اخیرا، محققان دانشگاه وین (اتریش) آثاری از ادتیوهای ساخت لاستیک را در سبزیجات برگ‌دار کشف کردند. این مواد شیمیایی که برای جلوگیری از پیری و خوردگی لاستیک استفاده می‌شوند، در سبزیجات سوپرمارکت‌های سوئیس و مزارع یافت شدند و وجود ذرات لاستیک در محیط را برجسته کردند.

این مطالعه که در Frontiers in Environmental Science منتشر شده است، نشان می‌دهد ‌سبزیجات برگ‌داری که از سوئیس، اسپانیا و ایتالیا به همراه محصولاتی که مستقیما از مزارع برداشت شده بودند، مورد آزمایش قرار گرفته‌اند.

محققان مواد تشکیل‌دهنده لاستیک را در 11 مورد از 15نمونه سوپرمارکت از سوئیس و 9 مورد از 13 نمونه دیگر شناسایی کردند. نکته قابل‌توجه، وجود ادتیو یا افزونه‌ای به‌نام 6PPD است که برای جلوگیری از ترک‌خوردگی لاستیک‌ها استفاده می‌شود.

این ماده که برای حیات وحش مانند ماهی سالمون مضر است، از جمله موادشیمیایی شناسایی‌شده‌ای بود که در این مواد یافت شدند.

دانشمندان گمان می‌کنند این ادیتو لاستیک از طرق مختلف ازجمله آبیاری با فاضلاب تصفیه‌شده و استفاده از لجن فاضلاب به عنوان کود، وارد زنجیره غذایی می‌شوند. ذرات معلق در هوا که روی خاک می‌نشینند نیز ممکن است به آلودگی کمک کنند، البته در غلظت‌های نسبتا کم ممکن است این روایت‌ها صحیح باشند.

به‌رغم این یافته‌ها، این مطالعه بر خطر بالقوه مصرف ادتیو یادشده در مواد غذایی تاکید کرده است. در میان تلاش‌ها برای مدیریت و کاهش ضایعات، تولیدکنندگان تایر به طور فزآینده‌ای بر راه‌حل‌های پایدار، ازجمله بازیابی لاستیک از لاستیک‌های دور ریخته‌شده، تمرکز می‌کنند.

با تبدیل تایرهای قدیمی به منابع ارزشمند، این صنعت نه‌تنها اثرات مخرب زیست‌محیطی خود را کاهش می‌دهد بلکه معیارهای جدیدی را برای کارآیی و کاهش ضایعات تعیین می‌کند.

طبق تحقیقات Bis Research، پیش‌بینی می‌شود در سطح جهانی ارزش مواد تامین‌شده برای تولید تایر تا سال 2032 از 530 میلیون دلار آمریکا فراتر رود، ارقامی که از سال 2023 تا 2032 با 32.88 درصد رشد همراه خواهد بود.

این رشد سریع ناشی‌از افزایش تقاضا برای تایرهای سازگار با محیط‌زیست و استفاده از مواد پایدار در تولید خودروهای سواری و تجاری است.

به‌رغم چالش‌هایی مانند مقررات سختگیرانه و نگرانی‌های زیست محیطی، سازندگان تایر از فناوری پیشرفته برای تبدیل این موانع به فرصت استفاده می‌کنند. شرکت فنلاندی پالایش نفت و Neste، ارائه‌دهنده راه‌حل‌های پلی‌الفینی در اتریش؛ با یکدیگر همکاری کرده‌اند تا استفاده از مواد دورریخته‌شده خودرو را بهبود بخشند.

هدف شرکا در بازیافت لاستیک‌های قدیمی به پلاستیک‌های با کیفیت بالا، افزایش پایداری و بهره‌وری منابع است. این فرآیند با مایع‌سازی لاستیک‌های قدیمی Neste از طریق بازیافت شیمیایی آغاز می‌شود.

سپس Borealis این مواد مایع را به مواد شیمیایی پایه مانند فنل و استون تبدیل می‌کند که برای Covestro عرضه می‌شود.

Covestro از این مواد شیمیایی برای تولید پلی‌کربنات‌های با خلوص بالا برای کاربردهای مختلف خودرو از چراغ‌های جلو گرفته تا مشبک‌های رادیاتور، استفاده می‌کند.

این شرکا بر اهمیت همکاری در دستیابی به دوار بودن مصرف مواداولیه و حمایت از کاربردهای پلیمری پایدار و بازیافت زباله‌هایی با کیفیت پایین به پلاستیک‌هایی با کیفیت بالا تاکید می‌کنند، مواردی که به طور جدی به نفع صنایع و محیط‌زیست است.

اولین محصولات حاصل از این همکاری در حال حاضر در دسترس است و ادغام موفقیت‌آمیز محتوای بازیافتی در مواد اولیه خودرویی با کارآیی بالا را به تایید رسانده‌اند. با توجه به پتانسیل مقیاس‌پذیری این پروژه‌ها، پیش‌بینی می‌شود این پروژه بر مقررات آینده اتحادیه اروپا مانند مقررات عمر وسایل‌نقلیه هم تاثیر بگذارد.

source

توسط elmikhabari.ir