معاون تحقیقات، طراحی و تکوین محصول ایران‌خودرو به‌تازگی از طراحی و توسعه موتور دوگانه‌سوز توربوشارژ با توان و گشتاور بالا در آینده نزدیک خبر داده است. مهدی رادمنش با اشاره به سورن به‌عنوان یکی از محصولاتی که از این پیشرانه بهره‌مند خواهد شد، گفت: «در شرایط کنونی و پررنگ شدن اهمیت کاهش مصرف سوخت، در صورت حمایت از مشتریان خودروهای دوگانه‌سوز، ظرفیت تولید این محصولات به‌راحتی قابل افزایش است.» وی افزود: «توسعه ناوگان تاکسی‌رانی گازسوز راهکار بسیار موثری در کاهش سبد مصرف بنزین در این ناوگان است که نیازمند حمایت دولت از تاکسی‌رانان برای جایگزینی با خودروهای فرسوده شبکه تاکسی‌رانی است.»

توان و گشتاور بالاتر EF7 گازسوز نسبت به نمونه تنفس طبیعی

در خودرو سورن‌پلاس توربو گازسوز با استفاده از سیستم پرخوران و همچنین افزایش راندمان حجمی موتور (نسبت تراکم) تا ۱۱.۷، حدود ۲۵۰ نیوتون‌متر گشتاور حاصل شده و قدرت این خودرو نیز حدود 166 اسب بخار است.

معاون تحقیقات، طراحی و تکوین محصول ایران‌خودرو در این خصوص اظهار داشت: «موتور EF7 پایه‌گازسوز که سوخت اصلی و پیش‌فرض آن، گاز طبیعی فشرده بوده، در نسخه توربو از توان و گشتاور بالاتری نسبت به نمونه تنفس طبیعی برخوردار است و با توجه به عدم آسیب به اجزای داخلی آن در اثر استفاده از سوخت گاز، استهلاک پایینی دارد و گزینه مناسبی برای ناوگان تاکسی‌رانی و حتی مشتریان عادی به شمار می‌رود.»

وی ادامه داد: «سورن‌پلاس محصولی است که در ناوگان حمل‌ونقل عمومی نیز مورد توجه است و مشتریان زیادی دارد که با ارتقای موتور آن، رضایت‌مندی بیش‌تری برای مصرف‌کنندگان حاصل خواهد شد.»

عرضه سورن‌پلاس دوگانه‌سوز توربو در شبکه تاکسیرانی

رادمنش همچنین اعلام کرد: «تعامل و تفاهم مناسبی با وزارت کشور برای تولید و عرضه این خودرو در شبکه تاکسی‌رانی صورت گرفته و امکان افزایش ظرفیت تولید و عرضه آن نیز فراهم است.»

وی بیان کرد: «درحال‌حاضر دو محصول وانت آریسان۲ و سورن‌پلاس به‌صورت دوگانه‌سوز تولید می‌شوند که با توجه به استقبال مشتریان از این محصولات، آمادگی برای افزایش ظرفیت تولید آن‌ها وجود دارد.»

گفتنی است؛ بنا بر اعلام رسمی در بهمن‌ماه سال گذشته، براساس توافق‌نامه‌ای میان ایران‌خودرو و وزارت کشور، ناوگان تاکسی‌رانی کشور با محصول سورن نوسازی خواهد شد. در راستای اجرای این توافق نامه، دست‌کم ۲۰۰هزار دستگاه سورن مجهز به موتور پایه‌گازسوز در اختیار ناوگان تاکسی‌رانی قرار خواهد گرفت. در این زمینه، با اجرای قرارداد و تامین منابع مالی از سوی بهره‌بردار، ایران‌خودرو نسبت به افزایش ظرفیت تولید روزانه سورن اقدام خواهد کرد.

