می‌گویند که پشت هر مرد پیروزی، یک زن موفق ایستاده است. اگر جوکر را یک مرد پیروز به شمار آوریم، احتمالاً زن موفق پشت او هم هارلی کویین محسوب می‌شود. البته با این که این کاراکتر در جایگاه یک دستیار و معشوقه در کنار دلقک گاتهام قرار گرفت ولی سرانجام مسیر مستقل و متفاوت خودش را برگزید.

در این نوشتار شما را با هارلی کویین دنیای دی‌سی آشنا می‌کنیم؛ جنایتکاری که به عنوان یک شخصیت مکمل به دنیای داستان‌ها معرفی شد ولی به اندازه‌ای پتانسیل و محبوبیت داشت که هر روز پررنگ‌تر از دیروز ایفای نقش کرد.

رونمایی اپیزود ۷ سیزن ۱ سریال Batman: The Animated Series
تاریخ رونمایی ماه سپتامبر سال ۱۹۹۲
فرانچایز DC
آفرینندگان پال دینی (Paul Dini)
بروس تیم (Bruce Timm)
نام‌ها هارلی کویین (Harley Quinn)
هارلین فرانسیس کوئینزل (Harleen Frances Quinzel)
شاهدخت دلقکی جنایت (The Clown Princess of Crime)
کوپید جنایت (Cupid of Crime)
دوشیزه‌ی شیطنت (Maid of Mischief)

هارلی کویین کیست؟

هارلی کویین یکی از کاراکترهای دنیای دی‌سی به شمار می‌آید. او به عنوان معشوقه و همراه جوکر آفریده شد تا شریک جنایت‌هایش باشد ولی به مرور از زیر سایه‌ی شاهزاده‌ی دلقکی جنایت بیرون آمد و حتی به عنوان یک قهرمان ایفای نقش کرد.

من هر جا که میرم مایه‌ی آشوب میشم!

هارلی کویین در شماره‌ی ۰ کمیک Harley Quinn

سرگذشت هارلی کویین

هارلی کویین در  اپیزود ۷ سیزن ۱ سریال Batman: The Animated Series
هارلی کویین در اپیزود ۷ سیزن ۱ سریال Batman: The Animated Series

هارلی کویین نخستین بار در اپیزود ۷ سیزن ۱ سریال Batman: The Animated Series (با نام Joker’s Favor) به عنوان یکی از زیردستان دلقک گاتهام به دنیای داستان‌ها معرفی شد. در این روایت، هارلی در تن‌پوش ویژه‌ی دلقکی به رنگ‌های سیاه، قرمز و سفید به نمایش درآمد که توجه ویژه‌ای به جوکر دارد. بیش‌تر نقش او، پوشش به عنوان یک انسان عادی در عموم مردم بود تا بتواند به پیش رفت نقشه‌ی شاهزاده‌ی دلقکی جنایت کمک کند. در پایان این اپیزود نیز همچون خود جوکر و دستیارانش به دست بتمن دستگیر شد.

در حالی که قرار بود این شخصیت تنها همین نقش کوتاه را در جهان دی‌سی و سریال Batman: The Animated Series بازی کند ولی پتانسیلی که درونش وجود داشت به درستی بهره‌برداری شد تا تبدیل به یکی از کاراکترهای پرآوازه‌ی دی‌سی شود.

به مرور به شخصیت‌پردازی و گذشته‌ی هارلی کویین افزوده شد تا این گونه نمایان شود او با نام دکتر هارلین فرانسیس کوئینزل یکی از زبردست‌ترین روان‌پزشکان تیمارستان آرکهام بود که مسئولیت درمان و رسیدگی به مأمور آشوب گاتهام را به دوش گرفت. با این وجود، و با ترفندهای خود جوکر، این پزشک به شاهزاده‌ی تبهکاری دل بست و هم‌مسیر و شریک او در جنایت‌هایش شد.

پیوندی که بین جوکر و هارلی کویین پدید آمد به عنوان یک رابطه‌ی مسموم یاد می‌شود که در آن، دلقک گاتهام از این روان‌پزشک سوءاستفاده می‌کرد. بدین گونه، هارلی کویین کم‌کم استقلال خود را به دست آورد و به رابطه‌اش با جوکر پایان داد تا مسیر دیگری را برگزیند. این راه تازه ماجراجویی‌های متفاوتی در برابرش گذاشت تا زنی که زمانی دستیار جوکر در جنایت‌هایش شناخته می‌شد هر از چند گاهی دست به اقدامات قهرمانانه بزند؛ آن هم بعضی وقت‌ها حتی در کنار بتمن و خانواده‌ی خفاشی‌اش!

