وقتی که بی‌ام‌و M5 جدید هفته گذشته رونمایی شد، قدرت فوق‌العاده آن از موتور هیبریدی پلاگین V-8 تحت‌الشعاع وزن زیاد خودرو قرار گرفت. در وزن 5390 پوند، نسل هفتم این سدان فوق‌العاده حدود 1000 پوند سنگین‌تر از مدل قبلی خود است. بدون شک، این تفاوت عظیمی است، اما انتظار می‌رفت. اجازه دهید توضیح دهیم.

اول از همه، M5 “G90” بسیار بزرگتر از مدل قبلی خود است. با طول 200.6 اینچ، عرض 77.6 اینچ، و ارتفاع 59.4 اینچ، این خودروی لوکس سرعتی 4.2 اینچ طولانی‌تر، 2.7 اینچ عریض‌تر و 1.6 اینچ بلندتر از مدل “F90” قبلی است. به طور همزمان، این خودرو نیز کمی بزرگتر از سری 5 معمولی است که بر اساس آن ساخته شده است. این اولین M5 است که عرض بیشتر از سری 5 کمتری دارد. علاوه بر این، فاصله بین دو محور آن نیز طولانی‌تر است تا جایگاه جدیدی برای سیستم تعلیق ایجاد کند.

این ما را به نشانه دیگری می‌رساند که همیشه درباره افزایش وزن M5 جدید داشتیم. 550e xDrive نیز یک هیبریدی پلاگین با AWD است اما با یک موتور کوچک‌تر شش سیلندر خطی. کنجکاو هستید که بدانید چقدر وزن دارد؟ در مشخصات اروپایی، وزن آن 4751 پوند است. وزن خشک مدل 550e آمریکایی هنوز اعلام نشده است، اما نمی‌تواند تفاوت زیادی داشته باشد.
در قلب 550e xDrive نیمه الکتریکی یک موتور “B58” با ظرفیت 3.0 لیتر و یک توربوشارژر تک قرار دارد. موتور “S68” که در داخل M5 جدید قرار می‌گیرد، یک واحد بزرگتر 4.4 لیتری با یک توربوشارژر اضافی است. قرار دادن یک موتور بزرگتر زیر کاپوت بخشی از توضیح وزن بیشتر M5 در مقایسه با 550e است. باتری‌های آن‌ها تقریباً ظرفیت مشابهی دارند، 18.6 کیلووات ساعت برای اولی و 19.4 کیلووات ساعت برای دومی.

ما نمی‌خواهیم وکیل مدافع شیطان باشیم، اما وزن خشک 5390 پوندی تا حد زیادی قابل پیش‌بینی بود. نمی‌توان انکار کرد که غیرمعمول است که یک خودروی با موتور احتراقی سنگین‌تر از همتای کاملاً الکتریکی خود باشد. ما درباره i5 M60 صحبت می‌کنیم، یک خودروی الکتریکی دو موتوره که وزن آن 5247 پوند است. بله، M5 جدید 143 پوند سنگین‌تر از مدل M Performance الکتریکی است.
این با وجود این است که i5 M60 یک بسته باتری بسیار بزرگتر دارد، 81.2 کیلووات ساعت در مقابل تنها 18.6 کیلووات ساعت برای M5. توزیع وزن نیز مهم است زیرا بر عامل سرگرمی تأثیر می‌گذارد. بی‌ام‌و اعلام کرده است که وزن جلوی داغ EV حدود 50.1 درصد و عقب آن 49.9 درصد است. اما برای M5، این “تقریباً کامل 50:50” است، اما ما مطمئن هستیم که خودرو بیشتر در جلوی خود سنگین است به دلیل موتور بزرگ V-8.

اگر نگرانی از وزن دارید، اوضاع بدتر خواهد شد. M5 تورینگ جدید به زودی خواهد آمد و از آنجایی که استیشن‌ها کمی سنگین‌تر از سدان‌های بر اساس آن‌ها هستند، وزن آن حتی بیشتر خواهد بود. با این حال، چند پوند بیشتر چه فرقی می‌کند وقتی که خودرو از قبل بیش از 5000 پوند وزن دارد؟ نکته مثبت اینجا این است که بی‌ام‌و “G99” را به آمریکا می‌آورد.

آیا بی‌ام‌و M می‌توانست راه دیگری برود؟ گفتنش سخت است. به طور ایده‌آل، می‌توانست موتور V-8 خالص را بدون اضافه کردن اجزای هیبریدی پلاگین حفظ کند. رئیس M، فرانک ون میل، به Top Gear گفت که تنظیمات PHEV حدود 882 پوند به وزن اضافه کرده است. در مورد اینکه چرا M5 جدید باید الکتریکی شود، برند لوکس آلمانی هنوز توضیحی نداده است.

یک سناریوی محتمل این است که بدون رفتن به مسیر هیبریدی پلاگین، بی‌ام‌و با سختی‌هایی در برآورده کردن مقررات فزاینده سختگیرانه انتشار گازها، به ویژه در اروپا، مواجه می‌شد. علاوه بر این، داشتن انتشار گازهای بیشتر معمولاً با مالیات‌های بیشتری که مالک باید بپردازد همراه است. به همین دلیل است که M5 جدید در واقع ارزان‌تر از M3 در ایرلند است زیرا سیستم نیرویی کم‌آلودگی‌تری دارد. خوب، حداقل به طور نظری.

کوچک‌سازی رد شد زیرا یک موتور شش سیلندر خطی باعث طولانی شدن قسمت جلویی خودرو می‌شد، طبق گفته رئیس بخش M. علاوه بر این، M5 جدید نیاز به یک جعبه دنده متفاوت نسبت به آنچه M3 شش سیلندر استفاده می‌کند، داشت زیرا باید با گشتاور عظیم 737 پوند فوت تنظیمات V-8 الکتریکی مقابله کند.

M5 تنها سری 5 این نسل است که هشت سیلندر دارد زیرا M550i قدیمی از بین رفته است. شاید الکتریکی شدن یک شر ضروری بود…

source

توسط elmikhabari.ir