امروزه خدمات جدیدی برای رهگیری مرسولات پستی از سوی شرکت ملی پست ارائه شده است. افراد با صرف کمترین زمان ممکن و بدون نیاز به مراجعه حضوری در اداره پست، میتوانند از آخرین وضعیت مرسوله پستی خود، نام مامور فرستنده، وزن محصول و دیگر اطلاعات باخبر شوند. شاید برای شما هم پیش آمده باشد که بیش از زمان اعلام شده از سوی پست، منتظر دریافت مرسوله پستی خود بودهاید.
با فراگیر شدن خریدهای اینترنتی از سوی هموطنان، یکی از دغدغههای اصلی افراد پس از خرید اینترنتی اطلاع از وضعیت ارسال آن است. برای پیگیری مرسولات نسبت به این که ارسال کننده شخص است یا سازمان، روشهای مختلفی وجود دارد. در واقع رهگیری مرسوله پستی یکی از امکاناتی است که خیال گیرنده را نسبت به زمان دریافت و موقعیت فعلی مرسوله راحت میکند. در ادامه انواع روشهای رهگیری مرسولات پستی به صورت گام به گام توضیح داده شده است. همچنین روشی جهت پیگیری مرسوله پستی بدون نیاز به اینترنت ارائه شده است.
اگر شما نیز محصولی را به صورت اینترنتی سفارش داده و در زمان مقرر دریافت نکردهاید و یا میخواهید از وضعیت ارسال محصول با خبر شوید، میتوانید با کارشناسان ما در مجموعه ایران تحصیل در ارتباط باشید تا پاسخگوی ابهامات شما عزیزان باشند.
رهگیری مرسولات پستی با کد رهگیری
در گذشته تنها راه رصد موقعیت مرسولات پستی، وبسایت رسمی پست کشور بود، اما امروزه به این صورت است که برای جویا شدن از علت نرسیدن مرسوله پستی و پیگیری آنلاین ارسال مرسوله پستی، افراد وارد وبسایت شده، کد رهگیری را در کادر جستجو وارد کرده و برای رهگیری مرسوله خود اقدامات لازم را انجام میدهند. در واقع به دلیل گسترش خدمات حوزه اینترنت، روشهای دیگری نیز برای رهگیری مرسولات پستی وجود دارند.
از هر جایی که به صورت اینترنتی خرید کنید، کدی ۲۰ رقمی به عنوان کد یا شناسه رهگیری در اختیار شما قرار میگیرد. با استفاده از این کد و با مراجعه به سامانه رسمی رهگیری مرسولات پستی، به راحتی میتوانید مرسوله خود را پیگیری کنید. پس از درج کد رهگیری در قسمت مشخص شده از سامانه، تمامی جزئیات مربوط به بسته پستی نمایش داده میشود. اطلاعاتی نظیر اداره پست مبدا، اداره پست مقصد و حتی نام مامور پستی و شماره تلفن نامه رسان پست که بسته شما را در دست دارد، مشخص خواهد شد.
به صورت کلی دو نوع مرسوله پستی داریم:
- مرسوله پستی ساده: توسط یک شخص به شخص دیگر یا نهادی اداری ارسال میشود.
- مرسوله پستی سازمانی: توسط سازمان یا نهادی اداری به شخصی ارسال میشود.
البته از روش دیگری نیز مرسولات پستی را به دو نوع پیشتاز و عادی تقسیم میکنند که نوع عادی آنها با سرعت معمولی به مقصد میرسد که بین چند روز تا چند هفته زمان میبرد، اما در ارسال بستههای پیشتاز سرعت عمل بسیار بالا بوده و بین ۱ الی ۳ روز اداری بسته به مقصد میرسد.
در حال حاضر روشهای مختلفی برای رهگیری مرسولات پستی، شامل پیگیری مرسوله پستی با شماره موبایل، کد ملی، کد رهگیری، کد USSD و پیامک وجود دارد. البته این روشها برای مرسولههای پستی شخصی و یا سازمانی متفاوت هستند. در ادامه دستهبندی کاملی از روشهای پیگیری مرسولات پستی ارائه شده است تا شما با انواع روشهای پیگیری مرسولات پستی آشنا شوید. همچنین برای شما رصد مرسولات پستی با کد رهگیری را آموزش خواهیم داد.
