وال‌استریت ژورنال گزارش کرده که کوالکوم غول فناوری تراشه‌های موبایل، قصد خرید اینتل را دارد. هرچند این موضوع قطعی نشده با اینحال نشان‌دهنده وضعیت بحث‌برانگیز اینتل است.اینتل که سالهاست با پردازنده‌های مبتنی بر معماری x86 سوار بر بازار رایانه‌های شخصی بود، حالا با فشارهای اقتصادی و رقبای سرسختی‌تری مواجه شده است.

از طرفی کوالکوم، بازار تراشه‌های موبایل با معماری Arm را در دست دارد و خرید اینتل نشان می‌دهد این شرکت تا چه حد بلندپرواز است. به گزارش androidheadlines، هرچند که این موضوع به قطعیت نرسیده اما به نظر می رسد کوالکوم قصد دارد با این اقدام، سهم بزرگی از بازار تراشه‌ رایانه‌های شخصی را از آن خود کند.

راهنمای خرید تکراتو

از موبایل تا رایانه؛ کوالکام در پی گسترش قلمرو با خرید اینتل

در صورتیکه که این موضوع محقق شود، کوالکوم یکی از بازیگران اصلی صنعت تراشه خواهد شد. در حالی که کوالکوم در 2024 با تولید اسنپدراگون ایکس ورود دوباره‌ی خود را به بازار لپ‌تاپ‌ها جشن می‌گیرد، اینتل با مشکلات اقتصادی و چالش‌های فنی که اخیرا تجربه کرده، در ضعیف‌ترین موقعیت خود به سر می‌برد.

در ماه‌های گذشته اینتل استراتژی خود را تغییر داد و برای کاهش هزینه، 15 درصد کارکنان خود را تعدیل کرد و پس از تحمل زیان 1/6 میلیارد دلاری مجبور شد دست به اصلاحات گسترده‌ای بزند.

به گفته‌‌ی پت گلسینگر، مدیرعامل این شرکت،  این شرکت قصد دارد همچنان بر روی فعالیت‌های اصلی تولید تراشه تمرکز کرده و بخش‌های غیرضروری را تعطیل کند.

اینتل که زمانی به دلیل توانایی تولید داخلی تراشه‌های پیشرفته، مزیت رقابتی قابل توجهی نسبت به رقبایی مانند AMD داشت، اکنون برای تولید تراشه‌های جدید خود به شرکت تایوانی TSMC وابسته شده است. این وابستگی ناشی از مشکلاتی است که اینتل در توسعه فناوری لیتوگرافی 18A (با فناوری 1.8 نانومتری) با آن مواجه بوده است.

در طرف دیگرAMD، رقیب نام‌آشنای اینتل سعی کرد تا با تکیه بر صنعت بازی‌های رایانه‌ای، جایگاه خود را تقویت کند؛ بطوریکه بسیاری از کنسول‌های بزرگ بازی مانند پلی‌استیشن و ایکس‌باکس، حالا از تراشه‌های این شرکت استفاده می‌کنند.

اینتل که دیرزمانی نقش اصلی این حوزه را بازی می‌کرد، حالا به دلیل مشکلات عدیده این جایگاه را از دست داده است. به عنوان مثال، مشکلات ناپایداری که در پردازنده‌های نسل 13 و 14 اینتل به وجود آمده، اعتماد گیمرها را نیز خدشه‌دار کرده؛ این در حالیست که اینتل خدماتی مانند تمدید گارانتی یا بروزرسانی‌های نرم‌افزاری را برای کاهش این مشکلات ارائه کرده است.

بیشتر بخوانید:

source

توسط elmikhabari.ir