سوالات مصاحبه دکتری یکی از مراحلی است که کلیه داوطلبین تحصیل در دوره دکتری برای پذیرفته شدن باید بگذراند، مراحلی که داوطلبین آزمون دکتری باید طی کنند اعم از شرکت در آزمون کتبی و پس از آن قبولی مصاحبه دکتری است، تمامی داوطلبین می‌بایست پیش از شرکت در آزمون نسبت به آماده شدن در این مصاحبه آماده شوند.

نمره مصاحبه در آزمون دکتری از تاثیر 50 درصدی برخوردار است و دارای اهمیت بالایی است که موجب می‌شود تا کلیه داوطلبین پس از تمام شدن آزمون کتبی برای کسب موفقیت در مصاحبه و اطلاع از پیدا کردن سوالات به دنبال راهکارهای موفقیت در این زمینه باشند. در صورتی که قصد داشته باشید در مصاحبه دکتری ۱۴۰۳ شرکت کنید، نخست باید برخی نکات مهم در سوالات مصاحبه دکتری را رعایت کنید تا در نهایت بتوانید در آن موفق شوید.

ده سوال مهم مصاحبه دکتری

در مصاحبه دکتری چه می پرسند؟ با توجه به اینکه مصاحبه دکتری در دانشگاه‌های سراسری به صورت جداگانه انجام می‌شود و داوطلبان برای شرکت در این مصاحبه باید به دانشگاه مربوطه مراجعه کنند، اساتید هر دانشگاه ممکن است معیارهای خاص خود را برای مصاحبه در نظر بگیرند؛ بنابراین، نمی‌توان به طور قطعی در مورد سوالات مصاحبه هر دانشگاه صحبت کرد.

با این حال، تجربه نشان داده است که برخی از سوالات مصاحبه دکتری بسیار متداول هستند. در ادامه به برخی از این پرسش‌های متداول در مصاحبه دکتری پرداخته خواهد شد.

سوال 1: معرفی و انگیزه‌ی شخصی برای ادامه تحصیل در دکتری

در ابتدای مصاحبه دکتری، احتمالاً از شما خواسته می‌شود که خودتان را معرفی کنید و انگیزه‌ی خود برای ادامه تحصیل در مقطع دکتری را توضیح دهید؛ بنابراین، ضروری است که آمادگی کافی داشته باشید تا به صورت موثر و منطقی توضیح دهید که چرا تحصیل در این مقطع برای شما اهمیت دارد.

همچنین ممکن است یکی از سوالات مصاحبه دکتری، اطلاعاتی درباره دانشگاه محل تحصیل کارشناسی و کارشناسی ارشد و معدل شما در سوابق تحصیلی شما باشد.

سوال 2: بحث درباره پایان‌نامه کارشناسی ارشد

با توجه به  تجربیات مصاحبه دکتری احتمالاً یک یا چند سوال در مورد پایان‌نامه کارشناسی ارشد شما در مصاحبه دکتری مطرح خواهد شد. از این رو، آشنایی شما با پایان‌نامه ارشد و جزئیات آن بسیار مهم است. بهتر است که به طور مختصر و واضح در مورد موضوع، عنوان، روش تحقیق و منابع مربوطه توضیح دهید.

سوال 3: منابع و مقالات پایان‌نامه

شاید بخواهید بدانید در خصوص مقالات در مصاحبه دکتری چه می پرسند؟  اساتید ممکن است بخواهند در مورد مقالاتی که از پایان‌نامه استخراج شده و منابعی که در آن مورد استفاده قرار گرفته، بحث کنند؛ بنابراین، تسلط شما بر این موضوعات بسیار حیاتی است. سوالات مصاحبه دکتری  در خصوص مقالات به شرح زیر است:

  • موضوع پایان نامه کارشناسی ارشد
  • روش تحقیق پایان نامه
  • بروز کردن اطلاعات در مورد پایان نامه ارشد
  • شیوه ارجاع دهی پایان نامه
  • سوالات انگلیسی از پایان نامه در مصاحبه دکتری

در مصاحبه دکتری چه می پرسند؟

سوال 4: بررسی سوابق پژوهشی و علمی داوطلب

فعالیت‌های پژوهشی نظیر چاپ مقاله علمی-پژوهشی و علمی-ترویجی در نشریات معتبر، گواهی ثبت اختراع، شرکت در کنفرانس‌های داخلی و خارجی و ارائه مقاله در این کنفرانس‌ها و تالیف کتاب امتیاز قابل‌توجهی در مصاحبه دکتری دارند.