روش های رهگیری مرسولات پستی | |
مرسولات پستی | مرسولات پستی سازمانی |
سامانه رهگیری | کد ملی |
پیامک | کد USSD |
نحوه استفاده از سامانه tracking.post.ir برای رهگیری مرسولات پستی معمولی و پیشتاز
افراد برای رهگیری مرسولات خود ابتدا باید به آدرس اینترنتی tracking.post.ir مراجعه کنند. با مطالعه راهنمای زیر، به راحتی میتوانید از وضعیت بسته پستی خود با خبر شوید.
- در اولین گام نشانی اینترنتی سامانه رهگیری مرسولات پستی «tracking.post.ir» را در موتور جستجوی تلفن همراه و یا رایانه شخصی خود جستجو کرده و وارد صفحه اصلی این سامانه شوید.
- سپس کد رهگیری ۲۰ رقمی را در کادر مشخص شده درج کرده و علامت ذره بین را انتخاب کنید.
- در صورت وارد کردن صحیح کد رهگیری، صفحه زیر به شما نمایش داده خواهد شد.
- با انتخاب کادر زرد رنگ «مشاهده جزئیات کامل مرسوله» میتوانید اطلاعات دقیقتری از وضعیت بسته پستی خود به دست آورید.
پیگیری مرسوله پستی از طریق پیامک
روش دیگری که میتوانید از آن برای رصد مرسولات پستی خود استفاده نمایید، رهگیری مرسوله از طریق پیامک است. در صورتی که به اینترنت دسترسی ندارید میتوانید کد رهگیری محصول را به شماره ۲۰۰۰۴۴۱ ارسال کنید تا وضعیت مرسوله به شما نشان داده شود.
اگر پس از ارسال پیامک، جزییات مرسوله برای شما ارسال نشد، کافی است حرف R را کنار کد رهگیری خود تایپ کنید و مجددا پیامک پیگیری مرسوله پستی با کد رهگیری را ارسال کنید. برای راهنمایی بیشتر شما میتوانید و راهنمای تصویری مقاله پیگیری مرسوله پستی از طریق پیامک را مطالعه کنید.
رهگیری مرسولات پستی با کد ملی
برای پیگیری مرسولات پستی با کدملی میبایست از طریق سامانه رهگیری سازمانی پست اقدام نمایید. این روش تنها برای مرسولههای سازمانی نظیر کارت نظام وظیفه و یا گواهینامه کاربرد دارد. در این روش ابتدا باید به سامانه رهگیری مرسولات سازمانی مراجعه و نوع مرسوله را انتخاب کنید. برای پیگیری بسته پست سازمانی، راهنمای زیر را دنبال کنید.
بر اساس نوع مرسوله اطلاعات تکمیلی متفاوتی از شما خواسته خواهد شد.
- در اولین گام به نشانی اینترنتی سامانه رهگیری مرسولات پستی سازمانی «najatracking.post.ir» مراجعه کرده و نوع سند خود را انتخاب نمایید.
- در این مرحله، افراد باید کد ملی خود را درج کرده و سپس اعداد کنترلی که در کادر مقابل وجود دارند را به درستی وارد نمایند. در نهایت بر روی گزینه جستجو کلیک کرده و محصولات خود را پیگیری کنند.
- همانطور که گفته شد جهت پیگیری اسناد دیگر، نظیر کارت سوخت و یا کارت خودرو به اطلاعات بیشتری نیاز است.
رهگیری مرسولات پستی بینالمللی و خارجی
هر روز افراد بسیاری مرسولههای پستی خود را به خارج از کشور میفرستند و یا از خارج کشور مرسوله دریافت میکنند. برای این افراد نیز رهگیری مرسولات پستی بینالمللی اهمیت بیشتری دارد. در این قسمت ما قصد داریم نحوه رصد مرسولات پستی بین المللی را بررسی نماییم. برای رهگیری مرسولات پستی بین المللی بسته به اینکه از کدام شرکت ارائه دهنده خدمات پستی اقدام کرده باشید، متفاوت خواهد بود.
