امروزه سیستم‌های همیار راننده پیشرفته یا ADAS به‌بخش جدایی‌ناپذیر خودروهای لوکس و درسطح کلاس جهانی تبدیل شده‌اند. این سیستم از سنسورهای مختلف، دوربین‌ها، رادارها و فناوری‌های متعدد دیگری کمک می‌گیرد تا اطلاعات مورد نیاز از محیط اطراف خودرو را جمع‌آوری می‌کنند و ایمنی و سرعت واکنش را از طریق هشدار اولیه و سیستم‌های خودکار افزایش می‌دهند.

در میان سدان‌های لوکس بازار کشورمان، آریزو ۸ با داشتن ۱۴ سیستم پیشرفته همیار راننده، سرآمد خودروسازی کشورمان است. رادارهای آریزو ۸ با رنج تشخیص حداقل ۲۱۰ متر در جلو و ۷۰ متر در عقب، عمل می‌کنند و با مانیتورینگ ۳۶۰ درجه، سطح بالایی از ایمنی فعال در سفرها را خواهید داشت.

برای آگاهی از مزایای این رادارها و نتایج ارزشمند آن، قصد داریم رادارهای موجود در آریزو ۸ را بررسی کنیم که شما را با رانندگی نیمه‌خودران و جهش تکنولوژیکی در صنعت‌خودرو آشنا می‌کند.

مجموعه رادارهای حرکت در خط

رادار هشدار خروج از لاین (LDW) : درصورتی که حین رانندگی به‌طور ناخواسته و بدون استفاده از راهنما از خطوط جاده منحرف شوید، رادار تغییر لاین (روی صفحه‌کیلومتر خودرو) به‌راننده هشدار می‌دهد.

رادار حرکت بین خطوط (LKA): اگر به‌هشدار تغییر لاین ناخواسته روی کلاستر توجه نکنید، این رادار با به‌دست گرفتن فرمان، خودرو را به‌مسیر خود باز می‌گرداند.

ترمز اضطراری (AEB): هنگام تشخیص مانع مقابل خودرو و در صورتی که احتمال برخورد با آن وجود داشته باشد و راننده اقدامی نکند، ترمز خودرو به‌طور کاملا هوشمند فعال می‌شود.

مجموعه رادارهای هشدار خط

رادار نقطه‌کور (BSD): درصورت وجود وسیله‌نقلیه در نقطه کور خودرو، روی آینه‌ جانبیِ همان سمت به‌راننده هشدار می‌دهد تا از تغییر ناگهانی لاین خود اجتناب کند.

رادار هشدار تغییر لاین (LCA): در حالتی که راننده متوجه هشدار وجود خودرو در نقطه‌کور در آینه جانبی نشده باشد و با فعال کردن راهنمای همان سمت قصد تغییر جهت و حرکت را داشته باشد، صدای راهنمای خودرو قطع و صدای هشدار دستیار تغییر لاین به‌گوش می‌رسد تا راننده متوجه وجود خودرویی در نقطه‌کور شود.

مجموعه رادارهای هشدار برخورد

رادار هشدار برخورد از عقب (RCW): در نتیجه نزدیک شدن بیش از حد وسیله‌نقلیه‌ای از عقب، به‌منظور جلب‌توجه راننده، فلاشرهای عقب خودرو روشن شده و به‌راننده نیز هشدار داده می‌شود.
رادار هشدار برخورد از جلو (FCW): هنگام نزدیک شدن بیش از حد به‌یک شیء یا وسیله‌نقلیه، به‌راننده هشدار داده می‌شود.

مجموعه رادارهای خروج از پارک

رادار هشدار خروج از پارک (RCTA): هنگام خروج از پارکینگ با دنده‌عقب، اگر وسیله‌نقلیه‌ای به‌صورت متقاطع در حال نزدیک شدن باشد، این رادار به‌شما هشدار می‌دهد.
ترمز هوشمند خروج از پارک (RCTB): اگر حین خروج از پارک متوجه نزدیکی وسیله‌نقلیه یا شیء در حال عبور نشوید، این سیستم به‌طور خودکار فعال و خودرو را تا زمان رفع خطر متوقف می‌کند.

رادارهای هشدار درها

هشدار باز شدن درِ عقب (DOW): اگر هنگام باز کردن درهای خودرو، وسیله‌ای در حال نزدیک شدن باشد، این رادار با اعلام هشدار، از بروز برخورد جلوگیری می‌کند.

رادارهای کمکی رانندگی در شب

نوربالای هوشمند (IHC): هنگامی که سیستم تشخیص دهد خودرویی به‌شما نزدیک می‌شود، به‌صورت خودکار از نور بالا به‌نور پایین تغییر حالت می‌دهد و بعد از عبور وسیله‌نقلیه، مجددا نور بالا فعال می‎شود.

دارهای کمکی ترافیکی

کروزکنترل تطبیقی (ACC): این سیستم وسایل نقلیه مقابل را رصد و فاصله با خودرو مقابل را رعایت می‌کند و به‌محض خالی شدن فضای کافی، مجددا اقدام به‌افزایش سرعت می‌کند.

دستیار کروز یکپارچه (ICA): در سرعت‌های ۶۰ تا ۱۵۰ کیلومتر بر ساعت، این سیستم ضمن کنترل سرعت و حفظ فاصله ایمن از خودرو مقابل، با تشخیص خطوط جاده، خودرو را در مرکز لاین حفظ می‌کند.

سیستم کمکی ترافیک (TJA): این سیستم در شرایط ترافیکی و در محدوده سرعت صفر تا ۶۰ کیلومتر کنترل پدال‌های گاز و ترمز را برعهده می‌گیرد و فاصله ایمن از خودرو مقابل را حفظ می‌کند.

نگاهی به تکنولوژی رادارها نشان می‌دهد با فعالیت سیستم‌های پیشرفته همیار راننده، ایمنی و کیفیت رانندگی شما در حد بسیار قابل قبولی افزایش می‌یابد و آگاهی محیطی راننده از هشدارها و موانع، رانندگی با خیال آسوده‌تری را در هنگام مسافرت‌ها و یا سفرهای روزانه ارتقا می‌بخشد.

source

توسط elmikhabari.ir