تبدیل پیشنیاز به همنیاز  به این صورت است که چنانچه درسی پیش‌نیاز درس دیگری باشد، دانشجو در صورتی که درس پیشنیاز را در نیمسال‌های قبلی حداقل دو بار مردود‌ شده‌ باشد می‌تواند در این نیمسال درس پیشنیاز را به همنیاز تبدیل کرده و همزمان هر دو درس را ثبت‌نام کند. پیش از شروع ترم تحصیلی، هر دانشجو باید براساس چارت درسی و دروس ارائه شده در ترم خود انتخاب واحد کنند.

مهم ترین نکته ای که هر دانشجو باید در زمان انتخاب واحد بداند و به آن عمل کند، قوانین پیش نیاز و هم نیاز در انتخاب واحد می باشد. دانشگاه ها موظف هستند تمامی برنامه های درسی مصوب شده را اجرا کنند و دانشجویان نیز موظف به رعایت پیش نیاز و هم نیاز در دروس ترمی خود هستند.

پیش نیاز و هم نیاز چیست؟

پیش‌نیاز به آن درس یا دروسی گفته می‌شود که باید قبل از گذراندن یک درس معین، آن‌ها را گذرانده باشید. یعنی برای گرفتن یک درس خاص، باید پیش‌نیازهای آن را قبلاً گذرانده باشید. این طوری مطمئن می‌شوید که دانش و مهارت‌های لازم را قبلاً کسب کرده‌اید.
هم‌نیاز به آن درس یا دروسی گفته می‌شود که باید همزمان با گرفتن یک درس خاص، آن‌ها را اخذ کنید. یعنی باید هم آن درس را بگیرید و هم درس هم‌نیاز را اخذ نمایید. این نوع ارتباط بین دروس معمولاً برای تکمیل آموزش و یادگیری است.
در مجموع، پیش‌نیاز دانش قبلی لازم را تضمین می‌کند و هم‌نیاز همراهی و تکمیل آموزش در یک درس را به همراه دارد.

تبدیل پیشنیاز به همنیاز چیست؟

تبدیل پیشنیاز به همنیاز معمولا به دلایل مختلفی انجام می‌شود. یکی از این دلایل می‌تواند تسریع در روند تحصیلی دانشجو باشد، به‌طوری که دانشجو بتواند در زمان کمتری تمامی دروس مورد نیاز برای فارغ‌التحصیلی را بگذراند. دلیل دیگر می‌تواند پرهیز از تاخیر در گذراندن دروس به دلیل عدم ارائه آن‌ها در ترم‌های بعدی باشد.

برای انجام تبدیل پیشنیاز به همنیاز ، دانشجو معمولا باید درخواست خود را به اداره آموزش دانشگاه ارائه دهد و دلایل و مستندات مربوطه را نیز ضمیمه کند. پس از بررسی درخواست و در صورت تایید، دانشجو مجاز به گذراندن دروس پیشنیاز و همنیاز به صورت همزمان خواهد بود.

این فرآیند ممکن است دارای شرایط و محدودیت‌های خاصی باشد که بسته به قوانین تبدیل پیشنیاز به همنیاز متفاوت است. بنابراین، دانشجویان باید با دقت از شرایط و مقررات مربوط به تبدیل انتخاب واحد پیشنیاز به همنیاز در دانشگاه خود آگاه شوند.

قوانین پیش نیاز و هم نیاز انتخاب سراسری

دانشجویان دانشگاه‌های سراسری باید به خوبی از مقررات واحدهای پیش‌نیاز و هم‌نیاز آگاه باشند تا از مشکلات در انتخاب واحد خود جلوگیری کنند. در غیر اینصورت، واحدها توسط آموزش دانشگاه حذف خواهند شد و چنانچه دانشجو نمره حداقل مورد نیاز در درس پیش‌نیاز را کسب کند، وضعیت پیش‌نیازی این درس به وضعیت هم‌نیازی تبدیل می‌شود یا به‌عبارتی تبدیل پیشنیاز به همنیاز می‌شود.

در ترم پایانی، دانشجو می‌تواند همه دروس پیش‌نیاز اصلی را به‌عنوان دروس هم‌نیاز انتخاب کند اما انتخاب هم‌نیاز به شکل هم‌زمان با درس بعدی امکان‌پذیر نیست و در صورت حذف درس هم‌نیاز، ثبت‌نام در واحدهای مرتبط امکان‌پذیر نیست.