به دلیل اهمیت بالای مقاله در مصاحبه دکتری، در صورت داشتن سابقه در هر یک از زمینه‌های مذکور، مدارک و مستندات مربوطه را در روز مصاحبه به همراه داشته و در صورت پرسش اساتید، سوابق پژوهشی خود را توضیح دهید.

سوال 5: بررسی مدرک زبان معتبر

داوطلبانی که دارای مدرک زبان معتبر همچون آزمون MSRT، آزمون TOLIMO، تافل و غیره باشند، بسته به نمره آزمون، تمام یا بخشی از امتیاز مربوط به مدرک زبان را در جلسه مصاحبه کسب می‌کنند.

سوال 6: پاسخ‌گویی به سوالات به زبان انگلیسی

ممکن است اساتید با روش‌های مختلف نظیر مکالمه به زبان انگلیسی با داوطلب، پرسیدن معنی لغات تخصصی رشته تحصیلی یا دادن یک مقاله علمی به زبان انگلیسی به داوطلب و درخواست خواندن و ترجمه آن، دانش زبان انگلیسی داوطلبان را مورد سنجش قرار دهند. سوالات مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد و سراسری زبان انگلیسی را می توان به موارد زیر تقسیم بندی نمود:

  • روخوانی و ترجمه از متن ارائه شده
  • لغت های تخصصی در رشته شما پرسیده می شود
  • با متقاضی مقطع دکتری مکالمه انگلیسی برگزار می گردد.

سوال 7: آزمون دکتری و آمادگی دروس تخصصی

در این بخش از سوالات مصاحبه دکتری، اساتید شاید درباره محتوای دروس تخصصی رشته تحصیلی متقاضی سوالاتی مطرح کنند تا اطلاعات و تسلط او بر این مباحث را ارزیابی کنند. افرادی که دروس تخصصی را برای آزمون کتبی دکتری به طور کامل مطالعه کرده اند، به طور معمول برای پاسخ به این سوالات آماده هستند.

سوال 8: موضوع پژوهشی در دکتری

در این قسمت از سوالات مصاحبه دکتری ، ممکن است پرسش هایی درباره زمینه پژوهشی مورد علاقه و موضوعی که متقاضی برای پروژه دکتری خود انتخاب کرده است، مطرح شود. اساتید تمایل دارند که موضوع پژوهشی متقاضی با تخصص خود انطباق داشته باشد تا بتوانند به عنوان استاد راهنما با او همکاری موثر داشته باشند.

بهتر است که متقاضیان در پاسخ به این پرسش، علاوه‌بر بیان زمینه های علاقه خود، نشان دهند که آماده هستند که در صورت لزوم، به پیشنهادات جدید اساتید پاسخگو باشند.

سوال 9: پرسش در خصوص وضعیت شغلی و مالی داوطلب

علاوه‌بر سوالات مصاحبه دکتری که تا اینجا برشمرده شد، مصاحبه کنندگان ممکن است سوالات گوناگونی از داوطلبان بپرسند به‌طور مثال اساتید می‌پسندند که دانشجویان دکتری به طور تمام‌وقت در این مقطع تحصیلی مشغول باشند و در حین تحصیل شغل داشته باشند.

وضعیت مالی یکی از مواردی است که تاثیرگذار بر ادامه تحصیل دانشجویان در دکتری است؛ بنابراین باید داوطلبان توانایی پرداخت شهریه دوره دکتری را داشته باشند.  امکان دارد در مصاحبه ، در مورد اولویت بندی انتخاب رشته و دانشگاه و دلایل ترجیح دانشگاه مورد نظر داوطلب، سوال شود. شما باید بتوانید دلایل منطقی برای انتخاب رشته و یا دانشگاه مورد نظر خود داشته باشید.

نمونه سوالات مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد و سراسری دربه شرح زیر است:

  • وضعیت تاهل و یا تجرد فرد
  • موقعیت شغلی و درآمد داوطلب
  •  موقعیت و محل سکونت
  •  اولویت های انتخاب رشته دکتری و علت آنها
  • عنوان آخرین کتابی که خوانده شده
  • تفریحات مورد علاقه
  • زندگی مجردی و یا همراه خانواده

سوال 10 : سوالات روش تحقیق در مصاحبه دکتری

سوالات مصاحبه آزمون دکتری از پایان نامه ارشد فرد خاتم نمی‌شود، بلکه مطالبی درباره گردآوری مقاله، سطح علمی آن و سوالات عمومی مطرح می‌شود. یکی از سوالات مهم مصاحبه، سوالات روش تحقیق در مصاحبه دکتری است. اگر مایل هستید، می‌توانید این موضوع را در رزومه تحصیلی خود ذکر کرده و اطلاعات خود را درباره پژوهش ارائه دهید.

