در ابتدای سال میلادی وقتی به تقویم بازیهای سال 2024 نگاهی انداختم، یادم میآید که آینده هیجانانگیزی را برای یوبیسافت پیشبینی میکردم. یوبیسافت پنج بازی بزرگ را در برنامههایش داشت و هر کدام از آنها با انتخاب یک سبک و سیاق خاص میخواستند توجه حجم عظیمی از مخاطبان را جلب کنند. اما حالا با گذشت تقریبا ده ماه از سال، یوبیسافت چهار بازی بزرگش را منتشر کرده اما هیچ خبری از سود و موفقیت نیست و هر آنچه برای یوبیسافت مانده، شکست است و شکست! در ادامه با ویجیاتو همراه باشید.
بازیهای ناموفق سال!
کار دشواریست که یک بازی را پس از ده سال انتظار و انتشار تریلرهای متعدد عرضه کنید و آن بازی در عرض کمتر از دو هفته به دست فراموشی سپرده شود. عنوان Skull and Bones با وجود دردسرهای مختلف و زیاد بالاخره عرضه شد و به قدری بازی ناقص و پوچی بود که تعداد بازیکنانش حتی به یک میلیون نفر هم نرسید. انتشار آپدیتهای فصلی هم تاثیری در بهبود وضعیت بازی نداشته و تقریبا میتوانیم بگوییم که بازی به ته خط رسیده است.
یوبیسافت در همان شروع سال هم بازی نسبتا جمع و جور Prince of Persia: The Lost Crown را عرضه کرد و با وجود استقبال خوب منتقدان از بازی، فروش آن چندان قابل توجه نبود و برخی شایعات میگفتند که بازی تنها 300هزار نسخه فروخته است. البته که با مقیاس کوچک سازنده و کلیت بازی میتوانیم بگوییم که یوبیسافت احتمالا انتظار سوددهی بالایی از این بازی نداشته اگرچه که باز هم این میزان فروش چندان آمار امیدوارکنندهای به نظر نمیرسد.
چند ماهی گذشت و دل یوبیسافت به XDefiant خوش بود. عنوان آنلاینی که در طول چند ماه گذشته آمار نزولی بازیکنان را داشته و یوبیسافت تلاش دارد هر چه سریعتر با انتشار محتوای فصلی جدید وضعیت را بهبود ببخشد. با این اوصاف وجود نامهای Star Wars Outlaws و Assassin’s Creed Shadows طرفداران را نسبت به آینده این کمپانی امیدوار میکرد و تصور میکردیم وجود دو فرنچایز بزرگ احتمالا بتواند وضعیت را برای یوبیسافت بهبود ببخشد. اما وضعیت نهتنها بهتر نشد، بلکه بدتر هم شد و کار به جایی رسیده که یوبیسافت بازار تعطیلات پاییزه را بیخیال میشود و اساسینز کرید را برای ماه فوریه 2025 آماده عرضه میکند.
وضعیت امروز و دوره نزولی یوبیسافت صرفا به سال 2024 محدود نمیشود. تقریبا میتوان گفت که از کووید به بعد یوبیسافت وارد این روند نزولی شد و اکثر بازیهای آنها هرگز نتوانستند جزو برترینهای سال باشند و حتی در متاکریتیک میانگینی بالا کسب کنند. حتی توسعه اولین بازی جهان بازی از دنیای آواتار و استار وارز هم نشان داد که مشکل یوبیسافت ریشهایتر از این حرفهاست و مدیریت یوبیسافت مشکلی عمیق در پردازش محتوا دارد. اما چه شد که اساسینز کرید شدوز به قدری در خطر قرار گرفت که باید تاخیر میخورد؟
بزرگترین مشکل یوبیسافت چیست؟
شاید شما هم در طول چند ماه گذشته زیاد شنیده باشید که بسیاری یوبیسافت را به شوخی یوبیباگ صدا میکنند. شاید این اتفاق در ابتدا خندهدار و صرفا برای شوخی بود اما در حال حاضر دقیقا همین باگهای زیاد بازیهای یوبیسافت است که به مشکل بزرگ بازیها تبدیل شدند. بازیکنان دیگر توجیهی برای خرید بازیهای استودیو در روز اول نمیبینند و ترجیح میدهند تا در زمانی که باگهای بازی فیکس شد آن را با تخفیفات فصلی فروشگاهها بخرند. استار وارز اوتلاز مشکلات بزرگی در این زمینه دارد و ویدیوهای زیادی در سطح فضای مجازی دیدیم که باگهای متعدد این بازی را نشان میدهند. اما مشکل عنوانی مثل Outlaws بیشتر از این حرفهاست و هوش مصنوعی بازی عملا ناقص است. کار به جایی رسید که سازندگان بیانیه دادند و میگویند که اولین آپدیت بازی بهزودی عرضه خواهد شد و مشکلات بازی تا حد زیادی قرار است رفع شود.
