گردو هم مثل خیلی از آجیل‌های دیگر یک مغزیجات محبوب در میان ما ایرانیان است که به دلیل خواص زیادی که دارد محبوب خانواده های ایرانی است. اما حتما شما هم می دانید علاوه بر خوردن گردو به صورت خام، می توانید آن را به روش های مختلفی مزه دار و طعم دار کنید. یکی از این روش ها تهیه گردو شور است. گردو شور را می توانید هم به صورت خیس و هم به صورت بوداده درست کنید. در این نوشته از ستاره طرز تهیه گردو شور خیس و بوداده را به شما آموزش می دهیم. 

طرز تهیه گردو شور یا بو داده

برای تهیه گردو شور و نمکی می توانید یکی از روش های زیر را امتحان کنید. 

۱- طرز تهیه گردو شور در تابه

ابتدا مغز گردوها را از وسط نصف کنید، سپس کمی کره به آن اضافه کنید و در تابه‌ای که از قبل کمی داغ شده بریزید. به مدت ۲ الی ۵ دقیقه گردوها را با میزان دلخواهی از نمک تفت دهید و مرتب آن را هم بزنید تا همه جای گردوها تفت بخورند و گردوها نسوزند. به جای کره می‌توانید از روغن زیتون، روغن کنجد و یا روغن سرخ کردنی هم استفاده کنید. البته پیشنهاد ما استفاده از روغن‌های گیاهی مثل زیتون و کنجد است زیرا سالم‌تر هستند.

۲- طرز تهیه گردو شور در فر

ابتدا گردوها را با کمی کره یا روغن مخلوط کنید و روی سینی فر بچینید و به آن ها نمک بزنید. سعی کنید گردوها را روی هم قرار ندهید تا بعد از بو دادن به یکدیگر نچسبند. فر را از قبل بگذارید گرم شود و سپس سینی را درون آن قرار دهید. دمای فر را روی ۳۰۰ درجه فارنهایت تنظیم کنید و به گردوها ۱۰ دقیقه فرصت دهید تا بو داده شوند. در این بین می‌توانید یک یا دو بار سینی را بیرون آورده و گردوها را کمی هم بزنید تا همه جای آن‌ها بو داده شود.

در صورتی که دوست دارید گردوها بیشتر بو داده شوند، می‌توانید به دلخواه خود زمان بیشتری گردوها را در فر نگه دارید اما مراقب باشید که گردوها نسوزند.

پیشنهاد: طرز تهیه کلم شور خانگی (شور گل کلم)

نکات مهم هنگام تهیه گردو شور 

  • زمانی که گردو را در ماهیتابه تفت می‌دهید، توجه کنید که حرارت حتما ملایم باشد و مدام گردوها را هم بزنید تا نسوزند.
  • وقتی عطر گردوی بو داده بلند شد و رنگ آن کمی قهوه‌ای شد یعنی گردوی شما آماده است.
  • قبل از تفت دادن، گردوها را حتما نصف کنید تا به خوبی بو داده شوند.
  • در صورت تمایل به نگهداری گردو بوداده به صورت طولانی‌مدت، می‌توانید آن را در فریزر بگذارید. گردو در فریزر کاملا سالم و تازه باقی می‌ماند و شما هر موقع بخواهید می‌توانید به مقدار دلخواه از آن استفاده کنید.
  • برای داشتن یک گردوی بو داده‌ی خوشمزه، از مغز گردوی درجه یک و سالم استفاده کنید. شما می‌توانید برای خرید مغز گردوی درجه یک درکام به اینجا مراجعه کنید.

طرز تهیه گردو شور خیس

مواد لازم

وصیه می‌کنیم حتما این دسر تابستانی خوشمزه را در خانه تهیه کنید.

مواد لازم
گردو نیم کیلو
نمک ۲ قاشق غذاخوری
آب  هر لیوان فرانسوی آب دو قاشق چای خوری نمک
آویشن به میزان دلخواه

طرز تهیه گردو شور خیس یا شوری گردو

اگر گردوها تازه هستند خوب گردو ها را با دقت بشکنید برای گردو شور بهتر است که مغز ها کامل باشند . اگر فصل گردو نیست و گردو ها کامل هستند باید گردو ها را از پوست چوبی جدا کنید. گردو هایی که پوست چوبی نازکی دارند به راحتی پوست آنها جدا میشوند. گردو هایی که پوست ضخیم تری دارند بهتر است قبل از شکستن نهایتا ۲۴ ساعت خیس کنید. برای این کار بهتر است با توجه به مقدار مورد نیاز گردو ابتدا روی آن بریزید این کار را تکرار کنید که روی سطح پوست چوبی گردو ها خیس باشد. 

دوستان عزیز در نظر داشته باشید ممکن است بقایای پوست سبز گردو، روی گردو ها باشد. بنابراین با توجه به احتمال نفوذ رنگدانه سیاه گردو به داخل گردو بهتر است از غوطه ور کردن گردو در آب خودداری کنید. ضمنا احتمال نشت رنگدانه ها روی سطوح منزل وجود دارد.

  • ابتدا آب و نمک را مخلوط کنید تا محلول آب نمک غلیظی به دست آید. بهتر است که از آب جوش سرد شده برای آب مورد نیاز استفاده کنیم.
  • مغز گردو ها را به خوبی و با دقت بشکنید اگر بتوانید مغز گردو ها را کامل در آورید بهتر است ،مغز ها را با دقت بشویید و خشک کنید.
  • گردو ها را در شیشه یا ظرف پلاستیکی تمیز و خشک بریزید.
  • محلول آب نمک را روی گردو ها بریزید تا کاملاً پوشانده شوند. در نظر داشته باشید که گردویی بیرون از آب نماند.
  • درصورت دلخواه آویشن را اضافه کنید.
  • بهتر است برای جلوگیری از نفوذ هوا درب ظرف یک پلاستیک فریزر بیندازید و درب ظرف را محکم ببندید و در یخچال قرار دهید.
  • گردو ها پس از ۲۴ ساعت آماده خوردن هستند، اما بهترین زمان مصرف بعد از ۲۰ روز از زمان تهیه گردو شور است.

توجه:‌ دستور فوق طرز تهیه گردو شور با پوست است برای تهیه گردو شور بدون پوست(مغز)، اگر گردو ها تازه هستند خوب پوست آنها را بگیرید. اگر مغز گردو ها خشک است . ۶ ساعت مغز ها را در آب خیس کنید سپس پوست آن را بگیرید.

نکات ریز در طرز تهیه گردو شور یا گردو خیس

  • برای تهیه گردو شوری با آب زلال و شفاف بهتر است یک روز مغز گردو ها را در آب قرار دهید و دو بار آب آن را عوض کنید
  • برای تهیه گردو شور با طعم های مختلف می توانید از ادویه هایی مانند دارچین ، فلفل سیاه، آویشن ،گلپر ،و غیره نیز استفاده کنید.
  • برای جلوگیری از کپک زدن گردوها، حتماً شیشه را در یخچال قرار دهید.

source

توسط elmikhabari.ir