پس از معرفی کنسول PS5 Pro، بحث‌ها در مورد عملکرد فنی آن بیش از پیش شدت گرفته است. در این میان، برخی به دلیل هزینه بالای این کنسول، آن را با رایانه‌های شخصی مقایسه می‌کنند. اما در مقایسه با یک GPU دسکتاپ، پردازنده گرافیکی PS5 Pro چه عملکردی از خود نشان خواهد داد؟

به گفته کارشناسان، عملکرد PS5 Pro ظاهراً با مدل «کندتر» RX 7800 XT و در عملکرد ردیابی پرتو، با GeForce RTX 4070 قابل مقایسه است.

عملکرد پردازنده گرافیک PS5 Pro کمی ضعیف‌تر از RX 7800 XT خواهد بود - گیمفا
جدول مقایسه پردازنده گرافیکی PS5 Pro با دیگر پردازنده‌ها

 از نظر ارتقا نسبت به مدل پایه، PS5 Pro دارای ۶۷٪ واحدهای محاسباتی (computing units) بیشتر نسبت به PS5 است. در واقع، PS5 دارای ۳۶ واحد محاسباتی است، بنابراین افزایش ۶۷ درصدی در PS5 Pro، به معنای رسیدن این تعداد به ۶۰ خواهد بود. این دقیقاً همان عدد AMD Radeon RX 7800 XT است.

 البته، این باعث نمی‌شود PS5 Pro به‌ اندازه کارت گرافیک AMD قوی باشد و باید موارد دیگری را نیز نظر گرفت. به‌عنوان مثال، پهنای باند پردازنده گرافیکی این کنسول، ۸ درصد کمتر از RX 7800 XT است که برای بارگذاری سریع‌تر محیط‌های با جزئیات بالا مهم است.

 با توجه به تمام موارد ذکر شده، می‌توان نتیجه گرفت که عملکرد پردازنده گرافیکی PS5 Pro، نزدیک به RX 7800 XT با کمی قدرت کمتر است. با این حال، یک نکته مهم در مورد کنسول وجود دارد که نباید از آن غافل شویم: CPU.

 CPU کنسول PS5 Pro، تقریباً همان CPU بر پایه معماری Zen2 است که در PS5 پایه وجود دارد، ولی به مقدار کمی توانایی بهبود سرعت پردازش را دریافت کرده است. با این وجود، دستیابی به نرخ ثابت ۶۰ فریم بر ثانیه، خصوصاً در بازی‌هایی که نیاز به CPU قوی‌تری دارند، به دلیل مشکل Bottleneck ایجاد شده میان CPU و GPU، دشوار خواهد بود.

source

توسط elmikhabari.ir