مانیتورهای منحنی چند سالی است که در بازار موج جدیدی ایجاد کرده‌اند و مورد توجه مخاطبان زیادی نیز قرار گرفته‌اند. وجود رقیبی در کنار مانیتور تخت باعث می‌شود تا خریداران هنگام خرید با دو گزینه رو به رو شوند.

مانیتورهای منحنی و تخت از نظر استفاده روزانه، مزایا و قیمت چه تفاوت‌هایی با یک دیگر دارند؟ در ادامه قصد داریم تا به بررسی معایب و مزایای این دو مانیتور بپردازیم تا در صورت نیاز به خرید بتوانید انتخابی مناسب با نیازتان داشته باشید و موردی که برایتان بهتر است را انتخاب کنید.

مقایسه مانیتور تخت و خمیده

تفاوت در طراحی مانیتور خمیده برای برخی این شبهه را ایجاد کرده که از نظر کیفیت و کارایی نیز ممکن است این دو محصول با یک دیگر متفاوت باشند. این تصور کاملا اشتباه است و در کیفیت تفاوتی وجود ندارد و هر دو به امکانات قابل توجهی مجهز شده‌اند. تمامی قابلیت‌های نرخ تازه‌سازی، امکانات هوشمند، اتصالات متنوع، محافظت از چشم در برابر نورهای آزاردهنده و غیره در هر دو محصول وجود دارد. تنها تفاوت در طراحی باعث می‌شود تا هرکدام برای کاربران متفاوتی مناسب باشند. برای مثال مانیتورهای خمیده در واقع مانیتور گیمینگ هستند و مانیتورهای تخت نیز مناسب مانیتور مخصوص برنامه نویسان یا استفاده‌های رایج دیگر.

مزایا و معایب مانیتورهای تخت و خمیده

مانیتورهای تخت و خمیده هر کدام ویژگی‌هایی متفاوت از یک دیگر را ارائه می‌کنند و مزایا و معایب مخصوص به خود را دارند. اما مزایا و معایب کدام یک به دیگری می‌چربد؟ در ادامه هر دو را بررسی می‌کنیم تا خودتان بتوانید با توجه به نیاز و تمایلی که دارید، بهترین انتخاب را داشته باشید.

مزایا مانیتورهای تخت

مانیتورهای تحت نسبت به سایر مدل‌ها قیمت مناسب‌تری دارند. این نوع مانیتور متداول‌ترین در بازار است و طرفداران زیادی نیز دارد. از مزایای مانیتور تخت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. تنوع زیاد

مانیتورهای تخت انواع زیادی دارند و از مدل‌های کوچک تا بزرگ می‌توانید در بین آن‌ها پیدا کنید. شما با هر نیاز و هر فضایی که در اختیار دارید می‌توانید گزینه مناسبی از مانیتور تخت پیدا کنید.

  1. انعطاف در نصب

با توجه به طراحی ساده و تختی که مانیتورهای تخت دارند نصب و قرار دادن آن‌ها در هر محیطی امکان دارد و دغدغه‌ای از محل نصب مانیتور نخواهید داشت.

معایب مانیتورهای تخت

در کنار مزایایی که مانیتورهای تخت دارند معایبی نیز دارند که بد نیست با آن آشنایی پیدا کنید. هیچ محصولی بی نقص نیست و حتی بهترین مدل‌های نیز دارای معایبی هستند.

  1. کاهش کیفیت در برخی زوایا

با توجه به محدود بودن زاویه دید در برخی زوایای گوشه محصول، دید می‌تواند محدود شود و با نشستن در برخی زاویه‌های خاص نتوانید محتوای صفحه را کامل تماشا کنید.

  1. خستگی چشم‌ها در استفاده زیاد

با توجه به اینکه صفحه محصول تخت در نظر گرفته شده ممکن است در طولانی مدت و استفاده زیاد چشم‌ها دچار خستگی شوند؛ چون برای دیدن برخی جزئیات در این مانیتورها باید زوایای مختلف را بررسی کنید.

  1. گزینه‌های محدود برای گیمرها

برخی از مانیتورهای تخت به دلیل کمبود زاویه دید و برخی قابلیت‌های دیگر ممکن است برای گیمرها و ادیتورها انتخاب مناسبی نباشند و در برخی جهات آن‌ها را محدود کنند.

مزایا و معایب مانیتورهای خمیده

حال که با مزایا و معایب مانیتورهای تخت آشنا شده‌اید بد نیست تا نگاهی به معایب و مزایای مانیتورهای خمیده داشته باشید.

