سوئیس به خاطر چیزهای بسیار زیادی شهرت دارد و شناخته شده است که از جمله آن‌ها می‌توان به مناظر بسیار زیبا و خیره‌کننده آلپ و استراحتگاه‌های زمستانی آن، سنت‌های عالی ساعت سازی، شکلات و ترکیبی بی‌نظیری از فرهنگ و زبان‌ها اشاره کرد. با این حال، این کشور اروپایی به خاطر هزینه‌های بسیار بالای زندگی نیز مشهور است.

طبق گزارش جدیدی که توسط پایگاه اینترنتی Numbeo منتشر شده، شهر ژنو (Geneva) گران‌ترین شهر جهان برای زندگی است. این شرکت هزینه خواربار، غذا خوردن در بیرون، اجاره و همچنین هزینه کلی زندگی را در نظر گرفته تا رتبه‌بندی‌ای از گران‌ترین مقاصد و شهرهای جهان از لحاظ هزینه زندگی داشته باشد. از شهر نیویورک نیز به‌عنوان پایه‌ای با امتیاز ۱۰۰ استفاده شده است.

در مقایسه با شهر نیویورک، شهر ژنو توانسته امتیاز ۱۰۱.۷ را دریافت کند که حدود ۱.۷ درصد گران‌تر از شهر نیویورک است. اما این بدان معنا نیست که همه خدمات در این شهر سوئیسی قیمت به مراتب بالاتری دارند. در حقیقت، شرکت Numbeo متوجه شده که شاخص اجاره در شهر ژنو ۵۹.۶ یا ۴۰ درصد کمتر از شهر نیویورک است. با این حال، مواد غذایی ۱۱.۴ درصد گران‌تر هستند و قیمت رستوران‌ها ۱.۵ رصد بالاتر است.

در سال ۲۰۲۱ میلادی، قیمت‌های مصرف‌کننده سوئیس ۵۴ درصد بیشتر از قیمت‌های مصرف‌کننده در اتحادیه اروپا بوده است. این کشور بخشی از اتحادیه اروپا نیست اما در بازار واحد اتحادیه اروپا شرکت می‌کند. با این حال، در همان سال، شهروندان سوئیسی می‌توانند حدود ۱۵ درصد از درآمد سالانه خودشان در حدود ۱۱۳۰۰ دلار به صورت متوسط و بر اساس داده‌های رسمی پس‌انداز کنند.

بخشی از آنچه که سبب گرانی شهر ژنو شده، این است که این شهر مقر چندین سازمان جهانی از جمله دفتر بین‌المللی سازمان بهداشت جهانی، مقر اروپایی سازمان ملل متحد و سازمان اروپایی تحقیقات هسته‌ای است.

با این حال، شهر ژنو مکرراً به‌عنوان یکی از بهترین شهرهای جهان برای زندگی رتبه‌بندی می‌شود. اوایل امسال، این شهر در شاخص سالانه زیست پذیری جهانی EIU توانسته در جایگاه پنجم قرار بگیرد و همچنین امتیازات بسیار بالایی در رده‌های مراقبت‌های بهداشتی و آموزش گرفته است.

یکی دیگر از شهرهای سوئیس شهر زوریخ است که امتیاز کلی ۱۰۰.۴ را به دست آورده و در رتبه دوم گران‌ترین شهرهای جهان برای زندگی قرار گرفته است. مانند شهر ژنو، شهر زوریخ نیز یک قطب مالی سوئیس و پرجمعیت‌ترین شهر این کشور است که دارای شاخص اجاره کمتری در حدود ۴۶.۵ درصد نسبت به شهر نیویورک است اما خواربار و همچنین غذا خوردن در بیرون قیمت‌های بیشتری دارند. شرکت Numbeo هزینه زندگی یک خانواده چهار نفره در زوریخ را ۶۱۸۴ دلار در ماه تخمین زده است. برای یک فرد مجرد، هزینه‌های ماهانه ۱۶۸۹ دلار بدون اجاره است.

شهر نیویورک در رتبه‌بندی گران‌ترین شهرهای جهان در رتبه سوم قرار گرفته و در رتبه‌های بعدی نیز شهر سانفرانسیسکو در رتبه چهارم و شهر بوستون در رتبه پنجم فهرست شرکت Numbeo از گران‌ترین شهرهای جهان قرار دارند. هفت تا از ۱۰ شهر گران جهان در ایالات متحده آمریکا و سه شهر در اروپا قرار دارند.

source

توسط elmikhabari