صنعت ویدیوگیم طی تاریخ خود فرانچایزهای بسیاری را به چشم دیده است. وقتی یک عنوان با موفقیت قابل قبولی همراه می‌شود، استودیو‌های سازنده تصمیم می‌گیرند که دنباله‌هایی برای آن بسازند تا طرفداران بیشتری را جذب خود کنند. یکی از جالب‌ترین بخش‌هایی که در خیلی از مجموعه‌ها دیده می‌شود، ساخته شدن یک سه‌گانه داستانی است. سه‌گانه‌ها ویژگی‌های بسیاری دارند که تفاوت آنان را با عناوین قبل یا بعد از خود نشان می‌دهند. وقتی اولین ورودی یک تریلوژی ساخته می‌شود، در اصل مسیر را برای عناوین بعدی خود هموار می‌کند، به گونه‌ای که دنباله‌های آن اثر از لحاظ داستان، گیم‌پلی، گرافیک و خیلی موارد دیگر بهتر و گسترده‌تر می‌شود. در این متن از ویجیاتو قصد داریم سه‌گانه‌هایی را معرفی کنیم که تجربه آنان برای هر گیمری لازم است، آثاری که در مقابل رقبای خود دست بالاتر را دارند.

Jak and Daxter Trilogy

ناتی داگ برای فاصله گرفتن از روایت داستان خطی سه‌گانه کرش بندیکوت، موتور گرافیکی جدیدی را توسعه داد که قادر به ارائه دنیایی باز و یکپارچه بود، جهانی که سه بازی جک اند دکستر را لذت‌بخش می‌کرد. این سه‌گانه به ظاهر سوم شخص اکشن پلتفرمر، مبارزات و مکانیک‌های تحرک فوق‌العاده جذابی دارد که زیربنای آنان سیستم Eco است. سیستم اکو روی مهارت‌های بازیکنان تاثیرات بسزایی می‌گذارد، به گونه‌ای که حرکات و مکانیزم‌های بازی‌ها طی سه‌گانه پیچیده‌تر و بهتر می‌شوند.

Dead Space Trilogy

بدون شک دد اسپیس و پروتاگونیست آن یعنی آیزاک کلارک، یکی از نمادین‌ترین عناوین ترسناک دنیای بازی‌های ویدیویی محسوب می‌شود. زمان عرضه اولین نسخه این سه‌گانه، بازیکنان منتظر اثری بودند که ژانر اکشن ترسناک سوم شخص را تحت تاثیر خودش قرار بدهد، کاری که دد اسپیس و دنباله‌هایش به خوبی انجام دادند. این عناوین در خود جوی به شدت عمیق و ترسناک دارند که با داستان عملی تخیلی فوق‌العاده جذاب همراه هستند، قصه‌هایی شامل توطئه‌های میان ستاره‌ای و دسیسه‌های سیاسی. اگرچه که دد اسپیس قرار بود نسخه چهارمی هم داشته باشد، اما الکترونیک آرتز این بازی را کنسل کرد و دد اسپیس تبدیل به یک سه‌گانه به یادماندنی شد.

Sonic The Hedgehog ۱ – ۳

اگر بخواهیم یکی از تاثیرگذارترین آثار تاریخ ویدیوگیم را نام ببریم، حتما باید نام سونیک در آنان باشد. بدون شک مهم‌ترین آثار سری سونیک خارپشت بین تمامی عناوین مجموعه ، سه نسخه اول (همراه با Sonic & Knuckles) هستند که سه‌گانه‌ای محشر برای طرفداران رقم زدند. خارپشت آبی خوش‌یمنِ سگا، به عنوان رقیب اصلی سری ماریو شناخته می‌شد. دنیای سونیک سرعت بسیار بالا و طراحی مراحل پیچیده‌ای دارد که هنوز هم بعد از این همه سال تجربه‌ای ناب برای دوست‌دارانش محسوب می‌شوند.

