آی‌تی‌من– موضوع این تفاهم‌نامه، همکاری به منظور تسهیل پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه اشتغال‌زایی مطابق با سهمیه ابلاغی بانک مرکزی به مبلغ هشت هزار میلیارد ریال با رعایت ضوابط و شرایط تعیین شده توسط وزارت اقتصاد و دارایی به شرکت‌های دانش بنیان مطابق تبصره 2 قانون بودجه سال جاری از طریق صدور ضمانت‌نامه اعتباری به نفع بانک ملت در راستای تضمین تسهیلات اعطایی بانک‌ها به شرکت‌های دانش‌بنیانِ معرفی شده از سوی صندوق نوآوری و شکوفایی است.

محمدصادق خیاطیان، رییس صندوق نوآوری و شکوفایی، در این مراسم گفت: همکاری بسیار خوبی بین بانک ملت و صندوق نوآوری و شکوفایی به منظور تامین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان از سال 1398 آغاز شده است که البته فراز و فرودهایی هم در این مسیر وجود داشته است اما خوشبختانه امروز به یک درک متقابل و اعتماد بسیار بالایی در این حوزه رسیده‌ایم.

وی گفت: امروز یک هدف‌گذاری بر حسب قانون بر همه ما تکلیف شده و اینکه سهم اقتصاد دانش‌بنیان ازGDP  کشور در برنامه هفتم پیشرفت 7 درصد پیش‌بینی شده است. سهم اقتصاد دانش‌بنیان از GDP  طبق قراردادهای موجود 2.7 است که طبق قانون برنامه هفتم پیشرفت این عدد باید به 7 درصد برسد. برای این کار به نظر می‌رسد رکن نظام مالی و تامین مالی اهمیت بسزایی دارد؛ لذا خواهش ما از شبکه بانکی کشور به‌طور عام و از بانک ملت به طور خاص این است که علی‌رغم همه مشکلاتی که در سر راه بانک‌ها وجود دارد و سیاست‌های انقباضی که در دولت دنبال می‌شود ما را همراهی کنند.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: در سال گذشته که به نام «رشد تولید» نامگذاری شده بود با همکاری سه بانک اعلام کردیم که شرکت‌های دانش‌بنیانی که بتوانند رشد دو برابری تولید داشته باشند با ضمانت‌نامه پرداخت صندوق نوآوری می‌توانند از این سه بانک تسهیلات سه درصدی سرمایه در گردش دریافت کنند. در این راستا در حدود پنج هزار میلیارد تومان ضمانت‌نامه ارائه کردیم که 4.5 همت آن توسط این سه بانک پرداخت شد.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی ادامه داد: در بسته رشد تولید دانش‌بنیان و در قالب امضای تفاهم‌نامه‌ با این سه بانک، پنج همت تسهیلات اعطا کردیم که همین میزان تسهیلات باعث ۷۰ همت رشد فروش محصول دانش‌بنیان شد که نشان دهنده ارزش افزوده بالایی است که این شرکت‌ها ایجاد کرده‌اند.

فرشید فرخ نژاد، مدیرعامل بانک ملت نیز در این مراسم از دغدغه‌های مهم این بانک گفت و اظهار کرد: ما در بانک چند دغدغه مهم داریم که یکی از مهمترین‌ آنها این است که تسهیلاتی که داده می‌شود در جای خود خرج شود. به عبارت دیگر از بازگشت منابع اطمینان حاصل کنیم. در این زمینه و در حوزه تسهیلات اعطایی به شرکت‌های دانش بنیان مجموعه صندوق نوآوری به کمک بانک آمده و بخش زیادی از این دغدغه‌ها را برطرف کرده است.

روح‌الله ذوالفقاری، معاون تسهیلات و تجاری‌سازی صندوق نوآوری و شکوفایی نیز در این نشست ضمن ارائه گزارشی از همکاری این دو مجموعه گفت: صندوق نوآوری از سال 1398 به طور جدی با بانک ملت در حوزه پرداخت تسهیلات و اعطای ضمانت‌نامه به شرکت‌های دانش‌بنیان همکاری داشته است. در سال 1402 نیز در چارچوب همکاری‌های مشترک میان صندوق نوآوری و بانک ملت نزدیک به 1200 میلیارد تومان تسهیلات به شرکت‌هایی که صندوق معرفی کرد، پرداخت شده است. البته 550 میلیارد تومان نیز میزان ضمانت‌نامه‌هایی بوده که از طریق معرفی صندوق به بانک به نفع شرکت‌های دانش‌بنیان صادر شده است.

معاون تسهیلات و تجاری‌سازی صندوق افزود: از ابتدای سال 1403 و با همکاری با بانک ملت، بخشی از آن تسهیلات تبصره 18 با رقم بالغ بر 100 میلیارد تومان به 20 شرکت دانش بنیان پرداخت شده است.

 

 

source

توسط elmikhabari.ir