صرافی دیجیتال «کیف پول من» در این مقاله، تاثیرات شرایط جنگی بر ارزش بیت‌کوین و سایر رمزارزها را بررسی کرده است.

بازار ارزهای دیجیتال در سال 2024، آوریل پر حادثه‌ای را پشت سر گذاشت! درحالی که پس از رویداد هاوینگ کلیه معامله‌گران منتظر صعود قیمتی بیت کوین بودند، پاسخ نظامی ایران به اسرائیل و حمله موشکی مستقیم به آن بازارهای مالی از جمله بازار ارز دیجیتال را با شوک بزرگی مواجه ساخت. قیمت بیت کوین در بازه زمانی کمتر از 1 ساعت بیش از 7 درصد افت قیمتی را تجربه کرد؛ به طوری که در انتهای این ماجرا، بیت کوین از قیمت 67 هزار دلاری به 60 هزار دلار رسید! البته ناگفته نماند که این تاثیر صرفاً روی قیمت بیت کوین نبود و ارزش سایر رمزارزها نیز با انتشار چنین خبری دستخوش تغییراتی شدند. با ما در این مطلب همراه باشید تا ابعاد مختلف این موضوع را مورد بحث و بررسی قرار دهیم.

ماجرای ایران و اسرائیل!

در اول ماه آوریل بود که جنگنده‌ F35 اسرائیل، کنسولگری ایران در دمشق را با 6 بمب مورد هدف قرار داد. این حمله که براساس قوانین بین‌المللی به‌معنی حمله به خاک ایران تلقی می‌شد با واکنش شدید رهبر و سایر مقامات نظامی ایران مواجه گردید. در 13 آوریل 2024 بود که ایران حمله پهپادی-موشکی خود به اسرائیل را آغاز کرد و این اولین حمله مستقیم ایران به اسرائیل بود که با هدف آسیب رساندن و انهدام تأسیسات نظامی اسرائیل انجام گرفت.

براساس تصاویر ماهواره‌ای و ویدئویی، این حمله حداقل منجر به 4 اصابت مستقیم موشک به پایگاه هوایی نواتیم، 5 اصابت مستقیم موشک به پایگاه هوایی رامون و آسیب به ساختمانی در تأسیسات هسته‌ای دیمونا گردید. دامنه تأثیر این حمله زمانی موجب واکنش شدید بازارهای مالی شد که بسیاری از متحدان اسرائیل اعم از ایالات متحده، فرانسه و انگلیس در عملیات رهگیری پهپادها و موشک‌های ایرانی مشارکت کردند؛ چنین موضوعی می‌توانست دامنه جنگ منطقه‌ای را به یک جنگ جهانی تمام عیار و رویارویی مستقیم قدرت‌های شرق و غرب تبدیل کند.

باتوجه‌به واکنش‌های قاطع رهبری ایران در بازه زمانی 13 روزه تقریباً همه انتظار پاسخ قاطعانه از سمت ایران به اسرائیل را داشتند. البته عمده نگرانی‌های موجود از پاسخ اسرائیل به این اقدام ایران بود؛ چراکه مقامات ایرانی بارها تأکید کردند که در این حمله از حداقل تجهیزات نظامی استفاده شده بود و در صورت پاسخ اسرائیل، حمله بعدی کوبنده‌تر در نظر گرفته شده است. وجود چنین اخباری سبب شد تا بسیاری از صرافی‌های بزرگ مقالاتی در ارتباط با این ماجرا منتشر کنند و مقاله حمله ایران به اسرائیل علت ریزش بیت کوین؟ که در بلاگ مجموعه کیف پول من منتشر گردید یک تحلیل واقع‌گرایانه از اتفاقاتی بود که در بازار کریپتو و در پی این حمله رخ داد.

واکنش بیت کوین و ارزهای دیجیتال به اتفاقات ایران

در نیمه شب 25 فرودین و همزمان با حمله ایران به اسرائیل، این خبر به ترند 1 خبرگزاری‌ها تبدیل شد و در بسیاری از شبکه‌های اجتماعی کاربران به صحبت درباره آن پرداختند. طبیعتاً خبرگزاری‌های فعال در حوزه کریپتو نیز نسبت به این خبر بی‌تفاوت نمانده و نسبت به پوشش دقیق اتفاقاتی که در جریان بود، اقدام کردند. با انتشار این خبر، نرخ دلار در ایران به‌شدت افزایش پیدا کرد و همین مسئله سبب شد تا ارزش هر 1 دلار به 70 هزار تومان برسد و نتیجتاً ارزش ریالی ارز تتر که ارزش هر واحد از آن برابر با 1 دلار آمریکاست، در ایران سیر صعودی به خود بگیرد. (البته طبیعتاً این رشد قیمتی صرفاً در نتیجه افت ارزش پول ملی دربرابر دلار بود و در اصل ارزش دلاری تتر تغییر خاصی ایجاد نکرد)

در طرف دیگر ماجرا بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتالی قرار داشتند که با پخش این خبر و تلاطم ایجاد شده، در بازار رمزارزی جای خریداران و فروشندگان عوض شد و معامله‌گران به‌جای خرید بیت کوین به سراغ فروش آن رفته و با سیو سود قصد خروج از این بازار را داشتند. با افزایش فشار فروش بیت کوین، قیمت بیت کوین از کانال 67 هزار دلاری به کانال 60 هزار دلار سقوط کرد. دراین‌میان، آلت کوین‌ها هم تحت تأثیر خبر حمله ایران قرار داشتند و هم با سقوط قیمتی بیت کوین مواجه بودند و همین مسائل نیز سبب شد تا بیشترین میزان سقوط قیمتی را در بازار آلت کوین‌ها شاهد باشیم.