شرکتهای متعددی به صورت خصوصی به این خدمات مشغول هستند که برای رهگیری مرسولات پستی خود کافی است به وبسایت رسمی این شرکتها مراجعه کرده و یا با شمارههای آنها تماس بگیرید. اگر هم با استفاده از خدمات رسمی پست جمهوری اسلامی بستههای خود را به خارج از کشور فرستاده باشید، کافی است به آدرس www.post.ir مراجعه نمایید و از طریق سرویسها فعالی که در این سامانه وجود دارد و وارد کردن کد رهگیری مرسوله پستی خود از وضعیت بسته در خارج از کشور باخبر شوید.
دقت کنید در حال حاضر رهگیری تمام مرسولات بین المللی (وارده و صادره) در آدرس tracking.post.ir با داشتن کد رهگیری مرسولات قابل پیگیری بوده و در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر درباره رصد مرسولات پستی میتوانید در سراسر کشور با شماره تلفن ۱۹۳ داخلی ۴ تماس حاصل نمایید.
رهگیری مرسولات تیپاکس
علاوه بر شرکت ملی پست، بسیاری ممکن است از خدمات تیپاکس نیز برای ارسال کالاهای خود استفاده نمایند. به همین دلیل ما در ادامه قصد داریم انواع روشهای رهگیری مرسولات تیپاکس را بررسی کنیم:
- رهگیری با شناسه
- رهگیری با تیپاکس من
- رهگیری با تلفن
- رهگیری با مراجعه حضوری
رهگیری تیپاکس از طریق سایت
برای رصد مرسولات از طریق تیپاکس، کافی است به سامانه /tipaxco.com/tracking مراجعه نمایید. سپس کد رهگیری تیپاکس و شناسه بارکد خود را وارد کنید. توجه داشته باشید که کد رهگیری تیپاکس به شماره موبایل شما ارسال میشود. با وارد کردن کد مرسوله در وبسایت، صفحهای به شما نمایش داده میشود که تمامی اطلاعات مرسوله در آن درج شده است.
رهگیری تیپاکس در تیپاکس من
علاوه بر سامانه آنلاین رهگیری و رصد مرسوله پستی در وبسایت تیپاکس، میتوانید از برنامه تیپاکس من نیز استفاده کنید. برنامه تیپاکس من نام اپلیکیشنی است که جهت نصب بر روی گوشی تلفن همراه، ارائه شده است. برای رهگیری مرسولات پستی از برنامه تیپاکس من، کافی است برنامه MyTipax را از بازار دانلود کرده و یا حتی از نسخه تحت وب این برنامه استفاده نمایید.
پس از نصب برنامه از شما اطلاعاتی نظیر شماره همراه و رمز عبور خواسته میشود که با وارد کردن این موارد میتوانید به پنل کاربری خود وارد شوید؛ این برنامه از امکانات زیادی برخوردار است که یکی از آنها امکان رهگیری مرسولههای پستی است.
رهگیری مرسولات تیپاکس با تلفن
برای رهگیری مرسولات پستی از طریق تلفن لازم است با شماره تلفن شعبه خودتان تماس بگیرید. اگر به شماره تلفن دسترسی ندارید، کافی است شماره ۸۴۵۷-۰۲۱ را گرفته و از این طریق بسته خود را ردگیری نمایید. همچنین در صورت در اختیار داشتن زمان کافی میتوانید با مراجعه به نمایندگیهای تیپاکس در محدوده خود، اقدام به پیگیری حضوری مرسولات پستی نمایید. البته در صورتی که کد مرسوله خود را فراموش کرده باشید باز هم میتوانید برای راهنمایی بیشتر و فراموشی کد مرسوله پستی با آنها تماس بگیرید.
رهگیری تیپاکس به صورت حضوری
اگر شعبه تیپاکس در نزدیکی محل زندگی شما باشد میتوانید در صورت تمایل یا در صورتی که هیچ کدام از روشهای بالا جواب نداد به صورت حضوری به دفاتر آن مراجعه کرده و در آنجا با کمک پرسنل رصد مرسولات پستی با کد رهگیری را انجام دهید.