ارائه مقاله و شرکت در کنفرانس‌ها دیگر مواردی هستند که می‌توانند برای شما امتیاز مثبت داشته باشند. اگر هنوز دانشجوی ترم اول ارشد هستید، بهتر است بر روی انتشار مقاله علمی و کتاب کار کنید. در روز مصاحبه لازم است مدارک مورد نیاز را همراه داشته باشید، از جمله مدرک زبان.

کال تو اکشن تماس

زمان مصاحبه دکتری۱۴۰۳

زمان مصاحبه دکتری دانشگاه‌های سراسری ۱۴۰۳ در جدول زمانبندی مصاحبه دکتری اعلام‌شده‌توسط دانشگاه‌های سراسری، اطلاعات مربوط به کدرشته امتحانی، نام رشته، کد محل، گرایش، نام دانشگاه، دوره و تاریخ مصاحبه دکتری ذکر خواهد شد. داوطلبان موظف هستند در زمان و مکان تعیین‌شده‌حضور یابند و در صورت برگزاری مصاحبه به صورت مجازی، از نرم‌افزار آنلاین برای شرکت در جلسه استفاده نمایند.

در سال گذشته، داوطلبان از اوایل خرداد ماه دعوت به مصاحبه دکتری شدند. زمان دقیق مصاحبه دکتری دانشگاه‌های سراسری ۱۴۰۳، پس از اعلام در جدول زمانبندی مشخص خواهد شد. برای اطلاعات بیشتر، داوطلبان می‌توانند به سایت دانشگاه مراجعه کنند.

برای دانلود برنامه زمانی مصاحبه کلیک کنید.

نکات مهم در خصوص سوالات مصاحبه دکتری

یکی از نکات مهمی که باید در خصوص سوالات مصاحبه دکتری اطلاعات داشته باشید این است که پایان‌نامه خود را به صورت صحافی شده، مرتب و تمیز آماده کنید تا در صورت درخواست نمایش دادن آن در روز مصاحبه، مشکلی نداشته باشید.

کار دوم و مهمترین کاری که باید انجام دهید این است که پایان‌نامه خود را چندین بار به دقت بخوانید و مرور کنید تا در ارائه آن مشکلی نداشته باشید. اساتید ممکن است پایان‌نامه شما را به شیوه‌های تحقیرآمیز زیر سوال ببرند، اما سعی کنید به خودتان مسلط باشید.

وقتی به خود و پایان‌نامه‌تان اطمینان داشته باشید، به راحتی می‌توانید جواب تمامی سوالات پایان‌نامه در مصاحبه دکتری را بدهید، اما وقتی تسلط کافی نداشته و پایان‌نامه خوبی هم ارائه نداده باشید، قطعا در اینجا کاری از هیچ کس ساخته نیست.

پس همه چیز در وهله اول بستگی به تلاش شما دارد. اگر دانشجوی ترم آخر هستید و دفاع خود را از پایان‌نامه ارشد انجام نداده‌اید، به خاطر داشته باشید که پروپوزال را به همراه داشته و بر روش تحقیق خود تسلط داشته باشید.

اگر اساتید از شما سوال بپرسند، لطفا به‌طور مختصر و مفید پاسخ دهید. در صورتی که سوالات بیشتری داشتند، حتما به جزئیات بپردازید. اگر هنوز دفاع نکرده و در ترم چهارم کارشناسی ارشد هستید، احتمالا درباره زمان دفاع از شما سوال خواهند کرد.

در این موارد، از بهانه‌های بی‌معنی خودداری کنید و سعی کنید مصاحبه‌کنندگان خود را متقاعد کنید که آمادگی دفاع از پایان نامه خود را دارید. همچنین، در اظهار نظرها و مطالب خود دقت کنید و از تسلط کافی بر موضوعات خود اطمینان حاصل کنید. برای پاسخگویی صد در صد و تضمینی به سوالات مصاحبه دکتری می‌توانید با کارشناسان ایران تحصیل در ارتباط باشید.