البته هرچند که اسرائیل در روزهای اولیه ایران را تهدید به پاسخ قاطعانه می‌کرد؛ اما با گذشت زمان و اعلام عدم حمایت ایالات متحده از حمله به خاک ایران، به نظر می‌رسد که تنش‌ها کاهش پیدا کرده و همین موضوع نیز سبب ریکاوری ارزش بیت کوین گردید. در حال حاضر، هر واحد از بیت کوین با قیمت 69 هزار دلار مورد معامله قرار می‌گیرد و در 1 ماه گذشته نیز رشد 9.54 درصدی را تجربه کرده است.

علت تاثیر جنگ روی قیمت رمزارزها

جنگ واقعه خانمان‌سوزی است که درنهایت تلفات بسیار زیادی را بر جای می‌گذارد. به یاد داشته باشید همان‌طور که انتشار اخبار مثبت می‌تواند موج مثبتی در بازارهای مالی ایجاد کرده و سرمایه بیشتری را به سمت ارزهای دیجیتال هدایت کند، انتشار اخبار منفی نیز به همان میزان قادر است بازار را تحت تاثیر قرار داده و سیر قیمتی نزولی را به پروژه‌های رمزارزی تحمیل کند. این درحالی است که عموماً در بحث جنگ‌ها ارزش قیمتی طلا با رشد چشمگیری همراه می‌شود و حال سؤال اصلی اینجا است که وقوع یک جنگ چگونه می‌تواند ارزهای دیجیتال را که همچون نفت و طلا ارزشمند هستند را با تأثیر قیمتی منفی مواجه سازد؟

در تحقیقات به عمل آمده در بازه زمانی جنگ روسیه و اوکراین روشن شد که سرمایه‌گذاران در بحث خطرات و تهدیدات ژئوپلیتیکی به خرید و سرمایه‌گذاری روی طلا به‌عنوان یک دارایی امن روی می‌آورند و تلاش می‌کنند تا از این طریق ارزش سرمایه خود را حفظ کنند. درواقع دید غالب موجود این است که ارزش طلا هیچگاه به صفر نخواهد رسید؛ اما آیا چنین چیزی را می‌توان درباره 80 درصد رمزارزها گفت؟! هرچند که این دیدگاه با استدلال‌های مختلف رد می‌شود و تاریخچه قیمتی بیت کوین ثابت کرده که در سخت‌ترین روزها نیز ارزش آن حتی به صفر نزدیک هم نشده است.

به نظر کارشناسان مجموعه کیف پول من، این تأثیر منفی که در بحث جنگ ایران و اسرائیل شاهد آن بودیم صرفاً یک واکنش سطحی بوده و باتوجه‌به همبستگی موجود بین طلا و بیت کوین، در صورتی که جنگ ادامه‌دار می‌بود باز هم بیت کوین مسیر رشد قیمتی خود را در پیش می‌گرفت؛ چراکه خرید ارز دیجیتال بسیار ساده‌تر از سرمایه‌گذاری روی زمین، طلا و غیره است.

کیف پول من؛ صرافی امن همراه‌با بلاگ خبری و تحلیلی بروز!

کلیه مطالب اشاره شده در فوق برداشتی از مطالبی بود که در بلاگ خبری صرافی کیف پول من پیرامون تحولات قیمتی بازار ارز دیجیتال در آوریل 2024 منتشر گردیده بود. مجموعه کیف پول من یکی از اولین و معتبرترین صرافی‌های ارز دیجیتالی است که توانست درکنار امنیت بالا بستری را برای خرید و فروش انواع ارز دیجیتال آن هم با وجه رایج کشور و به ریال ایران فراهم کند. این صرافی ایرانی از هیچ یک از تحریم‌های بین‌المللی تبعیت نمی‌کند و در نتیجه بهترین گزینه برای معامله‌گران ایرانی است که به‌دلیل ترس از بن شدن حساب در صرافی‌های خارجی از بازار سودآور ارز دیجیتال دور مانده‌اند. فرقی نمی‌کند که به‌دنبال آموزش اصطلاحات و نحوه معامله در دنیای کریپتوکارنسی باشید یا بخواهید با انجام معاملات سودی را به جیب بزنید؛ درهرصورت مراجعه به وب‌سایت کیف پول من می‌تواند شما را به هر آنچه که در بازار رمزارزی می‌خواهید برساند.

این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی داشته و زومجی هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد.

source

توسط elmikhabari