طبق گزارش‌ها شرکت انویدیا در آستانه معرفی نسل بعدی کارت‌های گرافیک خود، تولید و عرضه کارت‌های سری RTX 40 را کاهش داده است.

کمبود کارت‌های گرافیک در بازار مشکلات متعددی را ایجاد کرده است. منابع زنجیره تأمین گزارش می‌دهند که محصولاتی از شرکت انویدیا که از معماری Ada Lovelace بهره می‌برند و شامل خانواده کارت‌های GeForce RTX 40 می‌شوند، ممکن است از ماه آینده با کمبود در بازار مواجه شوند و دلیل آن این است که تیم سبز خطوط تولید خود را به‌شدت محدود کرده و همین باعث شده است تا عرضه محصولات آن در بازار تا ۵۰ درصد کاهش یابد.

طبق گزارش‌ها گفته می‌شود که سری کارت‌های GeForce RTX 4070 و GeForce RTX 4060 شاهد بیشترین میزان کمبود می‌شوند. منابع مختلف دیدگاه‌های مختلفی از دلیل اصلی این کمبود دارند اما رسانه‌های تایوانی گزارش داده‌اند که انویدیا تمرکز خود را بر تولید و تأمین کارت‌های جدید با پشتیبانی از هوش مصنوعی و معماری Blackwell گذاشته است. تأمین‌کنندگانی مانند TSMC امکانات تولیدی خود را به سمت هوش مصنوعی برده‌اند و به همین دلیل است که کارت‌های گرافیک سری RTX 40 انویدیا شاهد کاهش سطح عرضه و درنهایت کمبود در بازار شده‌اند. 

پکیج کارت گرافیک RTX 4060 Ti

گفته می‌شود که یک ازدحام در زنجیره تأمین ایجاد شده است و تنها راه جلوگیری از آن، کنار آمدن با همین مقدار محصولاتی است که برای مصرف‌کنندگان نهایی تولید شده‌اند. بااین‌حال طبق ادعا منابع آسیایی به‌ویژه رسانه BoardChannels و افشاگری به‌نام Harukaze5719، انویدیا شاهد کاهش دریافت حافظه GDDR6X از سوی تولیدکنندگان حافظه بوده و به همین دلیل است که تولید کارت‌های مخصوص مصرف‌کنندگان ضربه خورده است.

گفته می‌شود که بسته آخر از حافظه‌های GDDR6X که قبلا توسط انویدیا دریافت شده بود، دارای مشکلات کنترل کیفیت بودند که باعث ایجاد گلوگاه در زنجیره تأمین و درنهایت به خطر انداختن کل خط تولید شده است. این گزارش همچنین اشاره کرده است که این مشکل کوتاه‌مدت بوده و انویدیا آن را حل کرده است.

رسانه UDN اما وضعیت متفاوتی را برای سری GeForce RTX 4060 به‌نام‌های مدل‌های 4060 Ti و 4060 ذکر می‌کند که از قبل عرضه کمی داشته‌اند و حالا شاهد افزایش قیمت گسترده‌ای هستند که کم‌کم به کارت‌های رده بالاتر مانند RTX 4090 ،RTX 4080 و RTX 4070 نیز گسترش یافته است. این کاهش عرضه برای جلوگیری از خروج بیش از حد موجودی در نزدیکی به زمان عرضه نسل بعدی کارت‌های گرافیک سری RTX 50 انجام شده است. انویدیا و شرکای تجاری آن به واسطه مشکلات زیادی که در تأمین مدل‌های RTX 30 پس از معرفی مدل‌های RTX 40 داشتند، براساس تجربه تصمیم گرفتند این اشتباه را با سری RTX 50 تکرار نکنند.

کارت‌های گرافیک RTX 40

طبق نظرسنجی سخت‌افزاری استیم، کارت‌های GeForce RTX 40 شرکت انویدیا ۲۱/۳ درصد از سهم کل بازار و کارت‌های RTX 30 نیز ۳۲/۷ درصد از بازار را تشکیل می‌دهند و کارت‌های GeForce RTX 20 که قدیمی‌تر هستند نیز ۲۲/۲ درصد از بازار را در دست دارند. این نمودار همچنین نشان می‌دهد که ۱۲ درصد از بازار هنوز از سری GTX 16 استفاده می‌کنند که همچنان یک گزینه محبوب در بین گیمرهای با بودجه محدود است.

با وجود روایت‌های مختلف تنها چیزی که مشخص است، کاهش عرضه کارت‌های سری RTX 40 شرکت انویدیا است که نه‌تنها خط تولید آن قرار است با سری RTX 50 جایگزین شود بلکه علاقه مصرف‌کنندگان به آن نیز در حال کاهش است و همین می‌تواند کاهش مقدار تولید را برای این شرکت توجیه کند. ممکن است به‌زودی شاهد افزایش قیمت این سری کارت‌ها در بازار باشیم اما در حال حاضر این موضوع هنوز قطعی نیست.

source

توسط elmikhabari.ir