اقدامات موثر و نکات کلیدی برای آمادگی در مصاحبه آزمون دکتری 1403

برای روز مصاحبه لباس آراسته به تن داشته باشید و از بردن لوازم اضافی همراه خود خودداری کنید . برای شرکت در مصاحبه دکتری مدارک لازم برای ارائه را از چند روز قبل بصورت کامل آماده کرده و در یک پوشه جمع آوری کنید برای توصیه نامه از کپی رنگی استفاده کنید و از تمام سوابق علمی و پژوهشی خود علاوه‌بر اصل کپی هم به همراه داشته باشید .

در مورد جدید ترین یافته های علمی رشته خود مطالعه انجام داده و یک یا چند موضوع مورد علاقه تان را بررسی کنید .
در روز مصاحبه حتما قبل از موعد مقرر در محل حاضر شوید . در مورد اساتید که قرار است در روز مصاحبه از شما سوال کنند اطلاعات داشته باشید در اینصورت از نوع سوالات نیز مطلع خواهید شد .

برای سوالات مصاحبه دکتری  در بخش زبان انگلیسی آماده باشید اگر تسلط چندانی بر زبان انگلیسی ندارید نحوه معرفی خود و روخوانی از چند پاراگراف و لغات مهم را تمرین کنید . جواب سوالهای‌ شما کوتاه مختصر و مفید باشد از جواب های طولانی و اغراق آمیز خودداری کنید .
از ضعف های خود سخن نگویید و بیشتر تمرکز را بر روی نقاط قوت خود قرار دهید .

فرصت حضور را از دست ندهید حتی اگر هیچ چیز برای ارائه در جلسه مصاحبه نداشته باشید با حضور در جلسه تجربه کسب می کنید و با سوالات آشنا می شوید و آمادگی‌های برای سالهای بعد بیشتری شود. برای اطلاع از مصاحبه دکتری دانشگاه تهران و دیگر دانشگاه‌ها می توانید با کارشناسان ایران تحصیل در ارتباط باشید.

بنر کال تو اکشن

نمره لازم برای قبولی در مصاحبه دکتری 1403

بر اساس دستورالعمل انتخاب رشته دکتری، دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی می‌توانند برای نمره مرحله دوم آزمون که شامل مجموع نمرات سوابق آموزشی، پژوهشی، فناوری و مصاحبه و همچنین طرح واره (در رشته محل‌های پژوهش محور) است، حدنصاب نمره برای هر کد رشته محل تعیین کنند و سازمان سنجش آموزش کشور مکلف است در پذیرش نهایی حدنصاب مذکور را اعمال نماید. بنابراین، در سال ۱۴۰۳ نیز حد نصاب مرحله دوم ازمون دکتری اعمال خواهد شد. به عنوان مثال حدنصاب نمره مصاحبه دکتری دانشگاه تهران به شرح زیر است:

ردیف دوره حداقل از ۵۰ امتیاز مصاحبه
۱ روزانه ۲۵ امتیاز
۲ نوبت دوم ۲۰ امتیاز
۳ پردیس‌های بین المللی خودگردان ۲۰ امتیاز

به حد نصاب نمره مصاحبه دکتری باید توجه داشت که اجرای آن به این صورت است که اگر داوطلبی نمره حدنصاب مصاحبه دکتری را کسب نکند، حتی اگر به لحاظ میانگین نمره آزمون کتبی و مصاحبه بالاتر از سایر رقبا باشد، در آن رشته‌محل پذیرش نمی‌شود. به عنوان مثال، اگر حد نصاب نمره مصاحبه برای دوره روزانه ۲۵ در نظر گرفته شود، اگر شما نمره ۲۴ را در مصاحبه کسب کنید، حتی اگر رتبه ۱ آزمون کتبی دکتری هم داشته باشید، شانس قبولی در این دانشگاه وجود ندارد.

 برای دانلود پی دی اف مقاله سوالات مصاحبه دکتری کلیک کنید.

 

در مصاحبه دکتری چه می پرسند؟

در مصاحبه دکتری سوالاتی مربوطه به حیطه های عمومی، تخصصی، رساله دکترا، پایان نامه ارشد، زبان انگلیسی پرسیده می شود.

چگونه می توان به سوالات مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد پاسخ داد؟

در این مقاله، در مورد نحوه آمادگی و نکات ضروری صحبت شده است.

آیا در مورد مقالات و کتب هم در مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد پرسیده می شود؟

بله. به طور معمول بخشی از سوالات به رزومه پژهشی فرد اختصاص دارد.

source

توسط elmikhabari