خودرویی‌ها یک‌دست قرمزپوش شدند

در دادوستدهای روز دوشنبه بازار سهام نمادهای خودرویی روندی کاهش را رقم زدند و شاخص‌کل بورس نیز منفی شد. بر این اساس، نمادهای ایران‌خودرو، سایپا، گسترش ‌سرمایه‌گذاری ایران‌خودرو، گروه بهمن، کرمان‌خودرو، ایران‌خودرودیزل، سایپادیزل، زامیاد و بهمن‌دیزل منفی شدند اما در مقابل تنها نماد پارس‌خودرو مثبت شد. همچنین روز دوشنبه در گروه خودرویی طی ۳۱هزار نوبت معاملاتی ۷۲۳میلیون سهم به ارزش ۲۳۱ میلیارد تومان مورد معامله قرار گرفت که نسبت‌به روز ‌شنبه با رشد روبه‌رو بود. همچنین ارزش بازار گروه خودرویی تا پایان معاملات روز دوشنبه نیز بالغ‌بر ۲۲۷هزار میلیارد تومان شد.

بورس باز هم ریخت

روز دوشنبه و در جریان معاملات بازار سهام، شاخص‌کل بورس با افت ۲۹.۲۱۶ واحد در محدوده ۲میلیون و ۱۳۱ هزار واحدی قرار گرفت. شاخص‌کل‌هم وزن نیز با کاهش ۸.۳۹۱ واحد در محدوده ۶۸۳ هزار واحدی ایستاد.

در این بازار نیز ۹.۷میلیارد ورقه سهم به ارزش بیش‌از ۷.۲ هزار میلیارد تومان معامله شد. شاخص فرابورس نیز با افت ۱۹۰واحد در محدوده ۲۲هزار واحدی قرار گرفت.

در فرابورس هم ۵.۱ میلیارد ورقه اوراق بهادار به ارزش بیش‌از ۴.۶ هزار میلیارد تومان مورد دادوستد قرار گرفت.

زیان خودروسازان از قیمت‌گذاری دستوری

تداوم اجرای قیمت‌گذاری دستوری در سال‌های اخیر موجب شده است میزان زیان انباشته ۳ شرکت خودروسازی به حدود ۲۵۰ هزار میلیارد تومان برسد. با توجه به این شرایط و به رغم حکم قانون برنامه هفتم توسعه مبنی‌بر ممنوعیت قیمت‌گذاری دستوری، اما همچنان این رویه ادامه دارد. محاسبات آماری سازمان بورس و اوراق بهادار گویای این واقعیت است که میانگین نرخ فروش کارخانه‌ای خودروهای تولیدشده در شرکت ایران خودرو، از محدوده ۱۰هزار دلار در سال۹۶ به سطح ۷۵۰۰دلار در سال ۱۴۰۲ کاهش یافته است.

میانگین قیمت فروش خودروهای سایپا نیز در همین مدت از ۸ هزار و ۶۰۰ دلار به محدوده ۵ هزار و ۸۰۰ دلار رسیده است. برآوردهای انجام شده حاکی از آن است که بر اثر اعمال سیاست قیمت‌گذاری دستوری، طی ۷سال اخیر، در مجموع ۷۵۰ همت یعنی بیش‌از ۱۰ میلیارد دلار رانت به جیب دلالان واریز شده است.

source

توسط elmikhabari.ir