جابربن حیان مجموعه وسیعی از دستور العمل‌های کیمیاگری را ثبت کرد و روش‌هایی را برای تهیه اسیدها، قلیاها، رنگ ها، فلزات و ترکیبات دارویی توصیف کرد که پایه‌های هنرهای شیمیایی را پایه‌گذاری کرد و بر نسل‌های دانشمندان جهان اسلام و اروپا تأثیر گذاشت.

همچنین جابربن حیان فراتر از جست‌وجوی‌های شیمیایی‌اش، کمک‌های فلسفی نیز انجام داد، و به بررسی ماهیت ماده، عناصر چهارگانه و مفهوم اتم‌ها پرداخت که به‌طور قابل‌توجهی بر دانشمندان بعدی مانند رابرت بویل تأثیر گذاشت. میراث او از طریق ترجمه آثار او به لاتین و انتشار آن‌ها در سراسر اروپا در قرون وسطی ماندگار شد

یکی از معروف‌ترین اختراعات جابربن حیان، قلم نوری است که در این مطلب به این اختراع جالب می‌پردازیم.

جابربن حیان

بیشتر بخوانید: اختراعات جابربن حیان؛ انواع اختراعات و نوآوری های جابربن حیان

هدف جابربن حیان از اختراع قلم نوری چه بود؟

جابربن حیان بر روی فلزات مختلف و روش‌های استخراج و خالص سازی طلا، جلوگیری از زنگ زدن آهن، حکاکی روی طلا، رنگرزی و نم ناپذیر کردن پارچه‌ها و تجزیه مواد شیمیایی تحقیق می‌کرد و به یافته‌های زیادی دست یافت و در همین راه بود که قلم نوری را اختراع کرد. جوهر قلم نوری در تاریکی نیز می‌درخشد. جوهر این قلم با استفاده از خاصیت فسفرسانس تولید شد و کار نوشتن در تاریکی را ممکن کرد.

حکیم ایرانی، جابربن حیان

شما از زندگی نامه جابربن حیان چه می‌دانید؟ 

جابر بن حیان که بود؟

جابربن حیان کوفی دانشمند شیعی قرن دوم هجری قمری (سال ۱۰۳ یا ۱۰۴) و متولد توس واقع در خراسان ایران است و مجموعه بزرگی از آثار علمی در کیمیا، فلسفه، طب، ریاضیات، نجوم و موسیقی در تاریخ به این دانشمند مشهور نسبت داده شده است و او را “پدر علم شیمی” می‌نامند. دانشمند نامدار ابن خلدون به کمکهای عظیم ابن حیان به علم شیمی پی برد و از او به عنوان «امام نویسندگان شیمی» یاد کرد. در واقع، خود شیمی گاهی به افتخار کارهای نوآورانه او «علم جابر» نامیده می‌شود.

کشف مواد شیمیایی متعددی همچون هیدروکلریک اسید، نیتریک اسید، تیزاب (مخلوطی از دو اسید یاد شده که از جمله اندک موادی است که طلا را در خود حل می‌کند)، سیتریک اسید (جوهر لیمو) و استیک اسید (جوهر سرکه)، همچنین معرفی فرایندهای تبلور و تقطیر که هر دو سنگ بنای شیمی امروزی به‌شمار می‌آیند، از جمله یافته‌های اوست. او نظریه هایی را در مورد کیمیاگری، معرفی تکنیک های تجربی و پالایش فرآیندهای آزمایشگاهی توسعه داد. کار او با تأکید بر آزمایش، مشاهده دقیق و مستندسازی، زمینه را برای شیمی مدرن ایجاد کرد.

بیشتر بخوانید: بررسی زندگی نامه چند مخترع ایرانی به همراه اختراعات و نوآوری های آن ها

لطفا نظرات و پیشنهادات خود را در انتهای همین مطلب با ما و کاربران محترم سایت ستاره به اشتراک بگذارید.

source

توسط elmikhabari.ir