چسب ۱۲۳ یکی از قوی‌ترین و سریع‌ترین چسب‌های موجود است که برای اتصال انواع سطوح به کار می‌رود. با این حال، چسبیدن آن به سطوح ناخواسته مانند پوست، لباس، فلز، پلاستیک یا چرم می‌تواند دردسرساز باشد.

این مشکل بیشتر زمانی رخ می‌دهد که چسب به طور تصادفی به جاهایی غیر از محل موردنظر برخورد کند و به سرعت خشک شود. در چنین مواقعی، بسیاری از افراد به دنبال راهکارهایی ساده و مؤثر برای پاک کردن چسب ۱۲۳ از سطوح مختلف هستند. در این مقاله از ستاره، به معرفی تکنیک‌های کاربردی برای پاک کردن چسب ۱۲۳از سطوح مختلف و پوست می‌پردازیم تا بتوانید به‌راحتی از پس این چالش برآیید.

پاک کردن چسب ۱۲۳ از روی پوست

پاک کردن چسب ۱۲۳ (چسب همه‌کاره) از پوست و دست ممکن است چالش‌برانگیز باشد، اما با استفاده از روش‌های مناسب و ایمن، می‌توان این کار را به راحتی انجام داد. در ادامه، روش‌های مختلف برای پاک کردن چسب ۱۲۳ از پوست و دست آورده شده است:

۱-  استفاده از حلال‌های شیمیایی

  • استون: استون یکی از مؤثرترین حلال‌ها برای پاک کردن چسب ۱۲۳ است. مقداری استون را روی پنبه یا پارچه نرم بریزید و به آرامی بر روی ناحیه چسب‌زده بزنید. پس از چند دقیقه، چسب باید نرم شود و بتوانید آن را با دقت جدا کنید.
    الکل ایزوپروپیل: این حلال نیز می‌تواند به پاک کردن چسب ۱۲۳ کمک کند. مقداری الکل ایزوپروپیل را روی پنبه یا پارچه نرم بریزید و به ناحیه چسب‌زده بزنید. پس از چند دقیقه، با حرکات دایره‌ای چسب را مالش دهید تا جدا شود.

۲- استفاده از حرارت

حرارت می‌تواند چسب را نرم کرده و جدا کردن آن را آسان‌تر کند. با استفاده از سشوار، چسب را به آرامی گرم کنید تا نرم شود. سپس با دقت چسب را با انگشتان یا یک کاردک نرم جدا کنید.

۳- مواد غذایی خانگی

  • سرکه: سرکه سفید می‌تواند به عنوان یک حلال طبیعی برای پاک کردن چسب ۱۲۳ عمل کند. مقداری سرکه را روی ناحیه چسب‌زده بریزید و بگذارید چند دقیقه بماند. سپس با پارچه نرم آن را پاک کنید.
  • روغن زیتون یا روغن کودک: این روغن‌ها می‌توانند به عنوان یک حلال طبیعی برای پاک کردن چسب ۱۲۳ عمل کنند. مقداری روغن زیتون یا روغن کودک را روی ناحیه چسب‌زده بریزید و با حرکات دایره‌ای ماساژ دهید.
  • نمک: ۲قاشق غذاخوری نمک را با کمی آب مخلوط کرده و خمیری حاصل را روی چسب قرار دهید. سپس به مدت ۲ دقیقه روی پوست را ماساژ دهید و آب کشی نمائید. خاصیت سایندگی این خمیر موجب از بین رفتن چسب می شود.

۴- استفاده از پودر لباسشویی

پودر لباسشویی می‌تواند به پاک کردن چسب ۱۲۳ کمک کند. روش استفاده: مقداری پودر لباسشویی را با آب ترکیب کنید تا خمیر غلیظی به دست آید. این خمیر را بر روی ناحیه چسب بمالید و با یک اسفنج یا پارچه نرم مالش دهید.

۵- استفاده از حلال ها

 این نوع چسب‌ها برای حل کردن و از بین بردن چسب‌های دیگر طراحی شده‌اند. طبق دستورالعمل موجود در بسته‌بندی، حلال را با احتیاط و به طوری که با نقاط دیگر پوست شما نخورد، به ناحیه چسب‌زده بزنید و بگذارید کمی بماند، سپس با پارچه پاک کنید.

