شرکت ایران خودرو به تازگی زمان تحویل خودروهای برقی فاو بستیون NAT و لونا GRE را که در جدیدترین طرح پیش فروش این خودروساز عرضه شده بودند، مشخص کرده است.این دو خودرو برقی در جدیدترین مرحله فروش ایران خودرو به‌صورت پیش فروش عرضه شدند و حالا طبق اعلام این شرکت، خریداران نهایی این دو محصول می‌توانند در دی ماه 1403 خودروی خود را دریافت کنند.

به این ترتیب، اولین طرح فروش خودروهای برقی ایران خودرو، پس از کنار گذاشته شدن این شرکت از سامانه یکپارچه تخصیص خودرو (به جز برنامه فروش هایما S7)، به پایان خواهد رسید.

راهنمای خرید تکراتو

زمان تحویل خودروهای برقی فاو بستیون NAT و لونا GRE

طبق اعلام ایران خودرو، متقاضیانی که در طرح فروش فوق‌العاده نام‌شان به عنوان برندگان اعلام شده، می‌توانند پس از پرداخت کامل بهای خودرو و تکمیل مدارک، حداکثر ظرف 90 روز کاری، با دریافت پیامک، به نمایندگی‌های ایران خودرو مراجعه کرده و خودروی خود را تحویل بگیرند.

در مورد افرادی که در طرح پیش فروش موفق به ثبت‌نام برای خودروهای فاو بستیون NAT و لونا GRE شدند، ایران خودرو در اطلاعیه‌ای جدید اعلام کرده که این افراد می‌توانند با پرداخت 50 درصد از قیمت خودرو، فرآیند نهایی خرید خود را تکمیل کنند.

نکته قابل توجه اینکه فاصله زمانی تحویل خودروهای برقی در طرح فروش فوق‌العاده و پیش فروش چندان تفاوتی نخواهد داشت. بر این اساس، احتمالاً خودروهای برقی که در طرح فروش فوق‌العاده به فروش رسیده‌اند، در اواخر فصل پاییز به دست مشتریان خواهند رسید و خودروهای پیش‌فروش شده نیز در نخستین ماه زمستان به خریداران تحویل داده می‌شوند. از این رو، بازار خودرو در زمستان امسال با حضور این دو محصول برقی ایران خودرو می‌تواند دستخوش تغییرات جذابی شود.

زمان تحویل خودروهای برقی فاو بستیون NAT و لونا GRE
زمان تحویل خودروهای برقی فاو بستیون NAT و لونا GRE برای دی ماه 1403 تعیین شده است

جزئیات قیمت و استقبال از خودروهای برقی ایران خودرو

بررسی قیمت‌های اعلام شده از سوی ایران خودرو نشان می‌دهد که لونا GRE با قیمت حدودی یک میلیارد و 164 میلیون تومان و فاو بستیون NAT با قیمتی نزدیک به یک میلیارد و 197 میلیون تومان به متقاضیان عرضه می‌شوند. متقاضیانی که در طرح پیش فروش موفق به ثبت‌نام برای این دو محصول برقی شده‌اند، می‌توانند با پرداخت ۵۰ درصد از قیمت خودرو، یعنی حدود 582 میلیون تومان برای لونا GRE و حدود 598 میلیون تومان برای فاو بستیون NAT، خرید خود را نهایی کنند و مابقی مبلغ را هنگام تحویل خودرو بپردازند.

در این طرح فروش، ایران خودرو حدود دو هزار و 200 دستگاه خودروی برقی عرضه کرده است، اما تعداد متقاضیان به حدود 70 هزار نفر می‌رسید. از این میان، 1350 دستگاه فاو بستیون NAT و 850 دستگاه لونا GRE برای فروش تعیین شده بود. به این ترتیب، به ازای هر دستگاه خودرو، حدود 32 نفر در صف خرید قرار گرفته‌اند.

لازم به ذکر است که 50 درصد از خودروهای برقی عرضه شده، به مادران دارای دو فرزند یا بیشتر اختصاص یافته است. 30 درصد سهم نیز به متقاضیان عادی و 20 درصد به صاحبان خودروهای فرسوده تعلق گرفته است. به بیان عددی، مادران می‌توانند 1100 دستگاه، متقاضیان عادی 660 دستگاه و صاحبان خودروهای فرسوده نیز 440 دستگاه را خریداری کنند.

با وجود استقبال زیاد از این طرح، برخی از کارشناسان معتقدند که با توجه به زیرساخت‌های ناکافی برای خودروهای برقی، به خصوص دسترسی محدود به ایستگاه‌های شارژ بین شهری، هنوز این دسته از خودروها برای استفاده گسترده در جاده‌های کشور مناسب نیستند. به نظر می‌رسد که بخشی از ثبت‌نام کنندگان به دنبال فرصت‌های سرمایه‌گذاری در این حوزه و سودآوری از اختلاف قیمت بین کارخانه و بازار هستند.

بیشتر بخوانید:

source

توسط elmikhabari.ir