در صورت عدم ثبت نمره یک درس پیش‌نیاز تا ابتدای نیمسال بعدی، این واحد در زمان نام‌نویسی ترم جدید به‌عنوان واحد گذرانده در نظر گرفته می‌شود. اما اگر نمره درس پیش‌نیاز تا انتهای زمان ترمیم ثبت شود و دانشجو درس را اصطلاحا افتاده باشد، این واحد و واحدهای بعدی مرتبط با آن می‌تواند توسط آموزش حذف گردد.

عدم رعایت قوانین تبدیل پیشنیاز به همنیاز و حذف آن‌ها توسط آموزش به‌عنوان تخلف آموزشی در پرونده دانشجو ثبت می‌گردد. پس از انتخاب یک درس و درس هم‌نیاز آن در یک ترم امکان حذف درس اول وجود ندارد اما می‌توان درس هم‌نیاز یا دوم را حذف کرد و در صورت افتادن در هر یک از این دو درس برای درس بعدی مشکلی به وجود نمی‌آید.

لازم نیست که حتما درس اول با درس هم‌نیازش در یک ترم گرفته شود؛ هر چند که نمی‌توان درس دوم را بدون انتخاب درس اول اخذ کرد. اگر دانشجو یک درس پیش‌نیاز را در دو ترم گرفته و هر دو بار افتاده باشد، می‌تواند بدون توجه به قوانین پیش‌نیازی در ترم سوم درس پیش‌نیاز و درس اصلی بعد از آن را در انتخاب واحد سامانه گلستان انجام نماید.

چنانچه دانشجو در نیمسال سوم نیز نتواند در درس پیش‌نیاز نمره قبولی بگیرد اما درس دیگر را قبول شود، درس قبول‌ شده‌ هم حذف خواهد شد. توجه کنید که در ترم سوم نمی‌توان درس پیش‌نیاز را حذف کرد.

در صورت عدم رعایت قوانین تبدیل پیشنیاز به همنیاز ، دانشجو موظف است تمام واحدهای مربوطه را مجددا اخذ و پاس کند. دانشجویان مشروط در ترم آخر باید درس‌های پیش نیاز را در اولویت قرار دهند و اگر درس پیش نیاز پاس نشود ، باید آن‌ها را در نیمسال بعدی اخذ کنند.

در صورت عدم انتخاب درس‌های پیش نیاز، دانشجو باید آن‌ها را به‌عنوان هم نیاز در ترم بعد اخذ کند.

 

قوانین مربوط به رعایت پیش نیاز و هم نیاز

قوانین پیش نیاز و همنیاز دانشگاه آزاد

در دانشگاه آزاد، مقرراتی درباره دروس پیش نیاز و هم نیاز دانشگاه آزاد وجود دارد که دانشجویان باید حتما در زمان انتخاب واحدبه آن‌ها توجه کنند . شرایط هم نیازی دروس بر اساس قوانین حذف و اضافه دانشگاه آزاد  شامل شرکت در امتحان بدون قبول شدن، حضور در کلاس‌های درس پیش نیاز بدون انصراف نهایی، و غیبت در امتحانات مربوطه است. همچنین دانشجوان می‌توانند این دروس را در ترم‌های بعدی به شکل هم نیاز انتخاب کنند.

انتخاب واحد بدون رعایت پیش نیاز منجر به حذف واحدهای انتخابی خواهد شد، حتی اگر دانشجو در آن‌ها قبول‌ شده‌ باشد.

در صورت افتادن درس پیش نیاز یا هم‌نیاز، دانشجو می‌تواند در ترم بعدی اقدام به انتخاب مجدد آن درس یا واحدهای مرتبط نماید.

عدم رعایت پیش نیاز و هم نیاز دانشگاه آزاد یکی از مشکلات اساسی است که دانشجویان و اساتید با آن مواجه هستند. این مشکل می‌تواند باعث شود دانشجویان بدون گذراندن دروس پایه و ضروری دروس پیشرفته را انتخاب کنند، که این امر موجب حذف واحد انتخابی خواهد شد. همچنین، عدم رعایت هم‌نیازها می‌تواند باعث شود دانشجویان نتوانند دروس مرتبط و مکمل را به‌طور همزمان بگذرانند و از این رو، روند یادگیری آن‌ها مختل شود.