ویژگی‌ها و توانایی‌های هارلی کویین

اگر در تیمارستان آرکهام که یکی از خطرناک‌ترین بیمارستان‌های روانی دنیا به شمار می‌آید به عنوان یک روان‌پزشک به کار گرفته و مسئول ترسناک‌ترین فردی که در آن جا بستری شده است، یعنی جوکر، می‌شوید پس باید بسیار باهوش باشید و ماهر باشید. البته هارلین کوئینزل تنها از هوش و خرد خودش بهره نمی‌برد و از همان دوران کودکی در زمینه‌های فیزیکی و بدنی همچون ژیمناستیک سرگرم فعالیت بود.

سال‌ها دست داشتن در جنایات همراه با جوکر به این کاراکتر توانایی بالایی در تبهکاری و استفاده از انواع ابزارها، جنگ‌افزارها (که بیش‌تر به یک کوبه‌ی بزرگ علاقه نشان می‌دهد) و حتی مواد منفجره را داده است. آسیب‌های ذهنی واردشده به هارلی هم تبدیل به بخشی از شخصیتش شده‌اند که گاهی به شکل منفی و گاهی به شکل مثبت در انجام فعالیت‌ها روی او اثر می‌گذارند.

یکی از ویژه‌ترین سویه‌های هارلی کویین مربوط به حیوانات دست‌آموزش است. البته این کاراکتر نه حیوانات خانگی معمولی بلکه کفتارهای خال‌داری دارد که با اسم‌های باد و لو شناخته می‌شوند.

برگردان‌های هارلی کویین

هارلی کویین (با بازی مارگو رابی) در فیلم Birds of Prey (ساخته‌ی کتی یان)
هارلی کویین (با بازی مارگو رابی) در فیلم Birds of Prey (ساخته‌ی کتی یان)

پس از این که این شخصیت در سریال Batman: The Animated Series با صداپیشگی آرلین سورکین )که برای دهه‌ها صداپیشه‌ی کویین باقی ماند) رونمایی شد، چندان به درازا نکشید تا راه خودش را به کمیک‌های دی‌سی باز کند. نخستین استفاده‌ی کمیک بوکی از هارلی کویین به شماره‌ی ۱۲ کمیک The Batman Adventures بازمی‌گردد که در همان دنیای سریال Batman: The Animated Series قرار دارد. اولین حضور هارلی کویین در دنیای بنیادین دی‌سی هم در تک شماره‌ی کمیک Batman: Harley Quinn رقم خورد.

محبوبیت هارلی راه را برای حضور در دیگر آثار و مدیوم‌های مختلف هموار کرد. از دیگر آثار انیمشنی که هارلی کویین را در خود جای داده‌اند می‌توان به سریال‌های Batman: The Brave and the Bold و Batman: Caped Crusader و Suicide Squad Isekai و فیلم‌های Batman: Assault on Arkham و Suicide Squad: Hell to Pay و Batman and Harley Quinn اشاره کرد. البته هارلی کویین به اندازه‌ای سرشناس و محبوب شد تا یک اثر ویژه از او به شکل سریال انیمیشنی با نام Harley Quinn هم ساخته شود که صداپیشگی‌اش بر دوش کیلی کوئوکو است.

بازی‌های ویدیویی نیز کوپید جنایت را فراموش نکردند. هارلی کویین چه به عنوان یک NPC و چه به عنوان یک کاراکتر قابل بازی در بازی‌هایی همچون سری بتمن آرکهام، سری اینجاستیس، آثار لگو و عناوین Batman: The Enemy Within و Suicide Squad: Kill the Justice League دیده می‌شود.

اولین ساخته‌ی لایو اکشن که هارلی کویین را در خود جای داده است مربوط به سریال Birds of Prey با بازی مایا سارا می‌شود. نخستین فیلم لایو اکشن با حضور هارلی کویین هم از فرانچایز DCEU و فیلم Suicide Squad‌ است که ایفای نقش این شخصیت بر دوش مارگو رابی بود. رابی در فیلم‌های Birds of Prey و The Suicide Squad هم به بازی هارلی پرداخت. در دنباله‌ی فیلم Joker که نام Joker: Folie à Deux به خود گرفت، استفانی جرمنوتا که با اسم مستعار لیدی گاگا شناخته می‌شود ایفاگر نقش هارلی کویین بود.


از پال دینی و بروس تیم به عنوان آفرینندگان هارلی کویین یاد می‌شود که در ماه سپتامبر سال ۱۹۹۲ و اپیزود ۷ سیزن ۱ سریال Batman: The Animated Series رونمایی شد.

در ابتدا، دکتر هارلین کویینزل پزشک درمانگر شاهزاده‌ی دلقکی در تیمارستان آرکهام بود ولی به او دل بست و به عنوان دستیار و معشوقه همراهش شد. پس از دوره‌ای، او راهش را از جوکر سوا کرد و مسیر خود را پیش گرفت.

حیوانات هارلی کفتارهای خال‌داری هستند که با نام‌های باد و لو شناخته می‌شوند.

source

توسط elmikhabari.ir