30 تیر 1403 ساعت 16:51

همزمان با اعلام طرح واردات خودروهای کارکرده با مدل سال ۲۰۱۹ به بعد، در این مطلب تعرفه گمرکی احتمالی این دسته از ماشین ها را اعلام می‌کنیم.

پس از اعلام خبر آزادسازی واردات خودروهای کارکرده، و شو آف‌های تبلیغاتی دولت برای واردات این دسته از وسایل نقلیه به کشور، و از سویی دیگر انتشار شرایط و ضوابط واردات خودروهای کارکرده به کشورمان، حال طبق آخرین اخبار خودرو تعرفه واردات این دسته از وسایل نقلیه با الگو برداری از آیین نامه اعلامی سال گذشته که توسط مجلس شورای اسلامی اعلام شده بود، نیز منتشر شده است.

حقوق گمرکی واردات انواع خودروهای کارکرده به کشور

واردات خودروهای کارکرده

مجلس شورای اسلامی سال گذشته تعرفه واردات خودروهای کارکرده را بین ۲۰ الی ۱۷۰ درصد تعیین کرد که کمترین تعرفه مربوط به خودروهای بنزینی کمتر از ۱۰۰۰ سی‌سی و بالاترین مربوط به خودروهای بنزینی بالاتر از ۳۰۰۰ سی‌سی است. این در حالی است که در آیین‌نامه جدید واردات خودروهای کارکرده، واردات خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی‌سی ممنوع اعلام شده است. بنابراین در صورت عدم تغییر حقوق ورودی واردات خودروهای کارکرده، تعرفه نهایی به شرح ذیل خواهد بود:

نوع خودرو تعرفه گمرکی واردات
خودرو سواری با حجم موتور تا ۱۰۰۰ سی‌سی جرقه ای – احتراقی – بنزینی ۲۰ درصد
خودرو سواری با حجم موتور ۱۰۰۱ تا ۱۵۰۰ سی‌سی جرقه ای – احتراقی – بنزینی ٧٠ درصد
خودرو سواری با حجم موتور ۱۵۰۱ تا ۲۰۰۰ سی‌سی جرقه ای – احتراقی – بنزینی ۹۵ درصد
خودرو سواری با حجم موتور ۲۰۰۱ تا ۲۵۰۰ سی‌سی جرقه ای – احترافی – بنزینی ۱۳۵ درصد
خودرو سواری با حجم موتور ۲۵۰۱ تا ۳۰۰۰ سی‌سی جرقه ای – احتراقی – بنزینی ۱۶۵ درصد
خودرو سواری با حجم موتور بیشتر از ۳۰۰۰ سی‌سی جرقه ای – احتراقی – بنزینی ۱۷۵ درصد
خودرو سواری با حجم موتور تا ۱۵۰۰ سی‌سی دیزل یا نیمه دیزل ٧٠ درصد
خودرو سواری با حجم موتور ۱۵۰۱ تا ۲۰۰۰ سی‌سی دیزل یا نیمه دیزل ۹۵ درصد
خودرو سواری با حجم موتور ۲۰۰۱ تا ۲۵۰۰ سی‌سی دیزل یا نیمه دیزل ۱۳۵ درصد
خودرو سواری با حجم موتور ۲۵۰۱ تا ۲۰۰۰ سی‌سی دیزل با نیمه دیزل ۱۶۵ درصد
خودرو سواری با حجم موتور بیش از ۳۰۰۰ سی‌سی دیزل یا نیمه دیزل ۱۷۵ درصد
خودرو سواری با حجم موتور پیستونی درون‌سوز جرقه ای احتراقی ۱۵۰۰ سی‌سی و کمتر (بنزین هیبرید) ۱۵ درصد
خودرو سواری با حجم موتور پیستونی درون‌سوز جرقه ای احتراقی ۱۵۰۱ تا ۲۰۰۰ سی‌سی (بنزین ٫ هیبرید) ٣٠ درصد
خودرو سواری با حجم موتور پیستونی درون‌سوز جرقه ای احتراقی ۲۰۰۱ تا ۲۵۰۰ سی‌سی (بنزین هیبرید) ۵۰ درصد
خودرو سواری با حجم موتور پیستونی درون‌سوز جرقه ای احتراقی بیشتر از ۲۵۰۰ سی‌سی (بنزین هیبرید) ۱۴۰ درصد
خودرو سواری با حجم موتور پیستونی درون‌سوز تراکمی احتراقی ۱۵۰۰ سی‌سی و کمتر (دیزل ٫ هیبرید) ۱۵ درصد
خودرو سواری با حجم موتور پیستونی درون‌سوز تراکمی احتراقی ۱۵۰۱ تا ۲۰۰۰ سی‌سی (دیزل ٫ هیبرید) ٣٠ درصد
خودرو سواری با حجم موتور پیستونی درون‌سوز تراکمی احتراقی ۲۰۰۱ تا ۲۵۰۰ سی‌سی (دیزل هیبرید) ۵۰ درصد
خودرو سواری با حجم موتور پیستونی درون‌سوز تراکمی احتراقی بیشتر از ۲۵۰۰ سی‌سی (دیزل ٫ هیبرید) ۱۴۰ درصد
خودرو سواری با حجم موتور پیستونی درون‌سوز جرقه ای احتراقی ۱۵۰۰ سی‌سی و کمتر (بنزین هیبرید) (قابل شارژ با منبع خارجی) ۱۵ درصد
خودرو سواری با حجم موتور پیستونی درون‌سوز جرقه ای احتراقی ۱۵۰۱ تا ۲۰۰۰ سی‌سی (بنزین هیبرید) (شارژ کامل با منبع خارجی) ۱۵ درصد
خودرو سواری با حجم موتور پیستونی درون‌سوز جرقه ای احتراقی ۲۰۰۱ تا ۲۵۰۰ سی‌سی (بنزین ٫ هیبرید) (قابل شارژ با منبع خارجی) ٣٠ درصد
خودرو سواری با حجم موتور پیستونی درون‌سوز جرقه ای احتراقی بیشتر از ۲۵۰۰ سی‌سی (بنزین هیبرید) (قابل شارژ با منبع خارجی) ۱۳۵ درصد
خودرو سواری با حجم موتور پیستونی درون‌سوز تراکمی احتراقی ۱۵۰۰ سی‌سی و کمتر (دیزل ٫ هیبرید) (قابل شارژ با منبع خارجی ) ۱۵ درصد
خودرو سواری با حجم موتور پیستونی درون‌سوز تراکمی احتراقی ۱۵۰۱ تا ۲۰۰۰ سی‌سی (دیزل ٫ هیبرید) (قابل شارژ با منبع خارجی) ۱۵ درصد
خودرو سواری با حجم موتور پیستونی درون‌سوز تراکمی احتراقی ۲۰۰۱ تا ۲۵۰۰ سی‌سی (دیزل ٫ هیبرید) (قابل شارژ با منبع خارجی) ٣٠ درصد
خودرو سواری با حجم موتور پیستونی درون‌سوز تراکمی احتراقی بیشتر از ۲۵۰۰ سی‌سی (دیزل ٫ هیبرید) (قابل شارژ با منبع خارجی) ۱۳۵ درصد
سایر وسایل نقلیه تنها با موتور برقی برای نیروی محرکه ۱۵ درصد
سایر وسایل نقلیه ۱۳۵ درصد

علاوه بر این هزینه‌های دیگری از قبیل هزینه حمل و نقل نیز شامل حال واردکنندگان خودروهای کارکرده خواهد شد که این موضوع می‌تواند نرخ نهایی این خودروها را به صورت جدی افزایش دهد. این در حالی است که بر اساس آیین‌نامه جدید واردات خودروهای کارکرده، پیشنهاد نرخ سود بازرگانی خودروهای کارکرده وارداتی توسط کمیته موضوع ماده (۱) آیین‌نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات مصوب ۱۳۷۳ با اصلاحات بعدی به هیئت وزیران به نحوی خواهد بود که ضمن کاهش قیمت خودروهای یادشده از شکل گیری هرگونه امتیاز ویژه اقتصادی برای واردکنندگان جلوگیری شود.

در نهایت مجدد ذکر می‌کنیم تعرفه اعلامی بر اساس الگو برداری از مصوبه سال گذشته مجلس شورای اسلامی است و هنوز به صورت رسمی تایید نشده است.

ویدیو مرتبط

همچنین بخوانید: یک اقتصاددان: واردات خودروهای کارکرده نمایشی است ۵۰۰ میلیون پول بلوکه شده در حساب وکالتی برای خرید خودروهای وارداتی چه زمانی آزاد می‌شود؟ توقف ثبت سفارش خودروهای وارداتی چه مشکلاتی ایجاد می‌کند؟

source

توسط elmikhabari.ir