مزایا مانیتورهای خمیده

مانیتورهای منحنی صفحه‌ای در اطراف میدان دید کاربر دارند که تجربه بصری فراگیری را برایتان فراهم می‌کند. صفحه‌نمایش‌های خمیده طوری طراحی شده‌اند که با انحنای طبیعی چشم کروی انسان مطابقت داشته باشد و دیدن زوایای مختلف آن را برای بیننده راحت‌تر کند. انحنای صفحه از دید محیطی استفاده می‌کند و نیاز به حرکات سر و گردن را کاهش می‌دهد. مزایای بیشتر این نوع مانیتور را می‌توانید در ادامه مشاهده کنید:

  1. زاویه دید گسترده

در یک مانیتور تخت گوشه‌های صفحه از چشم بیننده دورتر از مرکز است. این موضوع می‌تواند به تحریف جزئی تصاویر منجر شود. مانیتورهای خمیده با نزدیک کردن گوشه‌های صفحه به سمت چشم‌ها و میدان دید بیننده به کاهش این اتفاق کمک می‌کنند. داشتن گوشه‌های خمیده زاویه دید منسجم‌تر و بهتری را برای بیننده ایجاد می‌کند. این نکته قابل توجه است که خطوط مستقیم در نمایشگرهای منحنی هنگام مشاهده از فاصله نزدیک کمی خمیده به نظر می‌رسند. با توجه به انحنای صفحه، این اتفاق طبیعی است؛ اما می‌تواند برای طراحان معماری که نیاز به ترسیم خطوط تا حد امکان دقیق روی صفحه دارند، مشکل ساز باشد.

  1. راحتی چشم‌ها

از نظر تئوری، مانیتورهای منحنی در مقایسه با مانیتورهای تخت، راحتی و مراقبت بهتری از چشم را ارائه می‌کنند. آن‌ها با حفظ فاصله دید ثابت‌تر در کل صفحه، فشار چشم را کاهش می‌دهند. نتایج مطالعه‌ای که در مجله ژاپنی ارگونومیکس در سال ۲۰۱۷ منتشر شد نشان داد که صفحه‌نمایش‌های خمیده فشار کمتری به چشم‌ها وارد می‌کنند.

  1. بهبود بهره‌وری

صفحه نمایش منحنی می‌تواند سطح بهره وری را بهبود بخشد. این موضوع می‌تواند به دلیل شکل خمیده مانیتور باشد که به کاربران کمک می‌کند با کاهش حواس پرتی از نمای محیطی برای مدت طولانی‌تری روی صفحه متمرکز شوند؛ همچنین با راحتی چشم در استفاده از مانیتورهای منحنی، تمرکز کاربران روی کارها راحت‌تر است. شما با خرید پایه مانیتور برای این محصولات می‌توانید ارتفاع آن را با توجه به نیاز تنظیم کنید تا گردن و چشمتان اذیت نشود.

معایب مانیتورهای خمیده

مانیتورهای خمیده نیز معایب مخصوص به خود را دارند که می‌توانید آن‌ها در ادامه مشاهده کنید:

  1. قیمت زیاد

مانیتورهای منحنی معمولا قیمت بیشتری نسبت به مانیتورهای تخت دارند؛ زیرا ساخت صفحه‌نمایش‌های منحنی پیچیده‌تر است. علاوه بر این، صفحه نمایش باید به اندازه کافی بزرگ باشد تا انحنای صفحه نمایش ایجاد شود و معمولا این مدل صفحه‌نمایش‌ ابعاد بزرگتری دارد.

  1. درخشش صفحه‌نمایش

صفحه نمایش‌های خمیده نور زیادی دارند؛ اما در مقایسه با صفحه نمایش‌های تخت، صفحه‌های منحنی نور را از زوایای مختلف منعکس می‌کنند. به دلیل انحنا، کاربران ممکن است تغییر تابش نور صفحه را با توجه به جهت منبع نور در اتاق تجربه کنند. برای جلوگیری از این امر، بهتر است صفحه نمایش را تا حد امکان از منابع نوری دور نگه دارید.

جمع‌بندی

با توجه به موارد گفته شده هیچ مانیتور وجود ندارد که معایبی نداشته باشد و تمامی نیازهایتان را برآورده کند. نمایشگرهای خمیده معمولا در مقایسه با صفحه نمایش تخت گران تر هستند و مجموعه‌‎ای از نقاط ضعف را دارند. این موضوع در صفحه‌نمایش‌های تخت نیز وجود دارد. در فرایند انتخاب بین مانیتورهای منحنی در مقابل مانیتورهای تخت، ترجیحات شخصی نقش مهمی در تصمیم گیری برای خرید یک صفحه نمایش منحنی نسبت به یک صفحه تخت دارد.

source

توسط elmikhabari.ir