طبق گزارش مالی منتشر شده مایکروسافت، فروش سخت‌افزارهای ایکس باکس شاهد کاهش ۴۲ درصدی و درآمد بخش محتوا و خدمات آن ۶۱ درصد افزایش یافته است.

بر کسی پوشیده نیست که ایکس باکس در این نسل با مشکل مواجه بوده و در فروش سخت‌افزارهای خود دائما در حال عقب ماندن از پلی‌استیشن و نینتندو است و همین موضوع این شرکت را مجبور کرده است تا رویکرد متفاوتی برای انتشار بازی‌های خود اتخاذ کند. ایکس باکس حالا تمایل بیشتری دارد تا بزرگ‌ترین بازی‌های انحصاری خود مانند «های فای راش»، «گراندد» و «سی آو تیوز» را روی پلتفرم‌های رقیب قرار دهد که این استراتژی در برخی موارد نتایج بسیار مثبتی هم برای آن‌ها داشته است.

ایکس باکس بیش از همه رقبای بزرگ خود بر شعار «هر جا هستی بازی کن» متعهد باقی مانده و حالا باندل‌هایی را با همکاری آمازون تولید کرده که نیازی به داشتن کنسول ندارند و با اتصال به یک صفحه نمایش و اینترنت می‌تواند به صورت ابری بازی‌ها را استریم کند. با وجود تمام این رویکردها، جای تعجب ندارد که درآمد سخت‌افزاری مایکروسافت در این فصل مالی ضربه شدیدی خورده و ۴۲ درصد کاهش یافته است.

بدیهی است که فقط یک دلیل برای این کاهش شدید وجود ندارد اما بازاریابی می‌تواند عامل اصلی باشد. ایکس باکس اخیرا اعتراف کرد که در مقایسه با تلاش‌هایی که در ایالات متحده انجام می‌دهد، تلاش کمتری برای بازاریابی در مناطقی مانند اروپا انجام می‌دهد که بیشتر به دلیل تسلط پلی استیشن و نینتندو روی بازار این منطقه و نیاز به صرف هزینه بیشتر برای بازاریابی در این منطقه است. همچنین در حال حاضر عدم قطعیت زیادی در مورد ایکس باکس وجود دارد چون مقامات ارشد آن دائما باید به طرفداران اطمینان دهند که استودیوهای ایکس باکس تعطیل نمی‌شوند و کنسول‌های آن نیز از بازار حذف نمی‌شود.

لوگوی مایکروسافت و اکتیویژن بلیزارد

خبر خوب برای ایکس باکس این است که درآمد بخش محتوا و خدمات آن در این سه ماهه، ۶۱ درصد افزایش یافته است که عمدتا به لطف استودیو اکتیویژن بلیزارد است. این رقم همچنین شامل تعداد مشترکین سرویس گیم پس هم می‌شود که به نظر می‌رسد در حال حاضر تحت تاثیر افزایش قیمت‌های اعلام شده در اوایل این ماه نیستند. با این حال، این تغییرات از سپتامبر (اوایل شهریور – اوایل مهر) اجرایی می‌شوند و بنابراین تقریبا می‌توان مطمئن بود که پس از افزایش قیمت‌های گیم پس، شاهد کاهش درآمد این بخش نیز باشیم.

درآمد کلی بخش گیمینگ نیز ۴۴ درصد افزایش یافته است که این افزایش هم به شکل قابل توجهی مدیون استودیو اکتیویژن بلیزارد است. در واقع می‌توان گفت که این استودیو تنها دلیل مثبت بودن درآمد بخش گیمینگ مایکروسافت است چون در صورت عدم وجود اکتیویژن، درآمد ایکس باکس تا ۴ درصد کاهش می‌یافت. هر چند که اکتیویژن بلیزارد این بار ایکس باکس و مایکروسافت را از غرق شدن نجات داد اما این هل دادن‌ها برای همیشه دوام ندارند و ایکس باکس باید چاره دیگری برای آینده خود بیاندیشد.

source

توسط elmikhabari.ir