درحالی‌که هنوز مصوبه آزادسازی واردات خودرو به شکل قانون اجرایی در گمرک قابل استناد نیست، برخی افراد اقدام به خرید کارت‌ملی دیگر شهروندان برای استفاده از مزایای آن می‌کنند!

در خرید کارت‌ملی برای واردات خودرو این خطر وجود دارد که خریدار نتواند از امتیاز کارت در ازای پولی که پرداخت کرده است، استفاده کند. زیرا هنوز نحوه اجرای آیین‌نامه آزادسازی خودروهای وارداتی ابهام دارد و مهم‌ترین ابهام همان نحوه تامین ارز توسط بانک مرکزی است.

مسیح نوروزی کلدهی، کارشناس و فعال بازار خودرو درباره خریدوفروش کارت‌ملی برای واردات خودرو دست‌دوم به «دنیای‌خودرو» گفت: «خریدوفروش کارت‌ملی که با هدف واردات خودرو دست‌دوم صورت می‌گیرد، قانونی نیست و عواقب زیان‌باری برای خریدار کارت‌ملی به دنبال خواهد داشت.»

وی افزود: «با توجه به این‌که فرآیندها و چگونگی اجرای آیین‌نامه واردات خودرو توسط عموم مردم هنوز مشخص نشده و بانک مرکزی منبع تامین ارز این خودروها را تعیین نکرده است، تمام خریدوفروش‌های کارت‌ملی که با هدف واردات خودروهای دست‌دوم انجام می‌شود، چالش‌زا خواهد شد.»

باتوجه به این‌که برخی افراد سودجو همیشه به دنبال دور زدن قانون و بهره‌برداری از بی‌اطلاعی دیگر شهروندان هستند؛ مهم‌ترین چالشی که خریداران و فروشنده‌های کارت‌ملی و امتیاز واردات خودرو دست‌دوم با آن روبه‌رو خواهند شد چیست؟

زمانی که منبع تامین ارز ازسوی بانک مرکزی مشخص شود و دستورالعمل‌های لازم به شکل جدید ابلاغ و جزئیات شفاف شود، ممکن است شرایط خاصی برای واردات وضع شده باشد و بر مبنای آن واردات مشمول همه نشود. به‌طور مثال ممکن است که این شرط گذاشته شود که واردکننده باید در خارج از کشور حساب داشته باشد.

رونق خریدوفروش کارت‌ملی در فضای مجازی نشان می‌دهد تعداد قابل توجهی از شهروندان به سوداگران اعتماد کردند. به نظر شما آیا واردکنندگان تخصصی خودرو با خرید کارت‌ملی برای واردات انبوه محصولات اقدام خواهند کرد؟

فعالان تخصصی بازار خودرو همواره با مکانیزم‌هایی که ایجاد رانت می‌کند، مخالف هستند و اگر خریدوفروش با این هدف انجام شود؛ اعتماد مردم خدشه‌دار و به این صنف زیان اصلی وارد خواهد آمد. انتظار ما از دولت آقای پزشکیان رسیدگی سریع به این موضوع است؛ اگر روال واردات خودروهای نو به شکل منطقی و طبیعی ادامه پیدا کند، بازار به‌گونه‌ای رقابتی خواهد شد که دیگر نیازی به واردات خودروهای دست‌دوم نباشد و قانون‌گذار نیز به‌طور شفاف اشاره کرده که هدف از واردات خودروهای دست‌دوم تنظیم بازار است.

یکی دیگر از خبرهایی که در فضای مجازی درخصوص واردات خودرو دست‌دوم بیشترین بازنشر را دارد، موضوع گواهی اسقاط و خودروهای فرسوده است. آیا در این خصوص مشخص شده که واردکنندگان خودرو باید چند گواهی یا پلاک اسقاط ارائه کنند؟

همانطور که پیش‌تر نیز برای واردات خودروی نو شایعات الزام خرید خودرو فرسوده مطرح بود، مجدد برای واردات خودروهای کارکرده نیز این موضوع مطرح شده است. بنابراین خواهشمندیم مردم فریب این شایعات و این ادعای کاذب را که حتما باید خودرو فرسوده به‌نام خود داشته باشند تا بتوانند خودرو وارد کنند، نخورند.

