مرکز شهرهای دوست‌داشتنی و همچنین کافه‌هایی با مناظری زیبا به دریا سبب شده تا شهرهای شرقی دریای سیاه یعنی شهر گیرسون (Giresun) و اردو (Ordu) که هر کدام جمعیتی کمتر از ۲۵۰۰۰۰ نفر دارند، در یک سفر جاده‌ای ساحلی در ترکیه، توقفگاه‌های دلپذیری باشند.

اگرچه در قرن هفتم قبل از میلاد اینجا به‌عنوان مستعمرات یونانی ایجاد شدند اما امروزه کمی از آن تاریخ باستانی قابل مشاهده باقی مانده است و این در حالی است که انبوهی از ساختمان‌های تاریخی این شهر مربوط به دو قرن گذشته هستند. اینجا همچنین نقطه اتصال بسیار خوبی بین جغرافیای آبی و سبز دریای سیاه است؛ موج‌های آبی که به صخره‌ها کوبیده می‌شوند و همچنین دامنه‌های سرسبزی که در ساحل قرار گرفته‌اند. فضای سرسبز و جنگلی اینجا مملو از دهکده‌های کوهستانی دورافتاده و مراتع کوهستانی همراه با دره‌ها، آبشارها و دیگر زیبایی‌های طبیعی است.

Explore the canyons and waterfalls in the forested interior near Giresun and Ordu. uchar / Getty Images

چه زمانی برای سفر به گیرسون و اردو مناسب است؟

فصل تابستان شلوغ‌ترین فصل به شمار می‌رود چراکه مسافران عمدتاً از سایر نقاط ترکیه و کشورهای خاورمیانه به دنبال گرما در خانه به سواحل دریای سیاه می‌آیند. اگرچه هنوز هم اینجا می‌تواند بسیار گرم باشد اما گاهی اوقات حدود ۳۰ درجه سانتیگراد است و در ماه‌های ژوئیه و اوت نیز مرطوب است و در این زمان باید به مناطق کوهستانی و خنک بروید. این زمان همچنین زمان برگزاری جشنواره‌های روستایی محلی است که به نشانه آغاز برداشت فندق است که معمولاً در ماه اوت شروع می‌شود.

فصل بهار و پاییز برای کاوش خوشایند است، اگرچه دسترسی به کوهستان‌ها و مراتع توسط برف محدود می‌شود. بهتر است که از سفرهای زمستانی در اینجا اجتناب کنید. هوا معمولاً بارانی و سرد است و امتداد ساحل نیز معمولاً هوا بسیار خنک خواهد بود و این در حالی است که در ارتفاعات ممکن است به زیر صفر برسد و در برخی مناطق نیز امکان بارش برف وجود دارد.

چند روز برای سفر به گیرسون و اردو کافی است؟

دو یا سه روز برای دیدن مناظر هر دو مرکز شهر که از یکدیگر ۵۰ کیلومتر فاصله دارند، کفایت می‌کند. حداقل به چهار یا پنج روز زمان نیاز دارید تا مدتی را در کوهستان سپری کنید چراکه خدمات مینی‌بوس محدود است و سفر بین روستاها معمولاً شامل رفتن به سمت ساحل یا رانندگی در جاده‌های باریک و پر پیچ و خم است که همیشه نیز کاملاً آسفالت نیستند.

The eastern Black Sea towns are busiest in the summer months when tourists from elsewhere in Türkiye visit. DreamStoreCo / Shutterstock

جاهای دیدنی و تفریحات در گیرسون و اردو

در اطراف قلعه‌ها گردش کنید: بقایای قلعه بالای تپه متعلق به قرن دوم قبل از میلاد مشرف به شهر قدیمی گیرسون یکی از دلپذیرترین نقاط شهر است که مسیرهای سایه‌داری با درختان و مناطق پیک نیک فراوان و چشم‌اندازهای زیبا از استحکامات قدیمی شهر، خط ساحلی و دریا دارد. قلعه تیربولو (Tirebolu Castle) در حدود ۴۵ کیلومتری شرق در امتداد ساحل به شکلی زیبا روی شبه جزیره کوچکی قرار گرفته که از بندر به بیرون زده است. درست در زیر آن نیز رستوران Balıkçı Yusufun Yeri قرار گرفته که صیدهای روزانه ماهی خودش را در محیطی دنج سرو می‌کند.

اردو را از بالا ببینید: برترین جاذبه مرکزی شهر اردو، تله‌فریک یا تله‌کابین به طول ۲۳۷۲ متر است که از ساحل به بالای بوزتپه، قله کوچکی با ارتفاع ۵۰۰ متری از سطح دریا رفت و آمد دارد. کافه‌های تراس‎‌دار، رستوران‌ها و غرفه‌های خوراکی و سوغاتی در کنار پایانه تله‌کابین دیده می‌شوند. جاذبه اصلی اینجا نیز مناظری است که به ویژه در غروب آفتاب محبوبیت دارند.

Head into the Ordu or Giresun highlands for a taste of rural life. Kenan TALAS / Shutterstock

گشت و گذار در مراتع کوهستانی: به طور سنتی، گله‌داران محلی هر تابستان با دام‌های خودشان به مراتع کوهستانی مهاجرت می‎‌کنند، جایی که حیوانات می‌توانند از علف‌های لطیف و گل‌های وحشی بهره ببرند و خوشمزه‌ترین کره، ماست، شیر و پنیر را درست کنند. برخی همچنان این روند سنتی را ادامه می‌دهند.

لذت بردن از غذاهای منطقه: ممکن است غذاهای این منطقه به اندازه کباب و مِزه معروف نباشند اما غذاهای ترکی دریای سیاه متمایز و لذیذ هستند و طعمی از گیاهان و سبزیجات فصلی، ترشی و البته ماهی تازه صید شده دارند. در درین بالیک که یک رستوران غذاهای دریایی با ارزش در اردو است، شما می‌توانید از انواع غذاهای خوشمزه و دلنشین بهره ببرید.

گشت و گذار در موزه‌ها: موزه‌های کوچک در شهر اردو و گیرسون بیش از مجموعه‌هایشان به خاطر معماری خودشان شناخته شده و برجسته هستند. موزه گیرسون که تنها اجاق چوبی مناره شکل جهان را دارد و همچنین گالری هنری تاشاباشی (Taşbaşı Art Gallery) در اردو هر دو در داخل کلیساهای قرن نوزدهم قرار دارند که پس از رفتن جوامع ارتدوکس یونانی ترکیه به یونان در مبادله پس از جنگ جهانی اول در سال ۱۹۲۳ میلادی، متروکه باقی ماندند.

موزه Paşaoğlu Mansion & Ethnography Museum در شهر اردو نیز عمارتی جذاب و قرن نوزدهمی است و این در حالی است که موزه جذاب و تماشایی Kahraman Sağra Hazelnut Museum نیز مطمئناً توجه همه بازدیدکنندگان را به خودش جلب خواهد کرد.

منبع lonelyplanet

source

توسط elmikhabari.ir