کلاس یوس
نمونهای از وسیله نقلیه برقی فرود و برخاست عمودی (eVTOL) شرکت Joby Aviation اخیراً موفق شد مسافت ۸۴۱ کیلومتری هوایی را با استفاده از سلول سوختی و سیستم رانش الکتریکی هیدروژن طی کند. تنها فرآورده جانبی این دستگاه بخار آب است؛ درنتیجه این پرواز آزمایشی میتواند نقش مهمی در توسعه حملونقل هوایی بدون حضور سوختهای فسیلی ایفا کند.
ویژگیهای تاکسی برقی Joby
طبق گزارش انگجت، مهندسان شرکت Joby ساختار و اجزای کلی تاکسیهای هوایی برقی خود را در این نمونه به کار گرفتهاند؛ فقط با این تفاوت که اندازه باتری کوچک شده و یک مخزن سوخت هیدروژن مایع با ظرفیت ۴۰ کیلوگرم تعبیه شده است. هنگام پرواز نیز هیدروژن مایع برای تولید برق، آب و گرما به سلول سوختی پمپ میشود و برق حاصل از سلول انرژی شش موتور الکتریکی این دستگاه را تأمین میکند. علاوهبراین، باتریها نیز هنگام فرود و برخاست، انرژی اضافی موردنیاز را فراهم میکنند.
این eVTOL به باند فرود نیاز ندارد و قبل از شارژ مجدد، میتواند مسافتی به شعاع ۱۰۰ مایل را پرواز کند. همچنین نسخه هیدروژنی این eVTOL قادر است مسافتهای درونشهری را سریعتر از مدلهای دیگر طی کند و در مدت زمان کوتاهتری شارژ خواهد شد.
چالشهای استفاده از سوخت هیدروژنی
یکی از چالشهای مهم توسعه اینگونه تاکسیهای برقی، تهیه منبع پایدار و مناسبی از هیدروژن مایع است؛ در حقیقت تأمیننکردن این منابع بود که شرکت Universal Hydrogen را از دستیابی به موفقیتهای بیشتر محروم کرد. البته ایالات متحده در اجرای قانون سرمایهگذاری و مشاغل زیربنایی، بودجهای ۷ میلیارد دلاری برای ساخت مراکز هیدروژن سبز در سراسر کشور تعیین کرده است؛ درنتیجه «جوبن بیورت»، مدیرعامل Joby Aviation، به حمایتهای دولتی برای تأمین و توزیع هیدروژن خوشبین است.
پیشازاین، در سال گذشته، اداره هوانوردی فدرال آمریکا (FAA) به شرکت Joby Aviation مجوز داده بود نمونه اولیه نخستین تاکسی پرنده برقی خود را برای بازار مصرفی آزمایش کند. با ادامه این روند و توسعه تاکسیهای هیدروژنی، توسعه فناوریهای پاک و حملونقل سالم رنگوبوی جدیتری به خود خواهد گرفت و بهزودی حضور هرچه بیشتر آنها را در حملونقل هوایی خواهیم دید.
source