به عقیده برخی کارشناسان، تحولات سیاسی طی دو ماه گذشته موجب شد بسیاری از متقاضیان و صاحبان سرمایه‌های خرد، از بازار خودرو خارج شوند و به همین دلیل رکود در این حوزه تداوم پیدا کرده است. برای کاهش حباب نرخ محصولات خودرویی در بازار چه اقداماتی را موثر می‌دانید؟

تداوم واردات خودروهای نو، حباب قیمتی که اکنون برقرار است را از بین خواهد برد. بخشی از رکود کنونی برآمده از آن است که مردم انتظار دارند خودروها بیشتر و ارزان‌تری در بازار عرضه شود، اما تحقق این انتظار و عرضه خودروهای وارداتی بیشتر به میزان ارزی بستگی دارد که به این امر اختصاص داده می‌شود و درصورتی‌که ارز تامین شود، عرضه و تقاضا توازن پیدا خواهند کرد.

حجم محدود واردات خودرو در دولت گذشته مورد نقد بسیاری از فعالان صنعت و بازار خودرو قرار گرفته است. به نظر شما تا چه میزان عرضه خودروهای وارداتی و مونتاژی در مدیریت بازار خودرو موفقیت‌آمیز عمل کرده است؟

واردات و عرضه همین خودروهای چینی در بازار خودرو کشور تاثیرات چشمگیری داشته و حتی در ایجاد توازن بازار تاثیرگذار بوده است. همان‌طور که شاهد بودیم، خودروهای وارداتی در روزهای نخست آزادسازی واردات خودرو به کشور حباب‌های میلیاردی داشتند، اما الان کار به جایی رسیده است که قیمت برخی از این خودروها در بازار با قیمت شرکت واردکننده برابری می‌کند. این‌ها نشانگر این است که به توازن عرضه و تقاضا نزدیک می‌شویم و با نزدیک شدن قیمت خودروهای وارداتی به خودروهای تولید داخل و خودروهای مونتاژی این خودروها بازار دیگر خودروهای کشور را نیز از خود متاثر می‌کنند.

انتظار متقاضیان خرید خودروهای خارجی از شرکت‌های واردکننده خودرو، عرضه محصولات خودروسازان خوشنام جهانی است. دلیل عدم واردات و عرضه این قبیل خودروها چیست؟

به نظر من؛ با توجه به برخی شروط دولت پیشین که دست‌وپای واردکنندگان را بسته بود، واردات همین تعداد محصول هم قابل‌توجه است. البته درصورتی‌که ارز موردنیاز واردات موجود شود، امکان واردات خودرو مورد تقاضای تمام اقشار به وجود می‌آید. قانون هم هیچ کجا محدودیتی برای برخورداری از انواع خودرو برای شهروندان قائل نشده است. من عقیده دارم وقتی تعادل میان عرضه و تقاضای خودرو برای عموم جامعه فراهم آید، محدودیت‌ها در رده خودروهای وارداتی حذف می‌شود و واردات گوناگونی بیشتری پیدا می‌کند و به یقین ورود خودروهای صاحب‌نام نیز تاثیر خودرو را بر تعادل بازار حتی در بخش محصولات خودروسازان داخلی می‌گذارد.

انتظار می‌رود با تغییر دولت، برخی سیاست‌های داخلی و خارجی که بر صنعت و بازار خودرو تاثیرات مستقیم دارند کنار گذاشته شوند. این انتظارات در میان فعالان صنعت و بازار خودرو بیش از متقاضیان محصولات خودرویی دیده می‌شود. به نظر شما رکود شکل‌گرفته در بازار خودرو و کاهش قیمت‌ها تا کجا ادامه خواهد داشت؟

کاهش قیمت در بازار خودرو در حالی بوده که نرخ دلار در کنار سایر بازارهای موازی روندی افزایشی داشته است، اما با تزریق امید به بازار خودرو پس از روی کارآمدن مسعود پزشکیان موجب شد تا شاهد نوسان کاهشی در این بازار باشیم.

فعالان بازار خودرو انتظار دارند رئیس‌جمهور منتخب مردم بتواند در اداره امور دولت چهاردهم راه متفاوتی را در پیش بگیرد و گره از سیاست خارجی باز کند و در داخل با همدلی به امور نظم دهد. درحال‌حاضر همه طرف‌ها از وضعیت ناراضی هستند؛ خودروسازان با زیان محصولات را به مشتریان واگذار می‌کنند و خریداران از کیفیت گلایه‌مند هستند.

کارشناسان و مقامات کشوری نیز درخصوص زیان انباشته در صنعت خودرو، کیفیت پایین محصولات و کمیت تیراژ تولید لب به انتقاد گشوده‌اند. بازار خودرو همیشه راهی متفاوت با دیگر بازارهای کشور پیموده است. به عقیده من، بازار ارز به دلیل شوک ترور منجر به شهادت رهبر حماس در تهران و گمانه‌زنی درخصوص درگیری نظامی میان طرفین دچار افزایش حباب شده است، اما این وضعیت پایدار نخواهد بود.

source

توسط elmikhabari.ir