در طول سالیان اخیر، بازار لاستیک ایران شرایط ناهنجاری را تجربه کرده است. این شرایط در سال 1402 به بدترین وضعیت خود رسید. دولت نیز با یک اقدام فوری، تصمیم گرفت تعرفه واردات لاستیک را تا پایان سال 1402 کاهش دهد.


براساس مصوبه هیئت وزیران، سود واردات انواع لاستیک تا پایان سال 1402 معادل 6 درصد تعیین شده است. تا پیش از این، تعرفه واردات لاستیک به کشور 28 درصد درنظر گرفته شده بود؛ بنابراین اکنون واردکنندگان لاستیک می‌توانند انواع تایر را 22 درصد ارزان‌تر از گذشته وارد کنند. چهارشنبه هفته گذشته نیز سخنگوی دولت در جمع خبرنگاران از اقدامات حمایتی دولت برای افزایش میزان تولید داخلی این محصول و کاهش هزینه تایرهای وارداتی خودروهای سواری به‌منظور رفع نیاز کشور خبر داده بود.


تصمیم هیئت دولت برای کاهش موقت تعرفه واردات لاستیک، گامی در جهت مدیریت بازار است. کمبود شدید تایر در بازار باعث شده تا تولیدکنندگان لاستیک در دوره‌های کوتاه‌مدت قیمت این کالا را افزایش دهند. اکثر تایرهای خارجی موجود در بازار نیز با مدل 2022 هستند و مدت‌ها پیش وارد کشور شده‌اند.


تأثیرات کوتاه‌مدت کاهش تعرفه واردات لاستیک


کاهش تعرفه واردات لاستیک و ورود انبوه تایر به بازار داخلی سبب خواهد شد که توازن تا حدی به بازار بازگردد. بااین‌حال، نمی‌توان این اقدام را تأثیرگذار توصیف کرد. اکنون در ماه هشتم از سال به‌سر می‌بریم. ازاین‌رو، واردکنندگان تنها چهار ماه برای ثبت سفارش لاستیک با سود 6 درصدی فرصت دارند. بدیهی است که نیاز کامل کشور به تایر در این مدت تأمین نخواهد شد. به‌خصوص در بخش تایر خودروهای سنگین، عرضه‌کنندگان به مدت‌زمان بیشتری نیاز دارند تا بتوانند تایر با تعداد کافی وارد بازار کنند.


با توجه به طولانی‌بودن رویه ثبت سفارش، حمل کالا و ورود آن به بازار، انتظار داریم تایرهای خارجی جدید در پایان سال 1402 و ابتدای سال 1403 وارد بازار شوند. بنابراین طی ماه‌های پیش رو، همچنان کمبود تایر و گرانی قیمت آن برای خریداران آزاردهنده خواهد بود.

source

توسط elmikhabari.ir