امروز، فوت‌وفن یکی از رکوردهای جام جهانی را مرور می‌کند. این بار نگاهی به یک دروازه‌بان افسانه‌ای داریم که در مرحله نهایی جهانی تقریباً شکست‌ناپذیر بود.

ایتالیا و دروازه‌بان‌های کلاس جهانی همیشه همراه بوده‌اند. از دروازه‌بان‌هایی مانند جانپیرو کومبی و آلدو اولیویری در دوران طلایی دهه ۱۹۳۰ تا ستاره مدرن، جانلوئیجی دوناروما، این کشور همیشه چهره‌های برجسته‌ای درون دروازه داشته است.

کومبی، اولیویری، دینو زوف و جانلوئیجی بوفون چهارگانه معروفی از دروازه‌بان‌هایی هستند که در پیروزی‌های ایتالیا در فینال‌های جام جهانی فیفا™ نقشی کلیدی ایفا کردند و هر یک در طول کارزارهای پیروزمندانه خود نقشی مؤثر داشتند.

والتر زنگا

در حالی که والتر زنگا عضو آن گروه خاص نیست، او هم بخشی از تاریخ بزرگ‌ترین تورنمنت فوتبال جهان را در اختیار دارد.

این دروازه‌بان افسانه‌ای اینتر میلان وظیفه نگهبانی دروازه شماره یک ایتالیا را هنگامی که آن‌ها میزبان جام جهانی ۱۹۹۰ بودند، بر عهده داشت و در جریان رسیدن تیمش به مقام سوم، تقریباً غیرقابل شکست بود.

تیم میزبان به راحتی از مرحله گروهی عبور کرد و زنگا در پیروزی‌های مقابل اتریش، آمریکا و چکسلواکی، دروازه خود را بسته نگه داشت. پاداش ایتالیا برای صدرنشینی در گروهشان، مسابقه‌ای در مرحله یک‌هشتم نهایی مقابل اروگوئه بود که دوباره زنگا و هم‌تیمی‌هایش غیرقابل نفوذ بودند و با نتیجه ۲-۰ پیروز شدند.

زنگا

در مرحله یک‌چهارم نهایی، جمهوری ایرلند حریف بعدی آن‌ها بود و داستان تکرار شد. ایرلندی‌ها نتوانستند راهی به دروازه زنگا پیدا کنند و توتو اسکیلاچی، مرد لحظه‌ها، تنها گل بازی را به ثمر رساند تا ایتالیا به نیمه‌نهایی راه پیدا کند.

در این مرحله، زنگا به رکورد جام جهانی نزدیک شده بود. پیتر شیلتون در مسابقات ۱۹۸۲ و ۱۹۸۶ به مدت ۵۰۰ دقیقه بدون دریافت گل باقی مانده بود – که طولانی‌ترین مدت بسته نگه داشتن دروازه در تاریخ جام جهانی بود – و زنگا تنها ۵۰ دقیقه از این رکورد عقب بود.

آرژانتین با دیگو مارادونا مانع رسیدن زنگا به این رکورد بود و دو تیم در نیمه‌نهایی سنگینی در ناپل به مصاف هم رفتند. در نهایت آرژانتین روی ضربات پنالتی پس از تساوی ۱-۱ به پیروزی رسید و رویاهای ایتالیا در جام جهانی نقش بر آب شد. اما زنگا تا دقیقه ۶۷ بازی گل نخورد، زمانی که کلودیو کانیدجا با ضربه سر گلزنی کرد تا گل اسکیلاچی در نیمه اول را خنثی کند.

اگرچه هیچ‌چیز نمی‌توانست شکست نیمه‌نهایی در خاک خودی را جبران کند، اما زنگا رکورد شیلتون را شکست. ۵۱۷ دقیقه بدون دریافت گل در جام جهانی همچنان طولانی‌ترین رکورد است.

به طور قابل توجهی، دروازه‌بان ایتالیایی و انگلیسی در مسابقه رده‌بندی برای کسب مقام سوم رو در روی هم قرار گرفتند و زنگا بار دیگر برنده شد و تیمش با نتیجه ۲-۱ پیروز شد.

source

توسط elmikhabari