مقام جمجمه در حله، عراق، یکی از مکان‌های مذهبی و تاریخی مهم است که به اعتقاد برخی با حضرت علی (ع) یا حضرت عیسی (ع) ارتباط دارد.

شهر حله، مرکز استان بابل در عراق، در ۹۰ کیلومتری جنوب بغداد واقع شده است. این شهر تاریخی به دلیل موقعیت جغرافیایی‌اش در کنار رودخانه حله و نزدیکی به ویرانه‌های بابل اهمیت دارد. حله در قرن‌های پنجم و ششم هجری قمری به عنوان مرکز علم و اجتهاد شیعه شناخته شد و محل ظهور بسیاری از علما و فقهای بزرگ مانند علامه حلی بود.جمعیت آن در سال ۲۰۱۵ حدود ۹۷۰,۰۰۰ نفر برآورد شده که عمدتاً شیعه دوازده‌ امامی هستند. شهر حله آثار باستانی و مکان های زیبای زیادی دارد که مقام جمجمه یکی از آنهاست.

مقام زیبای جمجمه 

مقام جمجمه در حله، عراق، یکی از مکان‌های مذهبی و تاریخی مهم است که به اعتقاد برخی با حضرت علی (ع) یا حضرت عیسی (ع) ارتباط دارد. این مکان به عنوان یک زیارتگاه شناخته می‌شود و در کنار دیگر آثار باستانی و مذهبی شهر حله قرار دارد. حله خود به عنوان مرکز علمی و فرهنگی شیعه در قرن‌های گذشته شناخته می‌شود و دارای آثار تاریخی فراوانی است، از جمله محل تولد حضرت ابراهیم (ع) و مسجد شمس.
مقام جمجمه در حله، عراق، یکی از مهم‌ترین زیارتگاه‌های شیعه است. این مکان به حضرت علی(ع) نسبت داده می‌شود و گفته می‌شود که او در اینجا سخن گفته است.مقام در گذشته بخشی از مسجد جامع بزرگ حله بود و امروزه در بازارهای قدیمی قرار دارد.
. بنا به روایت‌ها، این مقام در قرن هشتم هجری، دارای بنایی بزرگ با سه گنبد بوده است.در سال ۲۰۰۱ میلادی، با تلاش‌های آیت‌الله سیستانی نوسازی شد و گنبد آن کاشیکاری و سقف آن آینه‌کاری گردید.

ویژگی های مهم مقام جمجمه

مقام جمجمه در حله، عراق، به عنوان یک مکان مذهبی و تاریخی شناخته می‌شود که به ارتباطات معجزه‌آسا با حضرت علی (ع) و حضرت عیسی (ع) شهرت دارد. این مکان به دلیل معجزه سخن گفتن حضرت علی با یک مرد مرده مشهور است و در متون شیعه به آن اشاره شده است.جمجمه همچنین در نزدیکی مسجد شمس واقع شده و به عنوان یک مرکز زیارتی مهم برای شیعیان محسوب می‌شد.


source

توسط elmikhabari.ir