به گزارش خبرگزاری بازار اردیبهشت امسال جواد اوجی، وزیر نفت از ورود پتروشیمی‌ها به حوزه تولید بنزین خبر داد. در آن زمان مسئولان وزارت نفت درباره این طرح صحبت کردند و انتظار می‌رفت مشکل ناترازی بنزین حل شود. اما اکنون به‌رغم سپری‌شدن چند ماه از این اعلام این خبر اما همچنان نه خبری از جزییات دقیق این طرح شنیده می‌شوند و نه از واحدهایی که قرار است آن را اجرایی کنند.

البته آن‌گونه که مرتضی شاهمیرزایی گفت است ۴ تا ۵ متانول‌ساز آمادگی خود را برای ورود به این حوزه اعلام کرده‌اند اما نامی از این مجتمع ها برده نشده و به نظر می رسد که این موضوع همچنان در حد طرح است.

البته او حالا در گفت‌وگو با بازار بیان کرد: اولویت ما تولید بنزین نبوده زیرا به دنبال تولید محصولات با ارزش افزوده بالاتر هستیم. اما با توجه به بحرانی که در زمینه سوخت وجود دارد، قرار شد به این حوزه ورود کنیم.

مدیرعامل شرکت صنایع ملی پتروشیمی ایران با اشاره به این نکته که نیاز به بنزین در شرایط فعلی و ناترازی سوخت امری انکارناپذیر است، ادامه داد: البته این اقدام سبب نمی‌شود توسعه زنجیره‌های دیگر این صنعت را که ارزش افزوده بالایی هم دارند، متوقف کنیم و تنها به دنبال تولید بنزین باشیم.

او با اشاره به این نکته که متانول یکی از محصولات پتروشیمی است که قرار است به عنوان خوراک در واحدهای دیگر مورد استفاده قرار گیرد، اظهار کرد: در یک فرآیند از متانول به تولید بنزین می‌رسیم.

پس طبیعی است ارزش افزوده بالایی ندارد. ضمن اینکه این تولید قرار است به عنوان سوخت خودروهای داخلی مصرف شود.

بدون شک این راهبرد درستی نیست اما در کوتاه‌مدت با توجه به حجم بالای تولید متانول در کشور این طرح در دستور کار مجتمع‌های متانول‌ساز قرار گرفته است. معاون وزیر نفت در ادامه سخنان خود با اشاره به حجم بالای تولید متانول در کشور، گفت: برای ظرفیت متانول تولیدی کشور باید از 2دهه قبل برنامه‌ریزی می‌کردیم ولی متاسفانه این کار صورت نگرفته و ما ناچار به صادرات این محصول با قیمت‌های ناچیز به بازارهای هدف خود هستیم. حتی در برخی موارد در بعضی بازارها همچون چین نیز تقاضایی برای متانول ما وجود ندارد و این مساله واحدهای تولیدی ما را با مشکل مواجه می‌کند چراکه ظرفیت مخازن آنها تکمیل شده و در عمل امکان فروش آنها وجود ندارد.

او ادامه داد: بر اساس هدف‌گذاری‌های صورت‌گرفته تا ۱۰ سال آینده عرضه خودروهای بنزینی در بسیاری از کشورهای دنیا متوقف خواهد شد و توسعه حمل‌ونقل مبتنی‌بر خودروهای غیرآلاینده و تجدیدپذیر صورت خواهد گرفت. با این‌تفاصیل ما به عنوان یک کشور نفتی قرار است چگونه از این منبع خدادادی استفاده کنیم. به همین دلیل باید به سمت توسعه و تولید محصولات پتروشیمی با ظرفیت حداکثری حرکت کنیم چون چند سال دیگر امکان صادرات نفت خام مانند امروز فراهم نخواهد بود.

source

توسط elmikhabari.ir