کلاس یوس

بمب‌افکن B-21 ریدر (Raider) با قابلیت حمل تسلیحات هسته‌ای دسامبر 2022 رونمایی شد. اکنون نیروی هوایی ایالات متحده در کنفرانسی در واشنگتن اولین ویدیوی پرواز این بمب‌افکن را منتشر کرده است. این هواپیما را نورثروپ گرامن (Northrop Grumman) ساخته و قرار است جایگزین بمب‌افکن‌های B-1 Lancer و B-2 Spirit شود.

براساس اعلام وب‌سایت نیروی هوایی آمریکا، بمب‌افکن هسته‌ای B-21 ریدر هواپیمایی پنهان‌کار، دوربرد با بدنه‌ای بسیار بادوام است و می‌تواند ترکیبی از مهمات معمولی و هسته‌ای را حمل کند. B-21 قرار است به‌‌تدریج جایگزین بمب‌افکن‌های قدیمی‌تر B-1 Lancer و B-2 Spirit شود.

بمب‌افکن پنهان‌کار B-21 Raider نیروی هوایی آمریکا

ناوگان B-21 قرار است تا دهه 2050 جایگزین B-52 Stratofortress شود. به عبارتی، B-21 به‌مرور تنها بمب‌افکن سنگین آمریکا خواهد بود و نیروی سه‌گانه آمریکا را تکمیل می‌کند: در زمین موشک بالستیک قاره‌پیما یا ICBM‌ و در دریا موشک بالستیک پرتاب‌شونده از زیردریایی یا SLBM در کنار B-21 خواهند بود.

بمب‌افکن B-21 آمریکا

این هواپیما اکنون دوره تست خستگی (Fatigue testing) را می‌گذراند. «توماس بوسیر» (Thomas Bussiere)، یکی از فرماندهان نیروی هوایی آمریکا، درباره این هواپیما گفت: «هیچ‌کس در این سیاره نمی‌تواند کاری را که ما درحال‌حاضر انجام می‌دهیم، انجام دهد. هیچ‌کس در این سیاره نمی‌تواند پلتفرم پیشرفته‌ای مانند B-21 بسازد.»

طبق زمان‌بندی فعلی، 100 فروند از این هواپیما ساخته می‌شود که اولین هواپیما تا 2027 به پایگاه نیروی هوایی Ellsworth در داکوتای جنوبی تحویل داده می‌شود، سپس پایگاه نیروی هوایی وایتمن (Whiteman) در میسوری و پایگاه نیروی هوایی دایس (Dyess) در تگزاس به B-21 مجهز خواهند شد.

خردادماه، اولین تصاویر رسمی از بمب‌افکن B-21 ریدر نیز منتشر شده بود.

source

توسط elmikhabari.ir