رهگیری مرسولات پستی از طریق کدهای USSD
برای رهگیری آنلاین مرسوله پستی سازمانی از کد USSD استفاده میکنند. برای استفاده از این روش کافی است کد دستوری #۱۱۰* را شماره گیری کرده و طبق دستورالعملهای زیر پیش بروید. دقت کنید در حال حاضر این روش غیر فعال است و ممکن است در روزهای آینده دوباره به حالت اولیه خود کار کند، بنابراین در صورتی که متوجه شدید این روش کار نمیکند می توانید از روش های دیگری استفاده کنید. با این حال در ادامه روش رهگیری مرسولات پستی با کد ussd برای شما بیان میکنیم:
- همانطور که گفته شد، نخست کد دستوری #۱۱۰* را شماره گیری کرده و سپس اولین گزینه، یعنی «خدمات قابل ارائه» را انتخاب کنید.
- سپس از بین مراکز موجود، «پلیس +۱۰» را انتخاب کنید.
- در صفحه زیر، گزینه «وضعیت مدارک» را انتخاب و شماره گیری کنید.
- در این مرحله از رصد مرسولات پستی با توجه به سند مورد نظر، از بین گزینههای موجود نوع مرسوله خود را انتخاب کرده و در نهایت اطلاعات خواسته شده را وارد کنید تا از وضعیت بسته پستی سازمانی خود آگاه شوید.
رهگیری مرسولات پستی از طریق بارکد
کد رهگیری مرسولات پستی در برخی مواقع به عنوان بارکد پستی شناخته میشود. از این هنگامی که سفارش شما از طریق پست ارسال میگردد، شما باید بارکد پستی خود را از فرستنده مرسوله درخواست کنید. با دریافت کردن کد مرسوله، میتوانید از طریق آن هر زمان که بخواهید مراحل پیگیری مرسوله خود را انجام دهید. در بخشهای قبل در ارتباط با نحوه رهگیری مرسولات پستی توضیحات کافی ارائه شد.
رهگیری مرسولات پستی از طریق شماره همراه
آن دسته از افرادی که مایل به استعلام و پیگیری مرسولات پستی خود هستند لازم است بدانند که در حال حاضر این خدمات از سوی سازمان پست مرکزی ارائه نشده است، اما احتمال دارد در آینده با پیوستن سامانههای مختلف به پست مرکزی و یکپارچه شدن این سامانهها، امکانی به وجود آید که افراد بتوانند از طریق یک سامانه واحد بتوانند مرسولات پستی خود را از طریق شماره همراه پیگیری کنند.
مشکلات رایج در پیگیری مرسولات پستی
هر چند که در بالا به روشهای رصد مرسولات پستی با کد رهگیری اشاره کردیم، اما با این حال افرادی هستند که به هنگام پیگیری مرسوله پستی خود دچار مشکل میشوند و نمیتوانند از آخرین وضعیت بسته خود استعلام بگیرند. در این خصوص آنها برای حل مشکلات خود با کارشناسان ایران تحصیل تماس میگیرند و از آنها راهنمایی دریافت میکنند. در واقع لازم نیست بعد از آن که برای شما مشکلی ایجاد شد در مورد بسته ارسالی خود نگران باشید. بلکه بدون هیچ گونه نگرانی میتوانید این مشکل را با کارشناسان ایران تحصیل در میان بگذارید. در ادامه به چند مورد از رایجترین مشکلات پیگیری مرسولات پستی اشاره میکنیم.
عدم بروز رسانی وضعیت مرسوله
در برخی مواقع مشاهده شده است وضعیت مرسوله بعد از چند روز یا چند ساعت تغییر نمیکند و همچنان در حالت قبلی قرار دارد. در این موقع شما باید بدانید که در ارسال بستههای پستی شما تاخیر شده است یا این که کارکنان اداره پست وضعیت مرسوله شما را در سامانه بروزرسانی نمیکردهاند که در این حالت میتوانید به صورت حضوری یا تلفنی بستههای خود را پیگیری کنید. همچنین به خاطر داشته باشید چند ساعت بعد از تایید مرسوله پستی وضعیت آن در سامانه تغییر نخواهد کرد که در این حالت باید منتظر بمانید.
