بر این اساس، نمادهای ایران‌خودرو، سایپا، گسترش ‌سرمایه‌گذاری ایران‌خودرو، گروه بهمن، کرمان‌خودرو، ایران‌خودرودیزل، سایپادیزل، زامیاد و پارس‌خودرو منفی شدند. همچنین روز گذشته در گروه خودرویی طی ۲۳ هزار نوبت معاملاتی ۱.۱میلیارد سهم به ارزش ۳۰۹ میلیارد تومان مورد معامله قرار گرفت که نسبت به روز چهارشنبه با افت روبه‌رو شد. ارزش بازار گروه خودرویی نیز تا پایان معاملات روز ‌شنبه بالغ‌بر ۲۰۱ هزار میلیارد تومان شد.

بورس تبدیل به کوره پول‌سوزی شده است

روز شنبه و در جریان معاملات بازار سهام، شاخص‌کل بورس با ریزش ۶۱.۷۰۵ واحدی در محدوده دومیلیون و ۶ هزار واحد قرار گرفت. شاخص‌کل ‌هم‌وزن نیز با افت ۱۹.۸۸۸ واحدی در محدوده ۶۳۷ هزار واحد ایستاد. در این بازار هم ۱۰.۶ میلیارد ورقه سهم به ارزش بیش‌از ۶.۴ هزار میلیارد تومان معامله شد.

شاخص فرابورس نیز با افت ۵۹۶ واحدی در محدوده ۲۰هزار واحد قرار گرفت. در فرابورس نیز ۴.۱میلیارد ورقه اوراق بهادار به ارزش بیش‌از ۷.۱ هزار میلیارد تومان مورد دادوستد قرار گرفت. این درحالی است بی‌اعتمادی به بورس در میان سهام‌داران موج می‌زند.

ازسوی‌دیگر افزایش ریسک‌های سیستماتیک نیز مزید بر علت شده و روند بورس را منفی کرده است. کارشناسان بازار سهام معتقدند درحال‌حاضر به دلیل وقایع سیاسی پیش آمده، شاهد یک فضای متلاطم در منطقه خاورمیانه هستیم و نه تنها کشور ما بلکه بازار بیشتر کشورهای منطقه را نیز تحت تاثیر خود قرار داده پس طبیعتا بورس و بازار سرمایه در کشور نیز تحت تاثیر این موضوع قرار دارد.

به عبارتی می‌توان ریزش شاخص بورس را از پیامدهای روانی این وقایع به حساب آورد که البته یک پدیده کوتاه‌مدت، زودگذر و موقتی است. در شرایط فعلی که شاخص بورس با افت و ریزش روبه‌رو است بسیاری از کسانی که سرمایه‌گذار و سهام‌دار واقعی هستند از این بازار خارج نمی‌شوند، بلکه فرصت‌ها را شناسایی و سهام موردنظر خود را بر عکس انتظار خریداری می‌کنند.

یک قاعده کلی و علمی در رابطه با بازار سرمایه و سهام وجود دارد؛ آن قاعده این است که خرید و فروش سهام برای کسانی است که تاب تحمل و اشتهای پذیرش ریسک را داشته باشند یعنی در زمان شرایط سقوط بازار نیز می‌دانند ارزش واقعی شرکت‌های سهامی چقدر است و این افت و ریزش به خاطر شرایط سیاسی بوده و در بنیان و پتانسیل تولیدی و ارزش واقعی سهام این شرکت‌ها شک و شبهه‌ای ایجاد نمی‌کند، بنابراین در این شرایط اتفاقا بسیاری از کسانی که نگاه بلندمدت دارند، سرمایه و سهام خود را به فروش نمی‌رسانند.

source

توسط elmikhabari.ir