Mass Effect ۱ – ۳

استودیو بایوور با عرضه مس افکت کیفیت روایت داستان را در زمان خودش به اوج رساند. درست است که اکشن بازی‌ها هم عالی هستند، اما تصمیم‌های معناداری که ما در قبال همراهان و متحدین‌مان باید اتخاد کنیم در سطح بسیار بالاتری قرار دارند. داستان‌های شخصی هر یک از کاراکترها در این سه‌گانه به اندازه جنگ ما با دشمنان شکست‌ناپذیر برای نجات کهکشان حائز اهمیت هستند. داستان پیچیده بازی‌ها هم لایق احترام هستند چون ما را با پیچش‌های بسیار غیرمنتظره و خاص روبرو می‌کنند. البته لازم به ذکر است که روایت نسخه اندرومدا نیز جدا از این سه‌گانه است و باید این اتفاق را به فال نیک بگیریم!

God of War ۱ – ۳

امروزه بسیاری از طرفداران سری گاد آو وار، کریتوس را با ظاهری آرام‌تر و در دنیای اساطیری نورس می‌شناسند. اما قبل از دو اثر آخر این مجموعه، گاد آو وار پر از لحظات سینماتیک متفاوت، مبارزات خونین و خشن و البته شخصیت‌پردازی شاهکار بود که میراثی عظیم در کنسول‌های PS۲ و PS۳ به جا گذاشتند. کریتوس از نسخه اول تا سوم با دشمنان بی‌شمار و عظیمی در دنیای اساطیری یونان جنگید و مقیاس اکشن در بازی‌های ژانر خودش کاملا متحول کرد. بی‌دلیل نیست که گاد آو وار یکی از بهترین مجموعه بازی‌های اکشن ماجراجویی تاریخ محسوب می‌شود.

Batman Arkham Trilogy

بازی بتمن آرکام اوریجینز از برادران وارنر یک ورودی خیلی خوب محسوب می‌شود، اما هدف ما بیشتر سه‌گانه آرکام از استودیو راکستدی است. مبارزات مجذوب کننده و منعطف همراه با مخفی‌کاری خلاقانه و خیلی المان‌های دیگر، باعث شدند تا سه‌گانه بتمن آرکام سطح آثار اقتباسی از کمیک در صنعت ویدیوگیم را بسیار بالا ببرد. گیم‌پلی و داستان بازی‌ها هر دو درک عمیقی از انعطاف‌پذیری بتمن در شرایط مختلف نشان می‌دهند و تاثیر بسزایی روی مخاطبان می‌گذارند. بدون شک این اثر تاثیرگذاری مستقیمی روی بازی‌های ابرقهرمانی داشت و منبع الهامی برای عناوین کمیک‌بوکی موفقی مثل مارولز اسپایدرمن شد.

Halo Reclaimer Saga

سه بازی اول سری هیلو که با عنوان Reclaimer Saga نیز شناخته می‌شوند، جزو تاثیرگذارترین مجموعه‌های تاریخ ایکس باکس به شمار می‌روند؛ به گونه‌ای که نسخه‌های بعدی آنان هم نتوانستند نزدیک آثار پیشین خودشان بشوند. Halo: Combat Evolved باعث شد ایکس باکس بین گیمرها محبوب و شناخته شود. این شوتر اول شخص جاه‌طلبانه دشمنانی با هوش مصنوعی حیرت‌انگیز، محیط‌هایی مهیج و طراحی صدای شگفت‌انگیزی داشت و در زمان خودش یک بازی کامل به حساب می‌آمد. هیلو ۲ و ۳ هم این مسیر را طی کردند و از آن زمان تا الان این مجموعه نتوانسته به اوج شکوه خود برگردد.

