پس از زایمان طبیعی اکثرا با این سوال مواجه می شویم که چگونه بعد از زایمان واژن را تنگ کنیم و حالت واژن را به شکل قبل از زایمان برگردانیم. واژن پس از زایمان طبیعی با گذشت مدت کوتاهی شکل قبلی خود را به خود می گیرد. این درحالیست که بعد از سزارین تقریبا هیچ تغییر شکلی در ناحیه واژن وجود ندارد. تغییرات واژن پس از تولد با تقویت بافت همبند واژن بهبود می یابد و سطح هورمون ها به حالت عادی باز می گردد، اما در برخی از زنان، این تغییرات ممکن است بهبود نیافته یا تا حدی باقی بمانند. در این صورت با انجام جراحی پلاستیک واژن یا استفاده از تنگ کننده ها می توان واژن را به حالت قبلی برگرداند.

مهمترین تغییر واژن پس از زایمان طبیعی، پهنای واژن است. در طول زایمان طبیعی، پهنای واژن از 2 تا 3 سانتی‌متر به 10 تا 15 سانتی‌متر بسته به وزن نوزاد تغییر خواهد یافت. با این حال، پس از تولد، عرض واژن به مرور زمان کاهش می یابد. حالت واژن ممکن است پس از زایمان طبیعی به دلیل آسیب به ساختار واژن در مواردی مانند وزن بیش از حد نوزاد یا زایمان سخت به حالت قبلی خود برنگردد و منجر به شل شدن واژن به دلیل اضافه وزن در هنگام زایمان گردد. در این صورت با انجام جراحی پلاستیک واژن یا استفاده از یک ژل تنگ کننده فوری واژن می توان واژن را به حالت قبلی برگرداند. برای جراحی سفت کردن واژن لازم است تقریباً 3 تا 6 ماه پس از تولد منتظر بمانید، اگرچه این مدت برای هر زن متفاوت است. زیرا جراحی سفت و تنگ کردن واژنی که قبل از این دوره انجام شود ممکن است باعث باریک شدن بیش از حد واژن شده و در نتیجه باعث بروز مشکلات زناشویی بسیار جدی (درد در هنگام رابطه زناشویی، مشکل در برقراری رابطه و …) گردد.

جراحی زیبایی واژن بعد از زایمان

چه جراحی های زیبایی واژنی پس از زایمان طبیعی می توان انجام داد؟

جراحی تنگ کردن واژن پس از زایمان

برای برطرف نمودن گشادی واژن می توان جراحی تنگ کردن واژن انجام داد یا درصورت عدم تمایل به انجام چنین جراحی می توان از ژل تنگ کننده واژن برای برطرف نمودن گشادی واژن استفاده نمود.

لیزر سفید کننده واژن و ناحیه بیکینی

تغییرات در رنگ پوست ناحیه تناسلی زنان از رایجترین مشکلات دوران بارداری است که اغلب به دلیل تغییرات هورمونی شکل می گیرد. متداولترین روش برای درمان لک ها و تیرگی های پوست ناحیه تناسلی لیزر سفید کننده واژن است. البته نا گفته نماند کرم سفید کننده واژن یک جایگزین خوب و بدون عوارض برای لیزر رفع تیرگی پوست محسوب می شود.

جراحی افتادگی واژن (جراحی افتادگی مثانه یا جراحی افتادگی روده)

واژن ساختاری استوانه ای دارد که 10 تا 12 سانتی متر طول و 2 الی 3 سانتی متر عرض دارد. یک بافت همبند جامد در اطراف واژن وجود دارد و این بافت همبند مانع از افتادگی روده های پشت مثانه در بالای واژن به سمت واژن می شود. در طول زایمان طبیعی، بافت همبند اطراف دیواره واژن ممکن است به دلیل فشار وارده پاره شود، زیرا سر نوزاد در واژن حرکت می کند، به خصوص در زایمان های سخت. پس از تولد، مثانه یا روده ممکن است به دلیل پارگی بافت همبند اطراف واژن از واژن بیرون بزند. در این شرایط می توان با جراحی افتادگی واژن این عارضه را برطرف نمود.

درمان شلی و افتادگی سینه

از دیگر مشکلات رایج پس از زایمان که اغلب مادران با آن رو به رو می شوند شلی و افتادگی سینه هاست که معمولا به دلیل شیر دهی اتفاق می افتد. این عارضه پوستی در ناحیه سینه ها با تهیه بهترین کرم سفت کننده سینه قابل درمان بوده و در صورت استفاده مرتب از یک سفت کننده سینه خوب در مدت کوتاهی شلی و افتادگی سینه ها برطرف خواهد شد.

ما در این مطلب تلاش نمودیم علاوه بر بیان راهکارهایی برای “چگونه بعد از زایمان واژن را تنگ کنیم” دیگر مشکلات رایج بعد از زایمان را با شما در میان گذاشته و راهکارهایی برای آنها ارائه دهیم. امیدوارم مطالعه این مقاله توانسته باشد دغدغه های مهم بعد از زایمان شما را برطرف نموده باشد.

source

توسط elmikhabari.ir