۶- پاک کردن چسب ۱۲۳ از روی پوست با استفاده از خمیر دندان

به پوست خود که چسب یک دو سه روی آن ریخته شده است مقداری خمیردندان زده و آن را ماساژ دهید. سپس به مدت چند دقیقه با اسفنج، مسواک یا پارچه روی چسب بکشید. خمیردندان به دلیل داشتن مواد ساینده میتواند منجر به جدا شدن چسب می شود.

پاک کردن چسب ۱۲۳ از روی پلاستیک

برای پاک کردن چسب ۱۲۳ از روی سطوح پلاستیکی باید رویکرد متفاوتی در پیش گرفت. ابتدا بهتر است این فرآیند را در نقطه‌ای نامعلوم از سطح امتحان کنید، چرا که انواع مختلف پلاستیک ممکن است واکنش‌های متفاوتی نشان دهند.

  • دستورالعمل‌های محصول را مطالعه کنید: همیشه قبل از استفاده از هر محصولی برای پاک کردن چسب، راهنمای آن را با دقت بخوانید تا از صحت روش استفاده مطمئن شوید.
  • استفاده از مرطوب‌کننده یا روغن گیاهی: پس از آن، می‌توانید برای پاک کردن چسب ۱۲۳ مقداری روغن گیاهی یا مرطوب‌کننده را امتحان کنید. با استفاده از یک پارچه خیس، ناحیه چسب‌دار را مرطوب کنید و اجازه دهید چسب نرم شود. سپس با یک پارچه تمیز آن را پاک کنید.
  • سرکه سفید: سرکه سفید نیز برای پاک کردن چسب از روی پلاستیک مؤثر است. ناحیه آلوده را به سرکه سفید آغشته کنید و سپس با استفاده از یک کارت اعتباری یا کاردک، چسب را به آرامی جدا کنید.

پیشنهاد: در ستاره می توانید روش های پاک کردن چسب از روی سطوح، پاک کردن چسب پی وی سی و پاک کردن چسب حرارتی از روی سطوح را نیز بخوانید.

پاک کردن چسب ۱۲۳ از روی فلزات

برای پاک کردن چسب یک دو سه از روی فلزاتی مانند فولاد، آلومینیوم و سایر فلزات معمول، باید با دقت عمل کرد. در ادامه چند روش ساده برای این کار ارائه شده است:

  • همیشه از تمیز کردن سطح شروع کنید: پیش از هر کاری، سطح فلز را از هر نوع آلودگی یا باقیمانده‌های دیگر با آب و یک پارچه تمیز کنید. این کار باعث می‌شود که دیگر روش‌ها بهتر عمل کنند.
  • نرم کردن چسب با پاک‌کننده خانگی: می‌توانید چسب را با یک پاک‌کننده خانگی نرم کرده و سپس با احتیاط و استفاده از چاقو یا تیغ آن را پاک کنید. در این روش مراقب باشید که سطح فلز خراش نبیند.
  • استفاده از استون یا پاک‌کننده لاک ناخن: یک تکه پارچه یا پنبه را در استون خالص خیس کنید. اگر استون خالص در دسترس نیست، از پاک‌کننده لاک ناخن استفاده کنید. پارچه را روی چسب قرار دهید و آن را فشار دهید تا چسب به‌مرور حل شود و سپس آن را کاملاً پاک کنید.
  • استفاده از روغن برای پولیش چسب: می‌توانید مقدار کمی روغن روی یک دستمال بریزید و روی چسب بمالید تا چسب به آرامی جدا شود.
  • پاک کردن چسب از روی فلزات رنگ‌شده: برای فلزات رنگ‌شده نیز می‌توانید روش مشابهی را استفاده کنید اما ممکن است به یک محلول قوی‌تر نیاز داشته باشید. سطح مورد نظر را با یک روان‌کننده اسپری کنید و بگذارید تا خوب خیس بخورد. سپس چسب اضافی را با استفاده از یک کارت پلاستیکی یا کاردک و با اعمال ضربات آرام و فشار مناسب، به‌طور کامل پاک کنید.