اینجا باید به جریان ووک (Woke) و آنتی ووک (Anti-Woke) هم اشاراتی کرد. اخیرا استودیوهای بازیسازی برای توجه به تمام جریانهای اجتماعی، نمایندههایی از جریانهای مختلف را در بازیها قرار میدهند و حتی برخی از کاراکترهای اصلی را به این جوامع وابسته میکنند. دخالت کمپانیهایی مثل Sweet Baby و تغییراتی که به طور مستقیم در محتواهای بازیها میدهند سبب شده تا گروهی کاملا ضد این جریان تشکیل شود و آنها هر المان ووکی که در بازی میبینند را تحریم میکنند. انتخاب کاراکتر یاسوکه به عنوان یک سامورایی سیاهپوست دقیقا یکی از نقاطی بود که حسابی جریان ووک و گروه ضد آن را مطرح کرد. انتخابی که حتی به مذاق طرفداران ژاپنی بازی هم خوش نیامد و آنها از اینکه بسیاری از قهرمانان ملی این کشور کنار گذاشته شدن تا یک کاراکتر به دور از فرهنگ ژاپنی کاراکتر اصلی باشد ناامید شدند.
اساسینز کرید شدوز از ابتدا با حاشیه معرفی شد و واکنشها به تریلر معرفی بازی چندان مثبت نبود. در طول چند ماه گذشته هم بازی با انواع و اقسام حاشیهها دست و پنجه نرم کرد و بالاخره یوبیسافت قبول کرد تا بازی را تاخیر بزند. البته که علت تاخیر، بهبود و بهینگی کامل بازی هنگام عرضه است تا مشکلات استار وارز اوتلاز سر شدوز تکرار نشود. به نظر مشکلات Assassins Creed Shadows به قدری بزرگ است که حتی نسخههای پیشنمایش بازی در توکیو گیم شو هم نباید بازی میشد و نمایشهای بازی در گیمزکام هم به شکل هندز آف جریان داشت. تصور کنید عنوانی بر اساس تاریخ ژاپن بسازید و نمایش بازی را در همان کشور لغو کنید و فرصت فوقالعادهای که ایجاد شده را به خاطر چند مسئله مختلف پس بزنید.
حال مشکل به حدی بزرگ است که یوبیسافت یک تیم اختصاصی را برای بررسی این موضوع راه انداخته تا ریشه مشکلات مالی که این شرکت دارد را پیدا کنند. بعید نیست انتهای این ماجرا هم اتفاق تلخی مثل تعدیل نیرو رخ دهد. البته مشکلات بازی یوبیسافت فقط به باگ و مسائل فنی محدود نیست و این کمپانی در طول چند سال گذشته بازیهایی مثل OddBallers و Roller Champions را داشته که همگی بعد از یک مدتی به دست فراموشی سپرده شدند و شکست خوردند.
در اینجا باید به مشکلات سهام یوبیسافت هم اشاره کرد. در طول یک سال گذشته، یوبیسافت تا به امروز 65 درصد افت داشته و به پایینترین حد در طول تاریخ کمپانی رسیده است. اگرچه که خبر تاخیر اساسینز کرید شدوز و تغییر سیاستهای سیزن پس و از طرف دیگر انتشار بازیها روی پلتفرم استیم سیگنال مثبتی داشته و وضعیت سهام حداقل در چند روز اخیر رو به سبز بوده است.
