در دنیای امروز، انتخاب کفش مناسب نه تنها به زیبایی ظاهری ما کمک می‌کند بلکه تأثیر زیادی بر سلامتی پاها و راحتی در طول روز دارد. در این مقاله به بررسی اشتباهات رایجی می‌پردازیم که افراد در انتخاب و استفاده از کفش‌ها مرتکب می‌شوند و نکات کلیدی برای جلوگیری از این اشتباهات ارائه می‌دهیم. از اهمیت اندازه‌گیری پاها و انتخاب کفش مناسب برای هر فعالیت گرفته تا نکاتی درباره نگهداری از کفش‌ها و تنوع در انتخاب آنها، این مقاله به شما کمک می‌کند تا با خیال راحت و به‌روز، از کفش‌های خود استفاده کنید و به سلامتی پاهایتان اهمیت دهید.

۱- شما هرگز پای خود را اندازه نمی‌گیرید

آخرین باری که فروشنده با آن وسیله‌های فلزی پای شما را اندازه گرفت کی بود؟ (به آن دستگاه برانوک گفته می‌شود.) با افزایش سن، قوس پاها افت می‌کند و گرانش و وزن باعث کشیده شدن لیگامان‌ها می‌شود، بنابراین ممکن است پای شما پهن‌تر و بلندتر شود. هر بار که کفش می‌خرید یا حداقل سالی یک بار پای خود را اندازه‌گیری کنید. معمولاً یک پا بزرگتر از دیگری است، بنابراین هر دو پا را اندازه بگیرید و حتماً بایستید. وزن کامل بدن شما باعث می‌شود پای شما بیشتر باز شود.

۲- پاشنه کفش‌های شما خیلی بلند است

مطالعه‌ای نشان داده است که زنانی که بیشتر پاشنه بلند پوشیده‌اند تقریباً دو برابر بیشتر از دیگران به هالوکس والگوس (برجستگی استخوانی دردناک در کنار مفصل انگشت شست) دچار می‌شوند. پاشنه بلند فشار زیادی به قسمت جلوی پا وارد می‌کند. این می‌تواند باعث درد، بی‌حسی و حتی آسیب‌های مچ پا شود. پزشکان توصیه می‌کنند که ارتفاع پاشنه نباید بیشتر از ۵.۷ سانتی‌متر باشد. اگر مجبورید گاهی از پاشنه بلند استفاده کنید، آن را تا حد ممکن کم بپوشید و روز بعد از کفش‌های پاشنه کوتاه و راحت استفاده کنید.

۳- فکر می‌کنید کفی‌ها برای شما نیستند

کفی‌های نمایش داده شده فقط برای افرادی که «مشکلات پا» دارند نیستند. پشتیبانی از قوس می‌تواند کفش‌های شما را بیشتر مطابق با پای شما کند. کفی‌های ژله‌ای مخصوصاً اگر مدت زیادی ایستاده باشید، مفید هستند. پدهای پاشنه نیز به دلیل نازک شدن پوست با افزایش سن، راحتی بیشتری فراهم می‌کنند. اگر می‌توانید، آنها را در فروشگاه امتحان کنید. البته کفی‌ها راه‌حل‌های جدی نیستند. اگر دیابت، گردش خون ضعیف یا هر نگرانی دیگری درباره پا دارید، با یک پزشک متخصص درباره کفی‌های سفارشی مشورت کنید.

۴- بر روی سایز پایبند هستید

قسم می‌خورید که سایز شما ۳۸ است ولی ۳۹ راحت‌تر است؟ به عدد روی جعبه کفش اهمیت ندهید. اندازه‌ها در سبک‌ها و برندهای مختلف کفش متفاوت هستند. قبل از خرید کفش، شکل پای خود را روی کاغذ بکشید. اگر کفشی که به نظرتان جذاب است با این الگو همخوانی ندارد، از آن بگذرید. وقتی کفش مناسبی پیدا کردید، امتحانش کنید. آیا می‌توانید انگشتان پا را تکان دهید؟ آیا پاشنه شما به خوبی جا می‌گیرد؟ (از کفش‌هایی با پشت سخت دوری کنید؛ می‌توانند باعث بروز برآمدگی استخوانی به نام «دفرمیتی هاگلاند» شوند.)

۵- فکر می‌کنید می‌توانید کفش را جا باز کنید

«هنوز جا باز نکرده» یعنی «خیلی تنگ است». کفش‌های جدید شما باید بلافاصله بعد از پوشیدن راحت باشند. همچنین حتماً آنها را با جوراب یا جوراب شلواری که قصد دارید با آن بپوشید امتحان کنید. کفشی که فروشنده باید آن را بکشد نخرید. درست است که کفش‌ها ممکن است با گذشت زمان کمی باز شوند، اما راحت‌تر است که یک جفت کفش دیگر را انتخاب کنید تا اینکه پای خود را در معرض درد و آسیب قرار دهید.

۶- کفش‌هایتان متناسب با ورزش شما نیستند

بازیکنان بسکتبال به کفش‌های بلند نیاز دارند که از حرکات سریع و ناگهانی در بازی پشتیبانی کنند. دوندگان به جذب شوک و پشتیبانی خوب از قوس نیاز دارند. اگر حداقل دو بار در هفته ورزش می‌کنید، پوشیدن کفش نامناسب می‌تواند به بازی شما و پاهایتان آسیب برساند. یک متخصص کفش‌های ورزشی می‌تواند به شما کمک کند جفتی را پیدا کنید که بتواند فعالیت‌های ورزشی شما را پشتیبانی کند. مطمئن شوید که آنها را به طور منظم تعویض می‌کنید.