دانشجویان گرامی چنانچه در رابطه با هر یک از قوانین و تبصره های فوق نیاز به راهنمایی بیشتری دارید، می‌توانید با شماره 9099075307 (تنها از طریق تلفن ثابت و بدون گرفتن کد) تماس بگیرید و سوالات خود را با کارشناسان مرکز ایران تحصیل به اشتراک بگذارید. ما به بهترین نحو پاسخگوی سوالات شما خواهیم بود.

نحوه اجرای قانون تبدیل پیشنیازی به همنیازی

دانشجویی که می‌خواهد از قانون تبدیل پیشنیاز به همنیاز بهره‌مند شود، در مرحله انتخاب واحد یا حذف و اضافه باید با دقت به ۱) پیشنیازی و همنیازی دروس، ۲) شرایط استفاده از قانون تبدیل پیشنیازی به همنیازی، و ۳) سقف واحدها، انتخاب واحد خود را به‌طور کامل انجام دهد.

طبیعتا برای یک یا چند مورد از دروس ثبت‌ نام شده، پیشنیازی رعایت‌ نشده‌و دانشجو تمایل دارد از قانون تبدیل پیشنیازی به همنیازی استفاده کند.

برای این موارد، هر دانشجو باید یک فرم مخصوص تبدیل پیشنیازی به همنیازی را ازسایت دانشکاه دریافت، چاپ و به‌دقت و بدون خط‌خوردگی پر کند و بعد از حذف و اضافه در مدت معین که اعلام خواهد شد، به گروه رشته خود تحویل دهد. دانشگاه فرم‌های درخواست را بررسی می‌کند و در هر فرم موارد منطبق با قوانین ذکر‌ شده‌ را تایید می‌کند.

این موارد تایید‌شده‌در ثبت‌نام این نیمسال دانشجو باقی می‌ماند و اگر موردی به‌دلیل عدم انطباق با قوانین تایید نشود، بدون هماهنگی با دانشجو و بدون امکان جایگزینی درس دیگر، از ثبت‌نام دانشجو حذف خواهد شد.

کال تو اکشن تماس

 

اگر پیش نیاز رعایت نشود چه میشود؟

اگر تا پایان ترم معلوم گردد که دانشجو قوانین و مقررات تبدیل پیشنیاز به همنیاز  مربوط حق تقدم و سقف انتخاب واحد را رعایت نکرده است، آموزش باید قبل از شروع امتحانات آن نیم سال نسبت به حذف آن دروس اقدام کند. در صورتی که این شرایط به وجود آمده به دلیل شرایط خاص و مورد قبول باشد موجه واقع می‌شود.

 

 

عواقب عدم رعایت قوانین پیش نیاز و هم نیاز انتخاب واحد

اگر در زمان فارغ التحصیلی دانشجو کارنامه و وضعیت تحصیلی آن توسط کارشناس آموزش بررسی شود و او متوجه شود بدون رعایت پیش نیاز و هم نیاز دروس را انتخاب کرده است دانشجو بایستی تمامی آن دروس را دوباره انتخاب کند و بگذراند.

دانشگاه ها برای مساعدت به دانشجو ها قوانینی را وصف کرده اند.

در صورتی که دانشجویان در هنگام انتخاب واحد در آخر سال در یک با دو درس پیش نیاز و هم نیاز را رعایت نکرده باشند اشکالی ندارد.

اخذ دروس معارف برای این افراد حداکثر دو عنوان درسی است.

 

برای دانلود پی دی اف مقاله تبدیل پیشنیاز به همنیاز  کلیک کنید.

 

 

دروس پیش نیاز و هم نیاز چه تفاوتی باهم دارند؟

هر دو دروس پیش نیاز و هم نیاز جز واحد های وابسته هستند. دروس پیش نیاز را باید حتما قبل از دروس وابسته به آن ها پاس کرد اما دروس هم نیاز را می توان همزمان یا قبل از دروس وابسته به خود انتخاب کرد. 

چنانچه دانشجویی در درس پیش نیاز مردود شود در ترم آینده چه کاری باید بکند؟

در چنین شرایطی دانشجو می تواند درس پیش نیاز و درس وابسته خود را به صورت همزمان یا هم نیاز اخذ کند. در صورت نیاز به راهنمایی بیشتر به مقاله فوق مراجعه کنید.

آیا می توان درس پیش نیاز را ابتدا انتخاب کرد و گذراند؟

خیر؛ تمامی دانشجویان باید ابتدا درس وابسته را طی کنند و سپس درسی را که نیازمند آن پیش نیاز است، انتخاب کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر به مقاله فوق مراجعه کنید.

source

توسط elmikhabari