شمال آفریقا از جمله مقاصد گردشگری برجسته در سطح جهان به شمار می‌رود اما ممکن است شما در انتخاب کشور مورد نظر خودتان برای سفر تردید داشته باشید. با اینکه هر دو کشور مصر و مراکش از جمله کشورهای جذاب و فریبنده آفریقایی به شمار می‌روند و به هر کدام از آن‌ها که سفر کنید، می‌توانید تجربه بسیار خوبی داشته باشید. با این حال، این دو کشور تفاوت‌هایی دارند که باعث می‌شود هر کدام برای برخی از افراد مناسب باشد.

© Matej Kastelic / 500px

مراکش دارای ۹ میراث جهانی یونسکو است و این در حالی است که این تعداد برای مصر فقط هفت تا است. با اینکه در مصر هرم بزرگ جیزه وجود دارد اما علاقه‌مندان به باستان‌شناسی می‌توانند از مناظر باستانی در سراسر مراکش لذت ببرند. شما در این کشور می‌توانید ویرانه‌های رومی Volubilis، کاسبای باستانی Ait Ben Haddou و شهرهای مراکش، فز و اساویرا و همچنین آکروپولیس فراموش شده و از زیر خاک درآورده شده‌ای را مشاهده کنید.

© Alberto Loyo / Shutterstock

در کنار این مکان‌های باستانی نیز شهرهای پرطرفدار مراکش مانند رباط، مراکش و کازابلانکا قرار دارند. این شهرها با مناظر هنری پر جنب و جوش، موزه‌های معاصر، مراکز خرید، هتل‌های مجلل، زندگی‌های شبانه پر هیاهو و جشنواره‌های موسیقی پرطرفدار جهانی توانستند مورد توجه افراد بسیار زیادی قرار بگیرند.

بیابان صحرا (Sahara) در مراکش بسیار تماشایی است و در آنجا می‌توانید نیم نگاهی از شیوه زندگی عشایری داشته باشید. تپه‌های غول پیکر Erg Chigaga و Erg Chebbi نیز اقیانوسی از ماسه قرمز هستند که تا ارتفاع ۱۵۰ متر بالا می‌روند. اینجا بیابانی تماشایی به شمار می‌رود که دسترسی به آن آسان است.

مراکش خط ساحلی ۲۰۰۰ کیلومتری با اقیانوس اطلس دارد که در آنجا موج‌های بسیار خوبی برای موج‌سواری وجود دارد. خلیج تاغازوت (Taghazout Bay) پایتخت موج سواری این کشور است که ساحل شنی به طول سه مایل دارد و در آنجا استراحتگاه‌های ساحلی مجللی نیز وجود دارند.

همه این خطوط ساحلی باعث می‌شوند تا مراکش برای حمل و نقل و صید ماهی تازه در موقعیت بسیار خوبی قرار داشته باشد و همین نیز سبب شده تا این کشور بزرگترین صادرکننده کنسرو سادرین در جهان باشد. مراکشی‌ها به طور سنتی ماهی‌های خودشان را در مستقیماً از روی قایق روی گریل با چاشنی، روغن زیتون و کمی لیمو سرو می‌کنند و همین نیز باعث می‌شود تا بسیار تازه و خوشمزه باشند.

© Waj / Shutterstock

شاید یکی از بزرگترین دارایی‌های مراکش، تابش آفتاب در تمام طول سال باشد که آن را به انتخابی عالی برای تعطیلات ساحلی تبدیل می‌کند، به ویژه در جنوب این کشور و در اطراف آگادیر‌ (Agadir). آفتاب فراوان سبب شده تا مراکش بزرگترین مزرعه خورشیدی متمرکز جهان را داشته باشد و در مسیر تبدیل شدن به کشوری پیش‌گام در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر قرار بگیرد.

علاقه‌مندان به پیاده‌‎روی نیز می‌توانند به کوه‌های اطلس بروند، جایی که روزها و مسیرهای طولانی در دسترس هستند. کوه توبکال (Mt Toubkal) با ارتفاع ۴۱۶۷ متر مرتفع‌ترین قله در شمال آفریقا است که چالشی جالب برای پیاده‌روی و کوهنوردی به شمار می‌رود. علاقه‌مندان به طبیعت نیز می‌توانند از ماجراجویی در پارک‌های ملی این کشور لذت ببرند.

در پایان این بخش باید گفت که مراکش کشوری آرامش‌بخش است که در جامعه آن مردم برای یکدیگر و چیزهای مهم وقت می‌گذارند. بخشی از آن نیز می‌تواند به یک تجربه سفر متحول‌کننده زندگی منجر شود.

در نقطه مقابل، کشور مصر قرار دارد که مکان یکی از هفت شگفتی باستانی است که در داخل صحرا و در لبه شهر قاهره واقع شده است. هرم بزرگ (Great Pyramid) که محل دفن خوفو فرعونی بسیار قدرتمند از قرن ۲۶ ام پیش از میلاد مسیح است، تنها شگفتی دوران باستان به شمار می‌رود که همچنان پابرجا است.

می‌توان تصویری از این هرم دید و درباره اندازه آن مطالعه کرد و شگفت‌زده شد اما تنها با نشستن روی شتر و گشت و گذار در فلات جیزه شما می‌توانید به خوبی زیبایی و اندازه خارق‌العاده این هرم را درک کنید. اهرام الهام‌بخش اسطوره‌های خلقت هستند و تا به امروزه نیز جزو برترین جاهای دیدنی در سراسر جهان شناخته می‌شوند.

دره پادشاهان (Valley of the Kings) در اقصر یکی دیگر از جاذبه‌های جذاب در مصر به شمار می‌رود که حدود صد سال پیش بود که مقبره توت آنخ آمون در آنجا کشف شد. مومیایی توت آنخ آمون نیز در تابوتی سه بخشی به شکلی استادانه در این هرم قرار داشت و اطرافش را نیز آثار مختلفی از جنس طلا به وزن ۱۲۰۰ کیلوگرم در بر گرفته بود.

مصر نیز جدای از آثار باستانی متعدد، ماجراجویی‌های بسیار خوبی را در دل طبیعت به مسافران ارائه می‌کند که مطمئناً اوقات خوشی را برای مسافران رقم خواهد زد. رود نیل با طول ۶۶۵۰ کیلومتر یکی از طولانی‌ترین رودخانه‌های جهان به شمار می‌رود که برای هزاران سال است که در سواحل خودش زندگی را رونق بخشیده است.

© Nicholas Pitt / Getty Images

در عمق دریای سرخ (Red Sea) از سمت کشور مصر نیز زیبایی‌های طبیعی بسیار تماشایی و خیره‌کننده‌ای نهفته است. اینجا پر از گونه‌های جانوری است و غواصی در آنجا می‌تواند تجربه بسیار دل‌انگیزی را برای شما رقم بزند.

در پایان باید گفت که کشور مراکش و مصر هر دو جاذبه‌های بسیار خوب خودشان را دارند و در سفر به شمال آفریقا باید با توجه به هدف خودتان از سفر، یکی از این دو کشور را برای سفر انتخاب کنید.

منبع lonelyplanet

source

توسط elmikhabari.ir