افراد از دیرباز تا به امروز، به تماشای فیلم و سریال در تلویزیون‌هایی با ابعاد بزرگ تمایل داشتند. سودای تلویزیون‌های بزرگ‌تر تولیدکنندگان را به سوی تولید نمایشگر‌هایی با ابعادی بالاتر سوق داد. در معرفی محصول برند‌های مختلف سالانه شاهد اعداد عجیب و غریب به عنوان ابعاد تلویزیون هستیم. این موضوع تنها محدود به تولید تلویزیون‌های خانگی عظیم الثه نمی‌شود. محصولاتی دیگری همچون ویدئو پروژکتور در چنین موقعیتی در بازار نمایشگر‌ها برای خود جا باز کردند.

تلویزیون و پروژکتور در عین شباهت ویژگی‌های متنوعی از هم دارند. حال این سوال پیش می‌آید که آیا پروژکتور می‌تواند جایگزین تلویزیون شود؟ برای دستیابی به پاسخ این سوال، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

پروژکتور یا تلویزیون

تلویزیون یا پروژکتور؟ مساله این است!

انتخاب بین تلویزیون و پروژکتور کار ساده‌ای به نظر می‌رسد. در صورتی که نمی‌توان جوابی قاطعانه به این سوال داد. در بررسی‌های مختلف با در نظر گرفتن ویژگی‌های هر یک از این نمایشگر ها، پاسخ‌های متفاوتی نیز به دست می‌آید. برای دستیابی به پاسخ این سوال، در گام اول به معرفی هر دو محصول می‌پردازیم:

معرفی تلویزیون؛ جعبه جادویی

تلویزیون یکی از اصلی‌ترین اجزای خانه به حساب می‌آید. از گذشته تا به امروز، تلویزیون در بین اعضای خانواده جایگاه ویژه‌ای داشته است. تماشای فیلم و مسابقات ورزشی به صورت جمعی، یکی از کاربرد‌های اصلی این نمایشگر به حساب می‌آید. تلویزیون جعبه‌ای جادویی است که می‌تواند برای ساعت‌ها فرد را مجذوب خود بکند. علاقه به تماشای تلویزیون محدود به سن خاصی نمی‌شود.

در اوایل اختراع تلویزیون، این نمایشگر‌ها ابعادی کوچک و تصاویر سیاه و سفید داشتند. به مرور زمان، پیشرفت علم باعث شد تا تلویزیون‌ها دستخوش تغییرات زیادی شوند. کاهش ضخامت و وزن یکی از این تغییرات است که به مرور زمان حتی صفحات تلویزیون خمیده نیز تولید شدند. ابعاد این نمایشگر‌ها نیز با تغییرات زیادی همراه بوده و امروزه تلویزیون‌هایی برای سینما خانگی نیز وجود دارند. شما با بررسی راهنمای خرید تلویزیون نیز می‌توانید با ویژگی‌های اختصاصی این محصول آشنا شوید.

تلویزیون یا پروژکتور

معرفی ویدئو پروژکتور؛ رقیبی تازه نفس

تلویزیون در این مدت تنها یکه تاز بازار نمایشگر‌های دیجیتال نبوده و رقبای جدیدی سعی در تصاحب جایگاه آن داشتند. یکی از رقبا، ویدئو پروژکتور است که در برخی ویژگی‌ها، تلویزیون را به زانو در می‌آورد. پروژکتور در واقع دستگاهی است که می‌تواند اطلاعات را از منابع مختلفی دریافت کند. این اطلاعات به صورت نور‌های رنگی از منبع نوری موجود در ساختار پروژکتور پخش می‌شوند. پخش این تصاویر همراه با بزرگنمایی، باعث ایجاد تصاویری حتی چندین برابر بزرگ‌تر نسبت به تلویزیون می‌شود.

این ویژگی باعث شد که این دستگاه به سرعت در سالن‌های تئاتر و سینما محبوب شود. آوازه ویدئو پروژکتور صاحبان کسب و کار‌های مختلف را نیز برای خرید این محصول ترغیب کرد. سالن‌های کنفرانس و جلسات نیز بعد از گذشت مدت زمان کوتاهی، ویدئو پروژکتور مجهز شدند. در گام بعدی این دستگاه مورد توجه مصرف کنندگان خانگی نیز قرار گرفت. وزن پایین و در عین حال ایجاد تصویر با ابعاد بزرگ، بسیاری از افراد را برای خرید پروژکتور به جای تلویزیون مشتاق کرد.

مزایا و معایب تغییر بزرگ در نمایشگر خانگی

تغییر جزئی جدا نشدنی از حیات است و به تمامی عناصر در زندگی معنا می‌بخشد. این تغییر اما همواره مثبت نیست و ممکن است چالش‌های جدیدی را با خود به همراه داشته باشد. گذر از دنیای تلویزیون‌های خانگی و ورود پروژکتور به جای آن‌ها نیز دغدغه افراد بسیاری است. برای اینکه بتوانید انتخاب درستی بین این دو نمایشگر داشته باشید؛ مزایا و معایب جایگزینی پروژکتور با تلویزیون را در نظر بگیرید. از مزایای استفاده از پروژکتور به جای تلویزیون می توان به موارد زیر اشاره کرد:

انتخابی مقرون به صرفه

تکنولوژی پیشرفته به کار رفته در ساخت نسل جدید تلویزیون‌ها، باعث شده که هر اینچ افزایش ابعاد آن‌ها، هزینه‌ای گزاف را به خریداران تحمیل کند. پروژکتور‌ها از این نظر، گزینه‌ای مقرون به صرفه به شمار می‌آیند. برای شرایطی که بودجه محدودی دارید؛ خرید پروژکتور انتخاب مناسبی است.