Ratchet & Clank Future Saga

طی سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۰۹، از مجموعه رچت اند کلنک، عناوینی با نام‌های Tools of Destruction، Quest for Booty و A Crack In Time عرضه شدند که نه‌ تنها در خود فرانچایز بهترین محسوب می‌شوند، بلکه جز برترین آثار تاریخ PS۳ هم هستند. با اینکه یک عنوان دیگر بعد این آثار هم ساخته شد، اما اینسامنیاک گیمز واقعا تمامی توان خود را در سه نسخه قبلی گذاشته بود. بازی Ratchet & Clank A Crack In Time عملا نقطه اوج سری محسوب می‌شود و تقریبا هر المان مهمی که در سری دیده‌ایم، ریشه و بهترین ورژنش درون این نسخه بود. اگر شما می‌خواهید بهترین تجربه را از این مجموعه داشته باشید، به جای آثار کلاسیک سراغ نسخه‌های Future Saga بروید. شکی نیست که بهترین نویسندگی، داستان و گیم‌پلی کل سری درون این بازی‌ها قرار دارد.

Super Mario Bros. ۱ – ۳

اگر بخواهیم تاثیرگذارترین و بزرگ‌ترین فرانچایزهای ویدیوگیم را نام ببریم، صدر لیست بی‌چون و چرا متعلق به ماریو خواهد بود. سه‌گانه سوپر ماریو برادرز اواسط دهه ۸۰ میلادی روی کنسول نینتندو NES عرضه شدند و خیلی زود محبوب‌ترین آثار دوره خود نام گرفتند. دروغ نیست اگر بگوییم سوپر ماریو داستان صنعت ویدیوگیم را بازنویسی کرد و زمینه‌ساز پیشرفت عظیم آن شد. سوپر ماریو برادرز ۳ بعد از انتشار زمینه ساخت کنسول سوپر نینتندو را فراهم کرد و تاثیر فوق‌العاده‌ای هم بر عناوین پلتفرمینگ دوبعدی گذاشت.

Max Payne Trilogy

مکس پین نقطه شروعی بر آثار اکشن سینماتیک صنعت ویدیوگیم به حساب می‌آید، اثری که با مکانیزم Bullet Time صحنه‌های اسلوموشن هیجان‌انگیزی را به ارمغان آورد. برای ساخت مکس پین به شکلی واضح از فیلم ماتریکس الهام‌گیری شده و شاید اولین اثری نباشد که از مکانیک بولت تایم استفاده می‌کرد، اما به دلیل اصلی محبوبیت فراگیر آن بین طرفداران تبدیل شد. هر سه عنوان این مجموعه هنوز هم تجربه‌ای جذاب برای بازیکنان هستند، آثاری که گیم‌پلی هیجان‌انگیز و داستانی مملو از احساسات عمیق دارند. اگرچه که بسیاری از طرفداران نسبت به نسخه سومی که راکستار آن را ساخت انتقاد داشتند، اما نمی‌شود این بازی جزو عناوین بد دانست و به مکانیزم گان‌پلی فوق‌العاده آن اشاره نکرد.

Dark Souls Trilogy

سری دارک سولز هم مانند خیلی از آثار لیست در صنعت ویدیوگیم تاثیرشگفت‌انگیزی گذاشته و بزرگ‌ترین نشانه آن متولد شدن ژانر سولزلایک است. هر کدام از آثار مجموعه دارک سولز مبارزاتی خشن و سریع، جهان‌سازی عمیق و البته قابلیت شخصی‌سازی مجذوب‌کننده‌ای دارند که تفاوت خود را از همان اول با بقیه ژانرها و عناوین نشان می‌دهند. فرام سافتور با سه‌گانه دارک سولز طرفداران زیادی را مجذوب خود کرد و با الدن رینگ کاری کرد تا این ژانر به اوج محبوبیت خودش برسد.

