رژیم غذایی سالم و متعادل نقش بزرگی در حفظ قدرت بدن شما، از جمله ریه‌ها، دارد. به طور کلی، سعی کنید از هر گروه غذایی به طور متنوع استفاده کنید تا ریه‌هایتان سالم بمانند. (راهنمایی: بیشتر از گیاهان و کمتر از غذاهای فرآوری‌شده استفاده کنید، این برای تقریباً همه مناسب است.) برای حفظ سلامت ریه‌ها، در اینجا نمونه‌هایی از غذاهایی که باید از آن‌ها لذت ببرید و غذاهایی که باید از آن‌ها اجتناب کنید یا محدود کنید، آورده شده است – همچنین عدم استعمال دخانیات و رعایت عادات مفید برای ریه‌ها نیز اهمیت دارد.

خوب: غذاهای پرفیبر

تمشک، نخودفرنگی، عدس و لوبیای سیاه چه مشترکی دارند؟ همه آن‌ها سرشار از فیبر هستند که برای ریه‌ها بسیار مفید است. تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که فیبر بیشتری مصرف می‌کنند، عملکرد بهتری در ریه‌هایشان دارند نسبت به کسانی که فیبر کمی مصرف می‌کنند. دیگر غذاهای پرفیبر شامل اسپاگتی کامل گندم، لوبیای پخته، دانه چیا، کینوا، گلابی و بروکلی می‌باشند.

بد: گوشت‌های فرآوری‌شده

تحقیقات نشان می‌دهد ارتباطی بین گوشت‌های فرآوری‌شده یا دودی و کاهش عملکرد ریه‌ها وجود دارد. پژوهشگران فکر می‌کنند نیترات‌هایی که در فرآیند پردازش و نگهداری این گوشت‌ها استفاده می‌شود، ممکن است باعث التهاب و استرس در ریه‌ها شود. بیکن، ژامبون، گوشت‌های فراوری‌شده و سوسیس همگی در دسته گوشت‌های فرآوری‌شده قرار می‌گیرند.

خوب: قهوه

خبر خوب برای عاشقان قهوه: فنجان صبحگاهی شما ممکن است به نفع ریه‌هایتان باشد. تحقیقات نشان می‌دهد ارتباطی بین مصرف منظم قهوه و سلامت بهتر ریه‌ها وجود دارد. این ممکن است به دلیل کافئین باشد که خاصیت ضدالتهابی دارد و همچنین پلی‌فنول‌ها که آنتی‌اکسیدان و ضدالتهاب هستند.

بد: مصرف زیاد الکل

مصرف زیاد الکل برای کبد و ریه‌های شما مضر است. سولفیت‌های موجود در الکل می‌توانند علائم آسم را تشدید کنند و اتانول نیز بر سلول‌های ریه تاثیر می‌گذارد. اگر زیاد بنوشید، احتمال ابتلا به ذات‌الریه و مشکلات دیگر ریه بیشتر می‌شود. اما مصرف کم الکل مشکلی ندارد. دو نوشیدنی یا کمتر در روز، به ویژه اگر شراب باشد، ممکن است برای سلامت ریه مفید باشد. البته متخصصان سلامت به هیچ وجه توصیه نمی‌کنند که کسی به نوشیدن الکل روی بیاورد – و اگر نوشیدنی می‌نوشید، در حد اعتدال نگه دارید.

خوب: غلات کامل

غلات کامل برای ریه‌های شما بسیار مفید هستند. این غلات شامل برنج قهوه‌ای، نان کامل گندم، پاستای کامل گندم، جو دوسر، کینوا و جو می‌باشند. نه تنها این غذاها سرشار از فیبر هستند که خاصیت آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی دارند، بلکه حاوی ویتامین E، سلنیوم و اسیدهای چرب ضروری هستند که برای سلامت ریه مفیدند. غلات تصفیه‌شده مانند آرد سفید و برنج سفید بسیاری از مواد مغذی خود را در فرآیند آسیاب از دست می‌دهند.

