نمادهای ایران‌خودرو، سایپا، زامیاد، بهمن‌دیزل، سایپادیزل، گسترش‌سرمایه‌گذاری‌ایران‌خودرو، گروه‌بهمن پارس‌خودرو مثبت شدند. در مقابل نیز نمادهای ایران‌خودرودیزل و کرمان‌خودرو منفی بودند. همچنین، روز چهارشنبه در گروه خودرویی طی ۱۵هزار نوبت معاملاتی، ۵۵۱میلیون سهم به ارزش ۱۷۷میلیارد تومان معامله شد که نسبت‌به روز سه‌شنبه کاهش داشت. ارزش بازار گروه خودرویی تا پایان معاملات روز سه‌شنبه بالغ‌بر ۲۲۴هزار میلیارد تومان شد.

بورس باز هم مثبت شد

روز ‌چهارشنبه و در جریان معاملات بازار سهام شاخص‌کل بورس با رشد ۱۲.۸۵۲واحدی در محدوده ۲میلیون و ۹۷هزار واحد قرار گرفت. شاخص‌کل ‌هم‌وزن نیز با افزایش ۴.۹۴۹واحدی در محدوده ۶۸۷هزار واحد ایستاد. در این بازار نیز ۱۲.۶میلیارد ورقه سهم به ارزش بیش‌از ۹هزار میلیارد تومان معامله شد.

شاخص فرابورس هم با رشد ۱۲۷واحدی در محدوده ۲۱هزار واحد قرار گرفت. در فرابورس نیز ۷.۱میلیارد ورقه اوراق بهادار به ارزش بیش‌از ۱۰.۱هزار میلیارد تومان مورد دادوستد قرار گرفت.

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: صحبت‌های وزیر اقتصاد در مراسم معارفه رئیس جدید بورس نشان‌دهنده عزم دولت در حمایت از بازار سهام بود. حمید دستجردی ادامه داد: اهالی بازار سرمایه این صحبت‌ها را به‌عنوان سیگنال‌های مثبت در بازار سرمایه تلقی کردند تا رخ بازار نیز مثبت تمام شود.

وی افزود: سهام‌داران هنوز منتظر اقدامات عملی دولت برای بازگشت اعتمادشان به بازار هستند و تا زمانی که چنین اتفاقی رخ نداده است، نباید انتظار شکل‌گیری روند صعودی قوی در بازار باشیم. ازسوی‌دیگر این روزها مهم‌ترین عاملی که برای اهالی بازار سرمایه در رابطه با وضعیت بازار مهم تلقی می‌شود، سیاست‌های دولت و بانک مرکزی است.

همچنین کاهش فاصله نرخ دلار نیما با بازار دلار آزاد از دیگر گزینه‌هایی است که به‌عنوان اولویت اول مورد توجه سهامداران قرار گرفته، بنابراین دولت باید از تصمیمات خلق‌الساعه دست بکشد و قیمت‌گذاری دستوری را نیز از میان بردارد تا سهامداران وارد بازار شوند. این درحالی است که تعداد و تنوع زیاد نرخ ارز نشان می‌دهد یک نابسامانی در اقتصاد برقرار است.

هر فرد یا شرکتی که دسترسی به نرخ ارز پایین‌تر داشته باشد، می‌تواند به یک رانت دست یابد. بنابراین دلار باید به سمت تک‌نرخی شدن پیش برود چراکه می‌تواند بسیاری از رانت‌های موجود را از بین ببرد.

در چنین شرایطی واردکنندگان و صادرکنندگان و حتی فردی که به هر دلیلی نیاز به ارز دارد، ارز با قیمت واحد به دستش می‌رسد.کاهش فاصله نرخ نیما با دلار آزاد موجب می‌شود شرکت‌ها ارز حاصل از صادرات خود را با قیمت بالاتری تسعیر کنند و از این طریق به سودآوری بیشتری برسند و انگیزه بیشتری برای ارزآوری داشته باشند.

source

توسط elmikhabari.ir