مشکلات فنی سامانههای پیگیری مرسولات پستی
در برخی مواقع مشاهده شده است که سامانههای پیگیری بسته پستی دچار مشکلات فنی میشوند و با ورود به آن نمیتوانید بستههای پستی خود را رهگیری کنید، بنابراین در این حالت باید منتظر بمانید تا سایت بروزرسانی شده و مشکلات آن حل شوند. بعد از آن با ورود به سایت میتوانید بستههای پستی خود را رهگیری کنید. معمولا در این حالت بهترین روش برای رهگیری مرسولات پستی تماس تلفنی با پشتیبانهای سامانه است.
عدم ارسال بسته سفارشی
یکی از مشکلات رایج رهگیری مرسوله پستی این است که برخی از آنلاین شاپها کلاهبردار هستند و بسته سفارشی شما را ارسال نمیکنند. در این حالت نمیتوانید محصولات خریداری شده خود را رهگیری کنید. برای این که در دام این افراد نیفتید، قبل از خرید اینترنتی حتما در مورد اعتبار سایت مدنظر خود تحقیق کنید.
عدم دسترسی به گیرنده مرسوله پستی
یکی از مشکلات رایج کاربران در زمان ثبت سفارش اینترنتی این است که آنها زمانی که پستچی به منزلشان مراجعه کرده است، در خانه نبودند. در این حالت لازم است آنها سریعا با پشتیبانی پست تماس گرفته تا بسته خود را دریافت نمایند. اگر شما در این حالت اقدامات لازم را به موقع انجام ندهید بسته شما در اداره پست باقی مانده و به دست شما نمیرسد.
عدم پاسخگویی پشتیبان شرکت پستی
از دیگر مشکلات رصد مرسولات پستی با کد رهگیری این است که پشتیبان شرکت پستی به تماس تلفنی کاربران خود جواب نمیدهد. در این حالت شما میتوانید به صورت حضوری به آنجا مراجعه کنید یا این که با مشاوران ایران تحصیل تماس گرفته تا به سوالات شما جواب دهند.
خلاصه مقاله
ما در این مقاله سعی داشتیم تا شما عزیزان با تمامی روشهای رهگیری مرسولات پستی و تیپاکس آشنا کنیم. به یاد داشته باشید که اگر نتوانستید از طریق یک روش محصولات خود را پیگیری کنید، جای نگرانی وجود ندارد. زیرا میتوانید از طریق سایر روشهای ذکر شده در این مقاله محصولات خود را پیگیری کنید.
اما اگر با کمک تمامی روشهای ذکر شده نیز نتوانستید آنها را پیگیری کنید، ممکن است مرسوله پستی ارسال شده به شما از طریق سامانه قابل پیگیری و جستجو نباشد و یا نیاز باشد که روش دیگری را امتحان کنید. گاهی هم پیش میآید که مرسوله از سمت مبدا به درستی ارسال یا در سیستم ثبت نشده باشد. در صورت نیاز به راهنمایی درباره کلیه امور ارسال و دریافت مرسولههای پستی، میتوانید با شماره ۹۰۹۹۰۷۵۳۰۷ تماس بگیرید تا همکاران ما در این زمینه راهنماییتان کنند.
جهت دانلود PDF مقاله رهگیری مرسولات پستی کلیک کنید.
آیا میتوان بدون کد رهگیری، مرسوله را پیگیری کرد؟
بله؛ در صورتی که شما کد رهگیری مرسوله را نداشته باشید میتوانید از طریق کد ملی بستههای پستی خود را استعلام بگیرید.
مرسوله من در سیستم ثبت نشده، چه کار کنم؟
با اداره پست تماس گرفته یا به صورت حضوری به آنجا مراجعه کنید.
سامانه tracking.post.ir ارور میدهد، راهحل چیست؟
احتمال دارد سایت در حال بروزرسانی باشد یا این که اینترنت کند بوده و یا ترافیک سایت بالا باشد.
مدت زمانی صبر کنید و مجددا برای ورود به سایت اقدام کنید همچنین می توانید مرورگر خود را تغییر دهید و یا با تلفن همراه وارد سامانه شوید. در صورتی که با هیچکدام از مراحل زیر موفق به ورود نشده اید می توانید با کارشناسان ایران تحصیل تماس گرفته و مشکل خود را مطرح کنید.
source