در حالی که Rockstar Games تدارکات عرضه Grand Theft Auto 6 را میچیند، بلاکباستر ۲۰۱۸ شرکت یعنی Red Dead Redemption 2، توجۀ یک تاریخدان را به خود جلب کرده است. پروفسور توره سی اولسون (Tore C. Olsson) در جدیدترین کتاب خود، یعنی Red Dead’s History، تاثیرات دنیای واقعی بر گنگ بدنام Van der Linde را زیر ذرهبین قرار میدهد. باید اشاره کرد که نسخۀ صوتی این کتاب توسط راجر کلارک (Roger Clark)، صداپیشه و بازیگر آرتور مورگان، خوانده میشود و به همین دلیل نمیتوان به راحتی از آن گذر کرد.
قبل از اینکه توره سی اولسون کتاب Red Dead’s History را منتشر کند، آن را به عنوان یکی از واحدهای درسی در دانشگاه تِنِسی تدریس میکرد. به ندرت پیش میآید که بازیهای ویدیویی در قالب “منابع آکادمیک” مورد استفاده قرار بگیرند، اما تحقیقات گستردهای که سازندگان Red Dead برای ساخت این عنوان به انجام رسانده بودند، استاد را تحت تاثیر قرار داد و در نهایت، به پیشنهاد یکی از همکاران تاریخدانش، به تجربۀ بازی پرداخت.
اولسون در حین یادآوری اولین تجربۀ خود از بازی میخندد و در مصاحبه با وبسایت Den of Geek میگوید:
۲۰ ساعت اول سرگرمکننده بود چرا که داشتم یک بازی ویدیویی را تجربه میکردم. اما زمانی که داستان به سمت جنوب شرقی و Lemoyne معطوف شد، برایم تعجبآور بود که Red Dead 2 فقط در مورد غرب وحشی نیست. این یک بازی «جنوبی» است که کمتر مثل آن دیدهایم.
برخلاف فیلمهای بلاکباستری ژانر جنوبی مثل «بر باد رفته» و «تولد یک ملت»، که اغلب دیدگاهی رمانتیک و نژادپرستانه از آمریکای پس از جنگ داخلی را به تصویر میکشند، Red Dead Redemption 2 رویکرد متفاوتی دارد. در اعماق بخش Lemoyne، اعضای سیاهپوست گنگ Van der Linde ناراحتی خود را ابزار میکنند و مراحل بر درگیری تلخی بین سربازان انتقامجوی سابق کنفدراسیون، بردگان سابق و کو کلاکس کلن (KKK) متمرکز میشود. پرداختن به مسائل اقتصادی و اجتماعی در منطقه سنت دنیس (به نیابت نیواورلئان) به قدری تحسینبرانگیز است که اولسون بیشتر وقتها از آنجا بازدید میکند.
محصول Rockstar در به تصویر کشیدن برههای از تاریخ که کمتر به آن پرداخته شده، جای حرفی باقی نمیگذارد ولی در هسته اصلی و نماد بازی، یعنی «گاوچرانها»، تغییراتی را بوجود میآورد:
جان مارستون و آرتور مورگان گاوچران نیستند. گاوچرانهای بازی قشر ضعیف هستند، نه افراد در مسند قدرت.
دوران اوج گنگهای قانونشکن در واقع سی سال دیرتر نسبت به آنچه که در Red Dead Redemption 2 میبینیم، آغاز شد. در اواخر دهۀ ۱۸۹۰، گاوچرانها به جای اینکه از قطار دزدی کنند برای دستمزد منصفانه میجنگیدند. اگرچه آنتاگونیست بیرحم بازی، یعنی لویتیکوس کورنوال (Leviticus Cornwal)، زادۀ ذهن تیم توسعهدهنده است، اما آمریکای قرن ۱۹ در دوران تجزیۀ اتحادیهها از صنعتگران مشابه و ماموران پینکرتون پر شده بود.
در کتاب Red Dead’s History، به زندگی شخصیتهای محبوبی چون چارلز اسمیت (Charles Smith) و رهبر قبیلۀ Rains Fall پرداخته میشود. همچنین، بررسی صنایع زغال سنگ و چوببری آپالایشا (Appalachia) یکی از مباحث کتاب است که در بازی با نام Roanoke شناخته میشد. توره سی اولسون عمیقاً تحتتاثیر این بخش قرار میگیرد:
من در آپالایشا زندگی میکنم. بسیاری از شاگردانم کوههای جنوبی را خانۀ خود میدانند. بازی البته از این منظر دارای نقاط ضعف و قوت است. در حالی که به برخی از کلیشهها تداوم میبخشد، همچنین نشان میدهد که آپالایشا توسط افرادی مثل لویتیکوس کورنوال، که بافت اجتماعی و فقر را در هم میشکنند، چقدر منفی دگرگون شد.
اولسون شاید از دیدگاه یک مورخ انتقاداتی داشته باشد، اما از این بازی جهان باز و غنی که بدین شکل ارتباط بین بازیکن و معلم را بهبود بخشیده، حمایت میکند.
هدف کتاب Red Dead’s History این نیست که تجربۀ شما را از Red Dead Redemption 2 خراب کند. در واقع این کتاب نوشته شد تا شما به یادگیری برخی از سنگینترین و دشوارترین معضلات تاریخ آمریکا در این دورۀ زمانی مشتاق شوید.
شاید آرتور مورگان و قبیلۀ او که متشکل از قانونشکنان، کلاهبرداران و افراد فاسد بودند تخیلی باشند، اما متعلق به دنیای واقعی بهنظر میرسند. آنها میخندند، آواز میخوانند، دعوا میکنند، خانوادهای را میچرخانند و عقاید و تعصبات قوی دارند. روایت عمیق، خشن و خونین Red Dead Redemption، اساطیر آمریکایی را به چالش میکشد. با این حال، به عنوان تلنگری غمانگیز نیز مطرح میشود؛ اینکه تاریخ توسط افرادی شبیه به ما شکل گرفته، کسانی که مجبورند مسیر را طی کنند و از زخمهای گذشتۀ خود و دیگران درس بگیرند.
کتاب Red Dead’s History، نوشتۀ توره سی اولسون، هماکنون قابل خرید است.
source