نمایشگری سازگار با ابعاد مختلف اتاق‌ها

تطبیق پذیری یکی دیگر از ویژگی‌های ممتاز ویدیو پروژکتور است. این نمایشگر به راحتی با ابعاد اتاق‌های مختلف هماهنگ می‌شود. در این صورتی است که تغییر ابعاد تلویزیون بعد از خرید آن امکان پذیر نیست. ابعاد نمایشگر را می‌توان با انجام تنطیمات لازم تغییر داد.

نمایشگری با اندازه کوچک ولی کارایی زیاد

در شرایطی که با محدودیت فضایی مواجه هستید؛ پروژکتور گزینه خوبی برای شما است. نصب تلویزیون به دیوار یکی از راه‌ها برای کاهش فضای اشغال شده در اتاق به شمار می‌رود. استفاده از پروژکتور حتی باعث آزاد شدن فضای دیوار نیز می‌شود. دستگاه پروژکتور فضای بسیار کوچکی را در اتاق اشغال می‌کند؛ ولی در عین حال نمایشگری بزرگ را ایجاد می‌کند.

تجربه ای همه جانبه تماشای فیلم و سریال

بزرگ شدن ابعاد نمایشگر، فضای دید مقابل چشمان شما را به طور کامل تحت پوشش خود قرار می‌دهد. این عامل باعث می‌شود تا شما تجربه‌ای متفاوت از تماشای فیلم و سریال داشته باشید. پروژکتور در بازی‌های ویدئویی نیز به طور کامل شما را در فضا غرق می‌کند.

جابه جایی آسان و سریع

وزن کم پروژکتور آن را به دستگاهی قابل حمل تبدیل می‌کند. برخی از نمونه‌های موجود در بازار از این دستگاه حتی برای فضاهای خارجی نیز بهینه سازی شده اند. از تلویزیون‌ها می‌توان به عنوان نمایشگری ساکن یاد کرد. وزن بالا و وجود اتصالات متعدد، امکان جابه جایی تلویزیون را به حداقل می‌رساند.

تلویزیون بزرگ دیواری

در مقابل مزایای متعدد جایگزینی ویدئو پروژکتور با تلویزیون، این تغییر جنبه‌های منفی نیز دارد. به طور معمول در راهنمای خرید ویدئو پروژکتور به این موارد اشاره نمی‌شود؛ اما نمی‌توان از نقاط ضعف این دستگاه چشم پوشی کرد. موارد زیر از معایب تعویض تلویزیون با پروژکتور هستند:

محدودیت در تنظیمات نور و روشنایی

پروژکتورها از نظر کیفیت تصویر، چند مرتبه پایین‌تر از تلویزیون‌ها قرار می‌گیرند. گاهی اوقات این موضوع تشخیص دادن جزئیات تصاویر را با مشکل مواجه می‌کند. در ساعات روشن روز، این مساله بیشتر خود را نشان می‌دهد. یکی از چالش‌های اصلی که ممکن است برای شما پیش بیاید؛ ایجاد محیطی تاریک برای دیدن تصاویر پروژکتور، در ساعات ابتدایی روز است.

تعمیر و نگهداری‌های منحصر به فرد

یکی دیگر از چالش‌های خرید پروژکتور، مربوط به نحوه نگهداری از آن می‌شود. احتمال برخورد ضربه به پروژکتور در جا به جایی‌های متعدد این دستگاه وجود دارد. تمیز کردن لامپ پروژکتور برای جلوگیری از افت کیفیت تصویر در مدت زمان‌های مشخصی باید انجام شود. تعمیر و نگهداری از پروژکتور نسبت به تلویزیون حساسیت بیشتری دارد.

نصب و راه اندازی اولیه پیچیده‌تر

نصب تلویزیون به سادگی و تنها با اتصال چند فیش صورت می‌گیرد. در صورتی که راه اندازی پروژکتور تنها مربوط به نمایشگر آن نمی‌شود. برای شروع به کار پروژکتور، تنظیم سیستم صوتی نیز نیاز است. در کل می‌توان گفت مراحل آماده سازی و نصب پروژکتور نسبت به تلویزیون پیچیده‌تر است.

تلویزیون یا ویدئو پروژکتور

انتخاب بین تلویزیون و پروژکتور

تماشای تلویزیون یکی از سرگرمی‌های روزانه اکثر افراد به حساب می‌آید. بزرگ شدن ابعاد تلویزیون، نشیمن خانه را به محیطی گرم و صمیمی برای جمع‌های خانوادگی و دوستانه تبدیل می‌کند. برای دستیابی به نمایشگر‌هایی با ابعاد بزرگ، تنها تولید تلویزیون‌های بزرگ‌تر چاره ساز نبود. ویدئو پروژکتور‌ها با قابلیت ایجاد تصاویری با ابعاد چندین برابر تلویزیون‌های خانگی به وجود آمدند. انتخاب بین تلویزیون و پروژکتور کار چندان آسانی نیست. شما با توجه به کارایی هر یک از نمایشگر‌ها می‌توانید گزینه مناسب برای خانه خود را انتخاب کنید.

این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی داشته و فوت و فن هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد

source

توسط elmikhabari