عملکرد سورن‌پلاس توربو گازسوز روی حالت بنزین

به گفته مهندسان ایران‌خودرو، تمرکز اولیه در طراحی این خودرو روی سوخت گاز بوده است تا مصرف‌کننده ترغیب شود از حالت گاز خودرو استفاده کند؛ تاجایی‌که در ابتدای این پروژه، قرار بود تکیه بر بنزین در حدی باشد که تنها در هنگام اتمام گاز، مصرف‌کننده را به جایگاه CNG برساند، اما به دلیل برخی محدودیت‌ها و همچنین درخواست مرکز تحقیقات ایران‌خودرو، حالت بنزین هم به سورن‌پلاس توربو گازسوز اضافه شد. هرچند عملکرد این خودرو در حالت بنزین به قوت و قدرت حالت گاز نیست، اما باز هم نسبت به خودروهای تنفس طبیعی عملکرد بهتری دارد؛ نمونه‌های تنفس طبیعی، گشتاوری حدود ۱۵۰نیوتون‌متر دارند، درحالی‌که گشتاور سورن‌پلاس توربو گازسوز روی حالت بنزین ۱۸۰ نیوتون‌متر است. قدرت خودرو نیز حدود ۱۰۰ کیلووات (۱۳۵ اسب بخار) است. قرار است این خودرو با گیربکس شش‌سرعته دستی به بازار عرضه شود. آلایندگی کم، توان بالا، پیمایش مناسب و هزینه ارزان‌تر سوخت گاز نسبت به بنزین از مزایای سورن‌پلاس توربوگازسوز با سوخت CNG هستند.

ظرفیت مخزن گاز و میزان پیمایش با آن

پیمایش خودرو که پیرو همان افزایش راندمان حجمی خودرو حاصل شده‌، از دیگر نکات مهم این پروژه است. این خودرو با یک بار سوخت‌گیری در مخزن ۱۰۰ لیتری خود می‌تواند ۴۰۰ کیلومتر را بپیماید. این در حالی است که خودروهای گازسوز فعلی پیمایشی حدود ۲۰۰ کیلومتر دارند.

از آن‌جا که مبنای طراحی موتور EF7، سوخت گاز بوده، هنگام استفاده از سوخت گاز، دمای موتور و فشار احتراق بالاتر از حالت بنزین می‌رود و فشار داخل سیلندرها بیشتر است. در نتیجه، انتظار می‌رود دوام قطعات موتور بیشتر باشد. برای نمونه شاتونی که استفاده می‌شود، باید از نوعی باشد که تا ۳۰۰نیوتون‌متر گشتاور را تحمل کند. همین‌طور بلوک سیلندر باید تا ۳۰۰درجه سانتیگراد دما را تحمل کند تا واشر سرسیلندر آسیب نبیند. به‌همین دلیل، موتور EF7 بر مبنای بیشترین گشتاوری که ممکن بود در حالت گاز به آن برسد، طراحی شده است.

امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی

مطابق استانداردهای ۸۵گانه جدید سورن‌پلاس توربو گازسوز به امکاناتی همچون سیستم کنترل پایداری، سیستم پایش فشار باد تایرها، دستیار ترمز اضطراری، دی‌لایت و… مجهز است. مانیتور لمسی نیز در این خودرو تعبیه شده است. از دیگر امکانات این خودرو می‌توان به دو کیسه هوا، تریم داخلی پارچه، پشتی برقی صندلی‌های جلو، دوربین و سنسور پارک عقب، فرمان هیدرولیک، آینه‌های تاشو برقی، تهویه اتوماتیک، ترمز دیسکی جلو و کاسه‌ای عقب، سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی، نشانگر تعویض دنده GSI، پوزیشن‌لایت، کنترل سیستم صوتی از روی فرمان و… اشاره کرد. فضای جادار کابین، سیستم تعلیق کارآمد و امکانات بهتر سورن‌پلاس توربوگازسوز نسبت به نسخه پایه از مهم‌ترین مزایای این محصول به شمار می‌رود.

source

توسط elmikhabari.ir