح و تلخیص مقاطعه‌کاران، فضای مطلوب‌تری برای توسعه کسب‌وکارهای این صنعت فراهم کند.

به گفته کاظم گراوندی، کارشناس و مشاور بیمه‌ای نصرکشور، اصلاح اساسی این قوانین نه‌تنها مانع بروز مشکلاتی نظیر تفاسیر سلیقه‌ای و اعمال ضرایب بیمه‌ای غیرمنطقی خواهد شد، بلکه موجب رونق کسب‌وکارها، توسعه فعالیت‌ها، و افزایش اشتغال در این صنعت می‌شود.

در همین راستا، سازمان نظام صنفی رایانه‌ای به اعضای خود توصیه کرده است که در تنظیم قراردادها و اعتراض به احکام مطالباتی تأمین اجتماعی از مشاوره‌های تخصصی این سازمان بهره‌مند شوند تا از بروز مشکلات حقوقی و اجرایی جلوگیری کنند.

 

 

 

source

توسط elmikhabari.ir