بد: نوشیدنی‌های شیرین

برای سلامت ریه‌های خود، نوشیدنی‌های گازدار را با آب جایگزین کنید. یک مطالعه نشان داد بزرگسالانی که بیش از پنج نوشیدنی شیرین در هفته مصرف می‌کردند، بیشتر احتمال داشت به برونشیت مزمن مبتلا شوند و کودکان نیز بیشتر به آسم دچار می‌شدند. مشخص نیست که دقیقاً نوشابه‌ها دلیل این موضوع بودند، اما الگو به وضوح دیده شد. اگر سیگار می‌کشید، حتی نوشیدنی‌های گازدار بدون شکر نیز می‌توانند برای ریه‌هایتان مضر باشند.

خوب: توت‌ها

میوه‌های قرمز و آبی مانند بلوبری و توت‌فرنگی سرشار از فلاونوئیدی به نام آنتوسیانین هستند که به آن‌ها رنگ می‌دهد و همچنین یک آنتی‌اکسیدان قوی است. تحقیقات نشان می‌دهد که این رنگ‌دانه می‌تواند روند طبیعی کاهش عملکرد ریه‌ها را با افزایش سن کند کند. در یک مطالعه، مردان مسن که حداقل دو وعده بلوبری در هفته می‌خوردند، کاهش قابل‌توجه کمتری در عملکرد ریه داشتند نسبت به کسانی که کمتر یا اصلاً بلوبری نمی‌خوردند.

بد: نمک زیاد

کمی نمک غذا را خوشمزه‌تر می‌کند، اما مصرف زیاد آن احتمال مشکلات ریوی را افزایش می‌دهد. افرادی که نمک زیادی مصرف می‌کنند، بیشتر احتمال دارد به برونشیت مزمن مبتلا شوند. همچنین رژیم غذایی پرفشار می‌تواند علائم آسم را بدتر کند، اما اگر مصرف نمک را برای چند هفته کاهش دهید، ممکن است به بهبود عملکرد ریه‌ها کمک کند. از غذاهای خانگی استفاده کنید و از رستوران‌ها و غذاهای بسته‌بندی‌شده پرهیز کنید. برچسب‌ها را بخوانید و از پزشک خود بپرسید که چه مقدار نمک برای شما مناسب است. به طور معمول محدودیت‌های مصرف بین ۱۵۰۰ تا ۲۳۰۰ میلی‌گرم در روز است.

خوب: سبزیجات برگ‌سبز

بشقاب خود را با اسفناج، چغندر سوئیسی و دیگر سبزیجات برگ‌سبز پر کنید و ممکن است شانس خود را برای ابتلا به سرطان ریه کاهش دهید. یک مطالعه نشان داد که سبزیجات چینی در این زمینه به ویژه مفید هستند. این احتمالاً به این دلیل است که آن‌ها سرشار از کاروتنوئیدها هستند که آنتی‌اکسیدان می‌باشند.

خوب: محصولات لبنی

تحقیقات نشان می‌دهد که نوشیدن شیر و خوردن پنیر، ماست و دیگر محصولات لبنی ممکن است شانس شما برای مرگ بر اثر سرطان ریه را کاهش دهد. مگر اینکه به لبنیات حساسیت داشته باشید، مصرف لبنیات با خواص ضدالتهابی همراه است. از سوی دیگر، اگر آسم یا مشکل دیگری در ریه دارید، حذف لبنیات ممکن است به کاهش تولید مخاط کمک کند.

خوب: گوجه‌فرنگی

گوجه‌فرنگی‌ها غنی‌ترین منبع لیکوپن هستند که با سلامت ریه مرتبط است. مصرف گوجه‌فرنگی و محصولات آن مانند آب گوجه‌فرنگی می‌تواند التهاب مجاری تنفسی را در صورت داشتن آسم بهبود بخشد و ممکن است شانس مرگ در افراد مبتلا به بیماری مزمن انسدادی ریه (COPD) را کاهش دهد. لیکوپن همچنین با کاهش افت عملکرد ریه در بزرگسالان جوان مرتبط است. این فواید در افراد سیگاری سابق حتی بیشتر مشهود است.

source

توسط elmikhabari