پاک کردن چسب ۱۲۳ از روی شیشه

برای پاک کردن چسب ۱۲۳ از روی سطوح شیشه‌ای، ابتدا با دقت چسب را با استفاده از چاقو یا تیغ جدا کنید. سپس می‌توانید یکی از روش‌های زیر را برای پاک کردن کامل چسب ۱۲۳ از روی شیشه امتحان کنید:

  • ترکیبی از روش‌های فیزیکی و شیمیایی: برای شروع، از موادی مانند ژله پترولیوم، لاک پاک‌کن، سرکه یا روغن‌های طبیعی مانند مایونز یا مارگارین استفاده کنید. این مواد را به سطح آغشته کنید و به آرامی با یک پد تمیز سطح شیشه را مالش دهید تا چسب جدا شود.
  • استفاده از تغییر دما: یک روش دیگر، استفاده از دمای بالا است. ناحیه چسبیده را با آب گرم خیس کنید و سپس چسب را به آرامی بتراشید. همچنین می‌توانید شیشه را به مدت یک شب در آب داغ و صابون بگذارید تا چسب نرم شده و به راحتی جدا شود.
  • استفاده از استون یا الکل: اگر روش‌های بالا موثر نبودند، می‌توانید استون یا الکل را امتحان کنید. قبل از استفاده، حتماً این مواد را روی یک ناحیه کوچک امتحان کنید تا مطمئن شوید به شیشه آسیب نمی‌زنند.

پاک کردن چسب ۱۲۳ از روی پارچه

برای پاک کردن چسب ۱۲۳ از روی لباس و پارچه به تلاش بیشتری نیاز است، زیرا چسب به عمق بافت نفوذ می‌کند و به مراحل خاصی برای حذف آن نیاز داریم.

  • استفاده از سرکه: یک روش کارآمد، استفاده از سرکه است. مقداری پنبه را به سرکه آغشته کرده و آن را روی چسب قرار دهید. پس از مدتی، چسب نرم شده و به راحتی از روی پارچه پاک می‌شود.
  • استفاده از بخار آب: برای این کار، پارچه‌ای روی چسب بگذارید و اتو را روی آن فشار دهید. حرارت بخار، چسب را نرم کرده و به جدا شدن آن کمک می‌کند.
  • استفاده از یخ: برای این روش، تکه‌ای یخ را روی محل چسبیده قرار دهید تا چسب سریع‌تر خشک شود. پس از خشک شدن، می‌توانید چسب را با دقت از لباس جدا کنید.
  • خیساندن در آب سرد: لباس را یک شب در آب سرد بگذارید تا چسب نرم شود. سپس مقدار کمی از مواد شوینده را روی چسب بمالید و با مسواک نرم ماساژ دهید. در نهایت، پارچه را در آب گرم بشویید.
  • استفاده از استون: در نهایت، می‌توانید از استون و پنبه برای پاک کردن چسب ۱۲۳ استفاده کنید. البته باید مراقب لباس‌های حساس باشید، زیرا استون ممکن است باعث تغییر رنگ آن‌ها شود. پس از پاک شدن چسب، لباس را دوباره در آب گرم بشویید.

پاک کردن چسب ۱۲۳ از روی چرم

برای پاک کردن چسب یک دو سه از روی چرم یا مواد مشابه مانند کفش جیر نیاز به دقت و توجه دارید.

  • ابتدا با یک کاردک یا وسیله‌ای نرم، به آرامی چسب اضافی را بتراشید، این کار باید با دقت انجام شود تا به سطح چرم آسیب نرساند.
  • سپس، از کف صابون استفاده کنید. یک اسفنج تمیز را به کف صابون آغشته کنید و روی محل چسب بمالید. پس از آن، با حوله‌ای خشک و تمیز چسب را پاک کنید و در صورت نیاز این مراحل را تکرار کنید.
  • اگر هنوز چسب باقی مانده است، از روش استون بهره بگیرید. پنبه‌ای را با لاک پاک‌کن حاوی استون خیس کنید و به آرامی روی محل چسب بزنید، دقت کنید که سطح چرم لکه‌دار نشود. بگذارید استون چسب را نرم کند و سپس آن را با یک پارچه تمیز پاک کنید.      

source

توسط elmikhabari.ir