اما این افت عجیب سهام هم به چند مسئله مرتبط میشود. سال 2018 یوبیسافت درگیری زیادی با کمپانی Vivendi داشت. ویوندی بخش زیادی از سهام یوبیسافت را در اختیار داشت و حتی قصد داشت تا کمپانی را به شکل کامل خریداری کند. اگرچه خانواده گیملو این اجازه را ندادند و با 2 میلیارد دلار سهام این شرکت را هم خریدند. البته که گزارشات زیادی وجود داشت حاکی از آنکه خود خانواده گیلمو در همان پروسه پولهای زیادی را به این شرکت منتقل کردند تا ارزش سهام بالا برود و ویوندی از خرید کمپانی صرف نظر کند. با این حال پسلرزههای آن اتفاق، امروز بیشتر خودش را نشان میدهد.
بگذریم از آنکه یوبیسافت در طول دو الی سه سال گذشته تصمیمات اشتباه زنجیرهای زیادی انجام داده است. عدم عرضه بازیها در استیم و عرضه آنها تنها برای اپیک گیمز یکی از این مشکلات بزرگ است. مشکلات عرضه بازی روی اپیک گیمز به تنهایی به یک مقاله جدا نیاز دارد اما حالا مشکلات به قدری بزرگ است که یوبیسافت تصمیم گرفته بلافاصله بازیها را برای اپیک گیمز هم عرضه کند تا فروش بازیها روند بهتری داشته باشند.
آیا پروژههای آینده یوبیسافت امیدوارکننده هستند؟
یوبیسافت در حال حاضر پروژههای زیادی در دست ساخت دارد و احتمالا تمامی آنها تحت تاثیر سیاستهای اخیر قرار گرفته باشند. متاسفانه وقتی پروژههای آینده استودیو را هم نگاه میکنیم و خبرهای اطراف آنها را میشنویم، نمیتوان امید زیادی به آینده این استودیو داشت. ریمیک پرنس آو پرشیا یک بار سازندهاش تغییر کرد و یوبیسافت مونترال مسئولیت توسعه بازی را برعهده گرفت. ریمیک اسپلینتر سل مشخص نیست چه وضعیتی دارد، عنوان Beyond Good and Evil 2 درست به مانند اسکال اند بونز در یک باتلاق گرفتار شده است و مشخص نیست وضعیتش به کجا خواهد رسید. فرنچایزهایی مثل واچ داگز مردهاند و بعید است به این زودیها نسخه جدیدی از سری گوست ریکان و دیویژن عرضه شود. حتی با تاخیر Shadows به احتمال زیاد پروژه Hexe نیز یک سال از زمانی که قرار بود عرضه شود عقب میافتد.
یوبیسافت هر چه زودتر باید این وضعیت را درست کند چرا که با آیندهای ترسناک روبرو خواهد شد. این افت سهام چیزیست که گوش کمپانیهای بزرگ را تیز میکند. بعید نیست دوباره Vivendi دست به کار شود و یوبیسافت را بخرد. کمپانیهای بزرگ دیگری مثل مایکروسافت و سونی بعید است وارد این بازی شوند چرا که این خرید برای آنها غیرممکن خواهد بود. همین نقطه است که امثال من که زمانی این کمپانی را دوست داشته نگران میکند. در این چند سال کمپانیهایی مثل گروه ایمبریسر را دیدیم که چطور استودیوهای بازیسازی را کنترل کردند و آنها را به مرز نابودی کشاندند و چه پروژههایی را لغو کردند. حقیقتا چنین اتفاقی برای یوبیسافت هم چندان بعید و دور به نظر نمیرسد.
حالا Assassin’s Creed Shadows مهمترین پروژهای است که یوبیسافت حداقل در طول ده سال اخیرش داشته است. پروژهای که نهتنها آینده یک فرنچایز بلکه آینده یک سیاست و کمپانی را هم ممکن است عوض کند. یوبیسافت همین حالا هم از مسیرهای اشتباهی که واردش شده بود بیرون آمد و حالا این وظایف استودیوهاست محصولی که کمپانی انتظار دارد را ارائه کنند. بنابراین آیندهای پر از ریسک و خطر در انتظار یوبیسافت و مجموعه استودیوها در انتظار است. یا موفقیت و بیرون آمدن از این باتلاق یا فرورفتگی بیشتر و در نهایت غرق شدن… همه چیز در دستان خود یوبیسافت است!
بیشتر بخوانید:
source