خیابان‌های شلوغ شهر استانبول در ترکیه به ندرت خلوت و ساکت هستند. این شهر پر جنب و جوش که دو قاره را به هم متصل می‌کند، همچنان سالانه بازدیدکنندگان زیادی را به خودش جذب می‌کند چراکه همیشه جاذبه و تفریحاتی را برای ارائه به آن‌ها دارد.

با این حال، فصول این شهر به طور چشمگیری بر بازدید شما تأثیر می‌گذارند. زمستان‌های مرطوب و تاریک به این معنی است که همه به سمت جاذبه‌های سرپوشیده هجوم می‌آورند و این در حالی است که تابستان‌های گرم و آفتابی باعث می‌شود تا همه به سمت سواحل بروند و در فضای باز بنوشند و غذا بخورند.

هنگام برنامه‌ریزی برای سفر به استانبول باید به تاریخ‌های دو جشن بزرگ مسلمانان یعنی ماه رمضان یا عید فطر و همچنین عید قربان توجه کنید چراکه تاریخ آن‌ها هر سال تغییر می‎‌کند. در این زمان، اوج گردشگری در ترکیه و استانبول است و مطمئناً روی هزینه‌ها، ازدحام جمعیت و دیگر موارد مربوط به تعطیلات تأثیر می‌گذارد.

Summer is all about dining al fresco in Istanbul. paul prescott/Shutterstock

بهترین زمان سفر به استانبول برای لذت بردن از غذا و کنسرت در فضای باز

فصل تابستان اوج فصل گردشگری در استانبول است و بسیاری از ساکنان برای تعطیلات به خانه‌های خانوادگی خودشان در نقاط دیگر ترکیه می‌روند و بنابراین، هزینه اقامتگاه‌ها می‌تواند بالا باشد و صف‌های طولانی در جاذبه‌های اصلی شکل بگیرد. هوا گرم و مرطوب است اما خورشید درخشان باعث می‌شود تا تنگه بسفر بسیار باشکوه به نظر برسد و صندلی‌های کافه‌ها و رستوران‌ها در فضای باز نیز حس و حال دلنشینی به شهر بخشیده است.

فصل جشنواره تابستانی نیز در ماه ژوئن با جشنواره Istanbul Music Festival و جشنواره Opera and Ballet Festival شروع می‌شود. آخر هفته‌ها انبوهی از مردم بومی به جزایر پرنس (Princes’ Islands)، جنگل بلگراد (Belgrad Forest) و پارک‌ها و مناطق پیک نیک اطراف شهر می‌روند. با افزایش دما در ماه ژوئیه نیز گردشگران به داخل شهر هجوم می‌آورند. در پایان باید گفت که ماه ژوئن تا اوت که فصل تابستان استانبول است، بهترین زمان برای سفر به استانبول برای لذت بردن از تفریحات و جشنواره‌ها در فضای باز است.

Shoulder seasons are perfect for sightseeing at Suleymaniye mosque in Istanbul. ozgurdonmaz/Getty Images

بهترین زمان سفر برای گشت و گذار در شهر استانبول

فصول طولانی و عمدتاً دلپذیر میانه یعنی از ماه مارس تا مه و از ماه سپتامبر تا نوامبر، بهترین زمان برای تماشای جاهای دیدنی و سرگردانی در محله‌های استانبول به شمار می‌رود، شهری که برای پیاده‌روی در خیابان‌ها مکانی ایده‌آل است. در فصول میانه، ازدحام گردشگران کمتر شده و زندگی شهری نیز به طور کامل در جریان است.

در ماه مارس و آغاز بهار جشنواره نوروز و سال نوی کردی و ایرانی در بخش‌هایی جشن گرفته می‌شود و حس و حال خوبی را به این شهر می‌بخشد و این در حالی است که نوید روزهای گرم‌تر و شب‌های زنده‌تر را می‌دهد. در ماه آوریل لاله‌های کاشته شده در پارک‌های سراسر شهر شکوفا می‌شوند و آب‌وهوای خوب نیز مردم را به بیرون می‌کشاند. ماه مه که آفتابی و نه چندان گرم است، زمان ایده‌آلی برای سفر به استانبول و لذت بردن از فضای باز آنجا است.

شروع ساحل تحصیلی در ماه سپتامبر است و همچنین زمانی است که تقویم فرهنگی استانبول دوباره شلوغ می‌شود. همین نیز باعث می‌شود تا همه گالری‌ها، موزه‌ها و سازمان‌های هنری در شهر از آن به‌عنوان فرصتی برای افتتاح نمایشگاه‌ها و رویدادهای جدید خودشان استفاده کنند. ملوانان نیز به رودخانه می‌روند تا در مسابقه Bosphorus Cup Regatta شرکت کنند.

در ماه اکتبر هوا همچنان دلنشین است اما بعدازظهر سردتر است و این به معنای آن است که آخرین زمان در سال برای لذت بردن از فعالیت‌های فضای باز محسوب می‌شود. ماه نوامبر نیز روزهای خوبی دارد اما در این زمان، لباس‌های گرم و چترهای بیشتری را خواهید دید که نشانه‌ای از بارش باران هستند.

Istanbul’s museums are best visited in winter without the crowds. Czgur/Getty Images

بهترین زمان سفر به استانبول برای داشتن سفری مقرون به صرفه

ماه‌های سرد، خاکستری و بارانی زمستان استانبول جذاب‌ترین زمان برای سفر به این شهر نیست اگرچه این ماه‌ها حال و هوای عاشقانه‌ای به شهر می‌دهند. از سوی دیگر نیز پیدا کردن مکان‎‌های اقامتی سخت یا پرهزینه نیست و بسیاری از موزه‌ها، مساجد و دیگر مناظر شهر نیز فعالیت‌های داخلی زیادی را ارائه می‌کنند.

شهر استانبول در ماه دسامبر به طرز شگفت‌انگیزی پرشور می‌شود، اگرچه کریسمس در اکثر نقاط شهر جشن گرفته نمی‌شود. در روزهای سرد می‌توانید از یک حمام گرم لذت ببرید و سپس کباب داغ ocakbaşı را نوش جان کنید. ماه ژانویه در استانبول نیز معمولاً آرام و سرد با احتمال بارش برف است و می‌توانید از نوشیدنی‌های گرم برای حفظ دمای بدن خود استفاده کنید و لذت ببرید.

منبع lonelyplanet

source

توسط elmikhabari.ir