۷- به نوع قوس پای خود اهمیت نمی‌دهید

آیا می‌دانید قوس پای شما چه نوعی است؟ تشخیص آن آسان است. پای خود را در آب فرو ببرید و روی یک تکه مقوا قدم بزنید. سپس رد پا را بررسی کنید:

  • اگر بخش میانی رد پا تا حدودی پر شده است، قوس شما طبیعی است.
  • اگر رد پا پر است، شما قوس کف پای صاف دارید. به دنبال کفشی باشید که مانع از چرخیدن پاها به داخل شود.
  • اگر رد پایی دیده نمی‌شود، شما قوس بالایی دارید. به دنبال کفشی باشید که بالشتک اضافی برای جذب شوک داشته باشد.

۸- کفش‌های کهنه می‌پوشید

کفش‌های کهنه می‌توانند فشار زیادی به استخوان پاشنه و بافت‌های متصل به آن وارد کنند. این ممکن است منجر به فاسئیت پلانتار (کشش و پارگی بافت همبند زیر پا) شود که یکی از شایع‌ترین علل درد پاشنه است. خار پاشنه یکی دیگر از مشکلات دردناک کفش‌های کهنه است. این زائده‌های استخوانی در زیر استخوان پاشنه زمانی تشکیل می‌شوند که عضلات پا و غشای استخوان پاشنه بیش از حد کشیده و تحت فشار قرار گیرند.

۹- محفظه انگشتان شما خیلی تنگ است

کفش‌های نوک تیز ممکن است جذاب به نظر برسند، اما فضای بسیار کمی برای انگشتان دارند. وقتی پاشنه بلند هم به آنها اضافه کنید، فشار روی قسمت جلوی پا انگشتان شما را در یک مثلث کوچک فشرده می‌کند. این می‌تواند منجر به عارضه انگشت چکشی شود که در آن انگشتان (معمولاً انگشت دوم) در اولین مفصل به سمت بالا خم می‌شوند. هرچه بیشتر کفش‌هایی از این دست بپوشید، عضلات متصل به انگشتان پا بیشتر ضعیف می‌شوند. به دنبال کفش‌هایی با فضای جادار و محفظه انگشتان مربعی یا گرد بگردید که اجازه می‌دهد انگشتان به طور صاف قرار بگیرند.

۱۰- کفش را آنلاین می‌خرید

و اگر کفش اندازه شما نباشد … به هر حال آن را می‌پوشید، زیرا بازگرداندن آن جعبه بزرگ یک دردسر است، درست است؟ خرید کفش آنلاین مشکلات زیادی دارد. کفش‌ها ممکن است با شکل پای شما سازگار نباشند یا در عکس زیبا به نظر برسند اما ارزان یا بی‌کیفیت باشند. افراد، به‌ویژه زنان، تمایل دارند سایزهای کوچک‌تری انتخاب کنند. اگر این کفش‌های نامناسب را نگه دارید و بپوشید، در معرض تاول، میخچه و مشکلات جدی‌تر قرار می‌گیرید.

۱۱- برند را بیش از حد مهم می‌دانید

برندهای پر زرق و برق اغلب طوری نشان می‌دهند که انگار برای شما ساخته شده‌اند. شما می‌دانید که اینطور نیست. به قضاوت خود اعتماد کنید. اگر تبلیغات آنها را «کفش‌های راحتی» می‌نامند اما احساس می‌کنید «کفش‌های ظالمانه» هستند، از کنارشان عبور کنید. کفش‌های شما باید اندازه باشند، حس خوبی داشته باشند و برای زندگی شما مناسب باشند. سعی کنید از فروشگاهی خرید کنید که مجموعه‌ای از کفش‌ها با قیمت‌های مختلف ارائه می‌دهد. احتمالاً در آنجا کفش مناسب و شیک خود را پیدا خواهید کرد.

۱۲- عجله‌ای کفش می‌خرید

پاهای شما شایسته بیشتر از یک خرید سریع در بخش کفش هستند. وقت بگذارید. نوک کفش را کمی فشار دهید تا مطمئن شوید حدود نیم سانتی‌متر از بلندترین انگشت شما تا انتهای کفش فاصله دارد. داخل کفش را برای برچسب‌ها یا درزهایی که ممکن است اذیتتان کنند بررسی کنید. اگر می‌توانید، روی سطوح مختلف با آن راه بروید. آیا به کفش پهن‌تری نیاز دارید؟ کف کفش را بررسی کنید. آیا کارایی لازم را دارد؟

۱۳- خیلی زود در روز کفش می‌خرید

فرقی نمی‌کند چگونه وقتتان را می‌گذرانید، پاهای شما ممکن است تا ۸ درصد در طول روز ورم کنند. بنابراین بهتر است خرید کفش را به بعد از ظهر موکول کنید.

۱۴- هر روز یک جفت کفش می‌پوشید

شما برای خرید جفت کفش ایده‌آل خود زمان و فکر زیادی صرف کردید. حالا نباید هر روز آنها را بپوشید؟ بهتر است هر چند روز یک‌بار کفش‌های خود را تغییر دهید. کفش‌ها نیاز به فضای تنفس دارند. اگر زیاد عرق می‌کنید، باید فرصتی برای خشک شدن به آنها بدهید. همچنین کفی‌ها و پاشنه‌های کفش شما دوام بیشتری خواهند داشت. اگر آنها را تمیز و در شرایط خوب نگه دارید، بهتر از شما مراقبت خواهند کرد.

source

توسط elmikhabari