Tomb Raider ۱ – ۳

لارا کرافت از بزرگ‌ترین نمادهای صنعت ویدیوگیم است، شخصیتی که اواسط دهه ۹۰ میلادی پروتاگونیست‌های زن را در بازی‌های ویدیویی بین بازیکنان جا انداخت. خانم کرافت دختری جوان، منعطف، قدرتمند و باهوش است که بدون هیچ ترسی دور دنیا را می‌گردد، مشغول جستجوی خرابه‌های باستانی می‌شود تا به اشیای جادویی و غیرواقعی برسد. همچنین توم ریدر نیازمند خلاقیت و ذکاوت شما است چون مملو از پازل‌های چالش‌برانگیز و البته خلاقانه است. جهان‌هایی که سه‌گانه اول توم ریدر به بازیکنان ارائه می‌دادند، هنوز هم پر از جزئیات جالب و قابل توجهی هستند که برای زمانه خودشان فوق‌العاده محسوب می‌شدند. بعدها کریستال داینامیکس ساخت یک سه‌گانه مدرن از سری را کلید زد که هرگز نتوانست به مانند سه‌گانه ابتدایی محبوب و تاثیرگذار شود.

Crash Bandicoot ۱ – ۳

اگر بخواهیم شخصیتی به محبوبیت ماریو و سونیک در تاریخ ویدیوگیم مثال بزنیم کسی جز کرش به ذهن ما نمی‌آید. اولین نسخه از مجموعه کرش بندیکوت رقیبی جدی برای سوپر ماریو ۶۴ بود، اثری که پلتفرمینگ چالش برانگیز و جهان‌سازی بی‌نظیری داشت و صد البته پروتاگونیستی نمادین با محبوبیتی به اندازه قارچ خور نینتندو. دنباله‌های بازی اول یعنی نسخه‌های Cortex Strikes Back و Warped مکانیک‌های جدید و باس‌فایت‌های چالش‌برانگیزتری ارائه دادند اما هسته اصلی بازی بدون تغییر باقی ماند. کرش بندیکوت یک نماد برای هواداران پلی استیشن ۱ در اواسط دهه ۹۰ میلادی محسوب می‌شود و تجربه سه‌گانه محبوب آن در قالب ریمستر شاهکار N. Sane Trilogy گزینه‌ای فوق‌العاده است.

Gears of War ۱ – ۳

مایکروسافت به جز هیلو یک فرانچایز علمی تخیلی دیگر هم دارد که جزو محبوب‌ترین مجموعه بازی‌های ژانر خودش هم محسوب می‌شود. سری گیرز آو وار یکی از بهترین انحصاری‌های مایکروسافت بوده که ژانر اکشن ترسناک علمی تخیلی را بازنویسی کرد. سه نسخه اول این فرانچایز که تمرکزشان روی مارکوس فینیکس پروتاگونیست محبوب ما است که جدای از گیم‌پلی بسیار قوی، داستانی عمیق و گیرا نیز روایت می‌کنند. عملکرد این سه‌گانه به خصوص در بخش مبارزات آن به قدری عالی بود که سازندگان همین فرمول را تا الان بدون تغییر گذاشته‌اند. اخیرا مایکروسافت با معرفی بازی E-Day اعلام کرد که قرار است تا یک پیش‌درآمد برای این سه‌گانه بسازد.

Resistance Trilogy

درست مثل ناتی داگ، اینسامنیاک نیز یک سه‌گانه دیگر در لیست ما دارد و آن عناوین سه بازی اول سری Resistance هستند. دنیای این فرانچایز در دهه ۱۹۵۰ بین آمریکا و انگلیس جریان دارد، جایی که مورد هجوم آدم فضایی‌ها قرار گرفته‌ایم. مبارزات هیجان‌انگیز همراه با اسلحه‌های عادی ترکیب شده با سلاح‌های پیشرفته از دلایلی هستند که مجموعه Resistance را جزو بهترین فرانچایزهای شوتر اول شخص پلی استیشن ۳ می‌کند. در حال حاضر اینسامنیاک روی عناوین دیگری کار می‌کند، اما مشخصا جا برای ریبوت سری Resistance وجود دارد.

خب دوستان نظر شما چیست؟ به نظر شما دیگر چه سه‌گانه‌هایی هستند که حتما باید آنان را تجربه کرد؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

بیشتر بخوانید:

source

توسط elmikhabari.ir